BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Gençlerinin İşyeri Seçimini Belirleyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 17, 5 - 20, 01.01.2019

Öz

Bireyler, iş ararken bazı kriterleri göz önünde bulundurmaktadırlar. Özellikle genç bireyler, zihinlerinde yaygın olarak yer bulan kriterlere sahip işletmelerde istihdam edilemediklerinde, bu kriterlere sahip olmayan işletmelere başvurmaktadırlar. Bu işletmelerde istihdam edilen gençlerin önemsedikleri kriterler açısından tatmin olamamaları motivasyonlarının düşük olmasına, yaptıkları işte verimli olamamalarına ve bu nedenle iş arayışlarını da sürdürmelerine yol açmaktadır.Bu çalışmada üniversite öğrencilerinin, iş ararken dikkat ettikleri kriterler arasındaki önem düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu kapsamda üniversite öğrencileriyle anket çalışması yapılmıştır. 119 öğrenciyle yapılan çalışma sonucunda, öğrencilerin bir işyerinde en çok çalışma koşullarını önemsedikleri, ücrete ise ikinci derecede önem verdikleri belirlenmiştir. En az önemsenen faktörün ise çevreye ilişkin sosyal sorumluluk projeleri olduğu ortaya çıkmıştır. Kadın ve erkek katılımcılara ayrı ayrı bakıldığında ise her iki grubun da en çok çalışma koşullarını önemsediği belirlenmiştir. Kadın katılımcıların iş yeri seçiminde, işletmelerin yürüttüğü sosyal sorumluluk projelerini en az önemsediği; erkek katılımcıların ise çevreye ilişkin sosyal sorumluluk projelerini en az önemsediği tespit edilmiştir

Kaynakça

  • • Ahmed, K., Alam, K. F., & Alam, M. (1997). An empirical study of factors affecting accounting students’ career choice in New Zealand. Accounting Education , 6 (4), 325–335.
  • • Aktan, C. C., ve Börü, D. (2007). Kurumsal sosyal sorumluluk. C. C. Aktan (Ed.), Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk içinde (s. 11-36). İstanbul: İGİAD yayınları.
  • • Aracıoğlu, B., ve Tatlıdil, R. (2009). Tüketicilerin satın alma davranışında çevre bilincinin etkileri. Ege Akademik Bakış , 9 (2), 435-461.
  • • Arslan, M. (2012). İş ve meslek ahlakı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • • Athanasou, J. A. (2003). Factors influencing job choice. International Journal for Educational and Vocational Guidance , 3 (3), 205–22.
  • • Aytaç, S., ve Bayram, N. (2001). Üniversite gençliğinin iş ve eş seçimindeki etkin kriterlerinin analitik hiyerarşi süreci (Ahp) ile analizi. İş,Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi , 3 (1).
  • • Dietz, T., Stern, P. C., & Guagnano, G. A. (1998). Social structural and social psychological bases of environmental concern. Environment and Behavior , 30 (4), 450-471.
  • • Dursun, S., ve Aytaç, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin işgücü piyasasına yönelik beklentileri ve iş deneyimleri ile umutsuzluk ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 10 (1), 373-388.
