BibTex RIS Kaynak Göster

Madde Kullanım Bozukluğu Sorunuyla Mücadeleye Önyargılardan Başlamak

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 16, 95 - 116, 01.01.2018

Öz

Madde kullanım bozukluğu, dünya üzerinde giderek daha fazla insanın karşı kaşıya kaldığı önemli halk sağlığı sorunlarından birisi olarak kabul edilmektedir. Bu sorunla mücadelede gerek madde kullanımının önlenmesi gerekse bu sorunu yaşayan kişilerle çalışılarak sağaltımın gerçekleştirilmesi için sosyal hizmet mesleğinin önemli bir rol oynadığı söylenebilir. Bu alanda çalışan sosyal hizmet uzmanlarının söz konusu mücadelede yer alabilmesi için madde kullanım bozukluğu olan kişilerle çalışırken genelleyici olmaması ve dışlayıcı varsayımlarla hareket etmemesi gerekmektedir. Yaşadıkları sorunlar ya da farklılıkları nedeniyle dezavantajlı kılınmış olan, toplumdan soyutlanan pek çok grup gibi madde kullanım bozukluğu sorunu olan kişilere karşı da önyargılar üretilmekte ve yaygınlaştırılmaktadır. Sosyal hizmet uzmanlarının mesleki çalışmalarını, sosyal hizmetin değer temeline uygun olarak yapabilmeleri için ise çalıştıkları kişi, grup ve topluluklara karşı önyargılı olmamaları gerekmektedir. Bu bakış açısından hareketle, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Hizmet Bölümü lisans programında yer alan Sosyal Hizmet Ortamlarında İnceleme dersinde madde kullanım bozukluğu ele alınan konulardan birisi olarak belirlenmiştir. Derste öğrencilerin konuya ilişkin temel düzeyde bilgi edinmelerinin yanı sıra madde kullanım bozukluğu sorunu olan kişilere ilişkin taşıdıkları önyargılarla karşılaşmaları hedeflenmiştir. İlgili ders haftasının ardından öğrencilerden madde kullanım bozukluğuna ilişkin yansıtıcı günlükleri yazmaları beklenmiştir. Bu çalışmanın nitel araştırma tekniğini oluşturan yansıtıcı günlüklerin analizinden elde edilen sonuçlar dört tema altında toplanmıştır. Öğrencilerin, derste konunun ele alınmasından sonra fark ettikleri önyargıları içeren bu temaların ortak noktası, madde kullanım bozukluğu sorunu olan kişilerin niteliklerine ilişkin önyargılar içermesidir