  • • Ece, S., ve Ergeneli, A. (2015, Ağustos). The effect of individuals’ perceptions toward firms’ environmental social responsibility activities on pro-environmental behavior. 3rd International Academic Conference. ABRM, Paris.
  • • Felton, S., Buhr, N., & Northey, M. (1994). Factors influencing the business student’s choice of a career in chartered accountancy. Issues in Accounting Education , 9 (1), 1-13.
  • • Göktolga, Z. G., ve Gökalp, B. (2012). İş seçimini etkileyen kriterlerin ve alternatiflerin AHP metodu ile belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi , 13 (2), 71-86.
  • • Kükrer, Ö. (2012). Tüketicilerin çevresel sorumluluklarının yeşil reklamalara yönelik tutumlarına etkisi: Eskişehir örneği. Journal of Yasar University , 26 (7), 4505-4525.
  • • L. Becker-Olsen, K., Cudmore, B. A., & Hill, R. P. (2006). The impact of perceived corporate social responsibility on consumer behavior. Journal of Business Research , 29 (1), 46-53.
  • • Lee, S. Y. (2006). Expectations of employees toward the workplace and environmental satisfaction. Facilities , 24 (9/10), 343-353.
  • • Luo, X., & Bhattacharya, C. (2006). Corporate social responsibility, customer satisfaction, and market value. Journal of Marketing , 70 (4), 1-18.
  • • Mohr, L. A., Webb, D. J., & Harris, K. E. (2001). Do consumers expect companies to be socially responsible? The impact of corporate social responsibility on buying behavior. Journal of Consumer Affairs , 35 (1), 45-72.
  • • Moy, J. W., & Lee, S. M. (2002). The career choice of business graduates: SMEs or MNCs? Career Development International , 7 (6), 339-347.
  • • Omar, M. K., Zakaria, A., Ismail, S., Sin, J. S., & Selvakumar, V. (2015). Job selection preferences of accounting students in Malaysian private universities. Procedia Economics and Finance , 31, 91-100.
  • • Owen, F. K., Kepir, D. D., Özdemir, S., Ulaş, Ö., & Yılmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin bölüm seçme nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 8 (3), 135-151.
  • • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., ve Sarışen, Ö. (2004). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası , 57 (3), 117-127.
  • • Özdemir, S. (2010). Ön lisans muhasebe öğrencilerinin kariyer planlamasını etkileyen unsurlar: Ege bölgesinde bir araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi (2), 103-121.
  • • Paolillo, J. G., & Estes, R. W. (1982). An empirical analysis of career choice factors among accountants, attorneys, engineers and physicians. The Accounting Review , 57 (4), 785-793.
  • • Şahin, İ. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmen istihdamı ve mesleki geleceklerine ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri , 11 (3), 1167-1184.
  • • Şar, A. H., Işıklar, A., ve Aydoğan, İ. (2012). Atama bekleyen öğretmen adaylarının yaşam doyumunu yordayıcı değişkenlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (23), 257- 271.
Yıl 2019, Cilt: 7 Sayı: 17, 5 - 20, 01.01.2019