Kaynakça

  • • Cılga, İ. (2009). Madde ve madde kullanımı ile mücadelede ulusal politika ve strateji öncelikleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(1), 7-22.
  • • Duman, N. (2014). Madde bağımlılarının yaşadığı toplumsal dışlanma ve sosyal hizmet müdahalesi. V. Işıkhan (Ed.). Prof. Dr. Gönül Erkan’a armağan içinde (s. 125-133). Ankara: Sosyal Hizmet Araştırma, Uygulama ve Geliştirme Derneği Yayınları.
  • • Earnshaw, V., Smith, L. ve Copenhaver, M. (2013). Drug addiction stigma in the context of methadone maintenance therapy: an investigation into understudied sources of stigma. International Journal of Mental Health and Addiction, 11(1), 110-122.
  • • Erbay, E., Oğuz, N., Yıldırım, B. ve Fırat, E. (2016). Alkol ve madde bağımlılığı olan bireylerin başa çıkma tutumları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (3), 597-609.
  • • Erükçü Akbaş, G. ve Mutlu, E. (2016). Madde bağımlılığı tedavisi gören kişilerin bağımlılık ve tedavi deneyimleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(1), 101-122.
  • • Estreet, A. Archibald, P. Tirmazi, M. T., Goodman, S. ve T. Cudjoe (2017). Exploring social work student education: The effect of a harm reduction curriculum on student knowledge and attitudes regarding opioid use disorders. Substance Abuse, 38(4), 369-375.
  • • Fenster, J. ve Monti, K. (2017). Can a course change social work students’ attitudes toward harm reduction as a treatment option for substance use disorders?. Alcoholism Treatment Quarterly, 35(1), 83-94.
  • • Görgülü, T. (2017). Madde kullanımı olan bireylerde umutsuzluk ve intihar düşünceleri: Ankara denetimli serbestlik örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 7-26.
  • • Gresham, K. L. (2017). A study of the attitude, academic preparation, and practice competence of social workers in relation to substance use disorders in the state of Georgia (Electronic Theses & Dissertations Collection for Atlanta University & Clark) Retrieved from http://digitalcommons.auctr.edu/ cgi/viewcontent.cgi?article=1204&context=cauetds
  • • Güleç, G., Köşger, F. ve Eşsizoğlu, A. (2015). DSM-5’te alkol ve madde kullanım bozuklukları. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 7(4), 448-460.
  • • Hashemnezhad, H. (2015). Qualitative content analysis research: a review article. Journal of ELT and Applied Linguistics (JELTAL), 3(1), 54-62.
  • • Kelly, J. F., Dow, S. J. ve Westerhoff, C. (2010). Does our choice of substance-related terms influence perceptions of treatment need? An empirical investigation with two commonly used terms. Journal of Drug Issues, 40(4), 805-818.
  • • Küçükşen, K., Şener, M., Tekin, H. H. ve Demirel, B. (2016). Madde bağımlısı bireylerde aile işlevselliği ve sosyal destek algısı. International Journal of Social Science, 53, 199-212.
  • • Lemieux, C. M. ve Schroeder, J. (2004). Seminar on addictive disorders: An exploration of students’ knowledge, attitudes, and behavior. Journal of Social Work Practice in the Addictions, 4(1), 3-21.
  • • Livingston, J. D., Milne, T., Fang, M. L. ve Amari, E. (2012). The effectiveness of interventions for reducing stigma related to substance use disorders: a systematic review. Addiction, 107(1), 39-50.
  • • Mutlu, E. (2015). Madde bağımlılığının tedavisinde sosyal hizmet uzmanlarının rol ve işlevleri: Ankara numune eğitim ve araştırma hastanesi alkol ve madde bağımlılığı tedavi ve eğitim merkezi örneği. Tıbbi Sosyal Hizmet, 5, 21-33.
  • • National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2016). Ending discrimination against people with mental and substance use disorders: The evidence for stigma change. Washington (DC): National Academies Press.
  • • Oral, M. ve Tuncay, T. (2012). Ruh sağlığı alanında sosyal hizmet uzmanlarının rol ve sorumlulukları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 23(2), 93-114.
  • • Polat, G. (2014). Madde bağımlılığı tedavisinde sosyal hizmet mesleği. Okmeydanı Tıp Dergisi, 30(2), 143-148.
  • • Radoncic, V., Marcoux, B. ve Hien, D. (2017). Self-management of addictive behaviors. In Martz, E. (Ed.), Promoting self-management of chronic health conditions: theories and practice (pp.147-170). NY: Oxford University Press.
  • • Senreich, E. ve Straussner, S. L. A. (2013). The effect of MSW education on students’ knowledge and attitudes regarding substance abusing clients. Journal of Social Work Education, 49(2), 321-336.
  • • Sevin, Ç. ve Erbay, E. (2008). Madde bağımlılarının tedavi sonrası sosyal yaşama uyumları ve sosyal hizmet uygulamaları. Bağımlılık Dergisi, 9(1), 1-11.
  • • Shor, R. ve Levit, S. (2012). Persons with drug addiction as knowledge providers: Their contribution to social work education. Journal of Teaching in Social Work, 32(2), 190-203.
  • • Smith, T. S., Drolen, C. S. ve Bolland, K. A. (2007). Knowledge and attitudes of social work students regarding substance abuse among older females. University of Alabama McNair Journal, 7, 169-194.
  • • Soto, S. J. ve Stuart, M. J. (2014). Beliefs about substance abusing clients among social work students (Electronic Theses & Dissertations Collection for Atlanta University & Clark) Retrieved from tr/&httpsredir=1&article=1032&context=etd
  • • Straussner, S. L. A. ve Vairo, E. (2007). The impact of a post-master’s program in substance abuse on social work and other health professionals. Journal of Teaching in Social Work, 27(1-2), 105-123.
  • • Wahler, E. A. (2012). Identifying and Challenging Social Work Students’ Biases. Social Work Education, 31(8): 1058-1070.
Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 16, 95 - 116, 01.01.2018

Öz

Substance use disorder is considered as one of the most important public health problems in the world where more and more people are confronted. It can be stated that as a profession, social work plays an important role in the prevention of substance use and the treatment through working with the people having this problem. Social workers working in this field should not generalize and should not act with exclusionary assumptions when working with people having substance use disorder in order to take part in the struggle against the problem. Prejudices are also produced and disseminated against people having problems of substance use disorder such as many other groups that have been marginalized due to their problems or differences. Social workers should not be prejudiced against the people, groups and societies they work with in order to carry out their professional work in accordance with the value base of social work. From this point of view, substance use disorder was determined as one of the subjects discussed in the course named “Field Experience in Social Work Settings”, in which undergraduate students in Hacettepe University, Department of Social Work have to enroll. The course aims to provide students with the basic knowledge about the subject and to encounter their own prejudices against the people who have the problem of substance use disorder. Students were expected to write reflective diaries about substance use disorder after the related course week. The results obtained from the analysis of the reflective diaries which constitute the qualitative research technique of this study were collected under four themes. The common point of these themes is that they contain negations regarding the qualifications of the people who have the problem of substance use disorder. This commonality includes the prejudices that students noticed after the subject was discussed in the course.