Öz

Individuals consider some criterion when looking for a job. Especially younger individuals, in case they couldn’t be hired in the firms that have their criterion, they apply for other firms which don’t have those criterion common in their mind. Once they start to work at these firms, as they don’t satisfy in terms of the criteria they considered important, their motivation decreases, they cannot work efficiently and finally, they look for a new job. This situation leads negative results not only for young individuals but also for firms. In the current study, it was aimed to determine the importance levels of the criterion that the university students take into account while looking for a job. Within this scope, a survey was conducted with university students. As a result of the study carried out with 119 students, it was found that the students gave the most importance to the working conditions in the work place, while seeing the wage important at the second level. It was appeared that the least important factor is the social responsibility projects related to the environment. When the male and female participants were compared, it was observed that both male and female participants care about working conditions. It has been determined that female participants, when choosing a workplace were least concerned with the firms which carry out social responsibility projects, while male participants were least concerned to the firms which carry out social responsibility projects related to the environment.

Kaynakça

  • • Ahmed, K., Alam, K. F., & Alam, M. (1997). An empirical study of factors affecting accounting students’ career choice in New Zealand. Accounting Education , 6 (4), 325–335.
  • • Aktan, C. C., ve Börü, D. (2007). Kurumsal sosyal sorumluluk. C. C. Aktan (Ed.), Kurumsal Sosyal Sorumluluk, İşletmeler ve Sosyal Sorumluluk içinde (s. 11-36). İstanbul: İGİAD yayınları.
  • • Aracıoğlu, B., ve Tatlıdil, R. (2009). Tüketicilerin satın alma davranışında çevre bilincinin etkileri. Ege Akademik Bakış , 9 (2), 435-461.
  • • Arslan, M. (2012). İş ve meslek ahlakı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • • Athanasou, J. A. (2003). Factors influencing job choice. International Journal for Educational and Vocational Guidance , 3 (3), 205–22.
  • • Aytaç, S., ve Bayram, N. (2001). Üniversite gençliğinin iş ve eş seçimindeki etkin kriterlerinin analitik hiyerarşi süreci (Ahp) ile analizi. İş,Güç, Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi , 3 (1).
  • • Dietz, T., Stern, P. C., & Guagnano, G. A. (1998). Social structural and social psychological bases of environmental concern. Environment and Behavior , 30 (4), 450-471.
  • • Dursun, S., ve Aytaç, S. (2012). Üniversite öğrencilerinin işgücü piyasasına yönelik beklentileri ve iş deneyimleri ile umutsuzluk ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi , 10 (1), 373-388.
  • • Ece, S., ve Ergeneli, A. (2015, Ağustos). The effect of individuals’ perceptions toward firms’ environmental social responsibility activities on pro-environmental behavior. 3rd International Academic Conference. ABRM, Paris.
  • • Felton, S., Buhr, N., & Northey, M. (1994). Factors influencing the business student’s choice of a career in chartered accountancy. Issues in Accounting Education , 9 (1), 1-13.
  • • Göktolga, Z. G., ve Gökalp, B. (2012). İş seçimini etkileyen kriterlerin ve alternatiflerin AHP metodu ile belirlenmesi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi , 13 (2), 71-86.
  • • Kükrer, Ö. (2012). Tüketicilerin çevresel sorumluluklarının yeşil reklamalara yönelik tutumlarına etkisi: Eskişehir örneği. Journal of Yasar University , 26 (7), 4505-4525.
  • • L. Becker-Olsen, K., Cudmore, B. A., & Hill, R. P. (2006). The impact of perceived corporate social responsibility on consumer behavior. Journal of Business Research , 29 (1), 46-53.
  • • Lee, S. Y. (2006). Expectations of employees toward the workplace and environmental satisfaction. Facilities , 24 (9/10), 343-353.
  • • Luo, X., & Bhattacharya, C. (2006). Corporate social responsibility, customer satisfaction, and market value. Journal of Marketing , 70 (4), 1-18.
  • • Mohr, L. A., Webb, D. J., & Harris, K. E. (2001). Do consumers expect companies to be socially responsible? The impact of corporate social responsibility on buying behavior. Journal of Consumer Affairs , 35 (1), 45-72.
  • • Moy, J. W., & Lee, S. M. (2002). The career choice of business graduates: SMEs or MNCs? Career Development International , 7 (6), 339-347.
  • • Omar, M. K., Zakaria, A., Ismail, S., Sin, J. S., & Selvakumar, V. (2015). Job selection preferences of accounting students in Malaysian private universities. Procedia Economics and Finance , 31, 91-100.
  • • Owen, F. K., Kepir, D. D., Özdemir, S., Ulaş, Ö., & Yılmaz, O. (2012). Üniversite öğrencilerinin bölüm seçme nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 8 (3), 135-151.
  • • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E., ve Sarışen, Ö. (2004). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları. Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası , 57 (3), 117-127.
  • • Özdemir, S. (2010). Ön lisans muhasebe öğrencilerinin kariyer planlamasını etkileyen unsurlar: Ege bölgesinde bir araştırma. Muhasebe Bilim Dünyası Dergisi (2), 103-121.
  • • Paolillo, J. G., & Estes, R. W. (1982). An empirical analysis of career choice factors among accountants, attorneys, engineers and physicians. The Accounting Review , 57 (4), 785-793.
  • • Şahin, İ. (2011). Öğretmen adaylarının öğretmen istihdamı ve mesleki geleceklerine ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri , 11 (3), 1167-1184.
  • • Şar, A. H., Işıklar, A., ve Aydoğan, İ. (2012). Atama bekleyen öğretmen adaylarının yaşam doyumunu yordayıcı değişkenlerin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (23), 257- 271.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Süreyya Ece Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7 Sayı: 17

Kaynak Göster

APA Ece, S. (2019). Üniversite Gençlerinin İşyeri Seçimini Belirleyen Faktörler Üzerine Bir Araştırma. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 7(17), 5-20.

ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.