Kaynakça

  • • Cılga, İ. (2009). Madde ve madde kullanımı ile mücadelede ulusal politika ve strateji öncelikleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 20(1), 7-22.
  • • Duman, N. (2014). Madde bağımlılarının yaşadığı toplumsal dışlanma ve sosyal hizmet müdahalesi. V. Işıkhan (Ed.). Prof. Dr. Gönül Erkan’a armağan içinde (s. 125-133). Ankara: Sosyal Hizmet Araştırma, Uygulama ve Geliştirme Derneği Yayınları.
  • • Earnshaw, V., Smith, L. ve Copenhaver, M. (2013). Drug addiction stigma in the context of methadone maintenance therapy: an investigation into understudied sources of stigma. International Journal of Mental Health and Addiction, 11(1), 110-122.
  • • Erbay, E., Oğuz, N., Yıldırım, B. ve Fırat, E. (2016). Alkol ve madde bağımlılığı olan bireylerin başa çıkma tutumları. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, (3), 597-609.
  • • Erükçü Akbaş, G. ve Mutlu, E. (2016). Madde bağımlılığı tedavisi gören kişilerin bağımlılık ve tedavi deneyimleri. Toplum ve Sosyal Hizmet, 27(1), 101-122.
  • • Estreet, A. Archibald, P. Tirmazi, M. T., Goodman, S. ve T. Cudjoe (2017). Exploring social work student education: The effect of a harm reduction curriculum on student knowledge and attitudes regarding opioid use disorders. Substance Abuse, 38(4), 369-375.
  • • Fenster, J. ve Monti, K. (2017). Can a course change social work students’ attitudes toward harm reduction as a treatment option for substance use disorders?. Alcoholism Treatment Quarterly, 35(1), 83-94.
  • • Görgülü, T. (2017). Madde kullanımı olan bireylerde umutsuzluk ve intihar düşünceleri: Ankara denetimli serbestlik örneği. Toplum ve Sosyal Hizmet, 28(2), 7-26.
  • • Gresham, K. L. (2017). A study of the attitude, academic preparation, and practice competence of social workers in relation to substance use disorders in the state of Georgia (Electronic Theses & Dissertations Collection for Atlanta University & Clark) Retrieved from http://digitalcommons.auctr.edu/ cgi/viewcontent.cgi?article=1204&context=cauetds
  • • Güleç, G., Köşger, F. ve Eşsizoğlu, A. (2015). DSM-5’te alkol ve madde kullanım bozuklukları. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 7(4), 448-460.
  • • Hashemnezhad, H. (2015). Qualitative content analysis research: a review article. Journal of ELT and Applied Linguistics (JELTAL), 3(1), 54-62.
  • • Kelly, J. F., Dow, S. J. ve Westerhoff, C. (2010). Does our choice of substance-related terms influence perceptions of treatment need? An empirical investigation with two commonly used terms. Journal of Drug Issues, 40(4), 805-818.
  • • Küçükşen, K., Şener, M., Tekin, H. H. ve Demirel, B. (2016). Madde bağımlısı bireylerde aile işlevselliği ve sosyal destek algısı. International Journal of Social Science, 53, 199-212.
  • • Lemieux, C. M. ve Schroeder, J. (2004). Seminar on addictive disorders: An exploration of students’ knowledge, attitudes, and behavior. Journal of Social Work Practice in the Addictions, 4(1), 3-21.
  • • Livingston, J. D., Milne, T., Fang, M. L. ve Amari, E. (2012). The effectiveness of interventions for reducing stigma related to substance use disorders: a systematic review. Addiction, 107(1), 39-50.
  • • Mutlu, E. (2015). Madde bağımlılığının tedavisinde sosyal hizmet uzmanlarının rol ve işlevleri: Ankara numune eğitim ve araştırma hastanesi alkol ve madde bağımlılığı tedavi ve eğitim merkezi örneği. Tıbbi Sosyal Hizmet, 5, 21-33.
  • • National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2016). Ending discrimination against people with mental and substance use disorders: The evidence for stigma change. Washington (DC): National Academies Press.
  • • Oral, M. ve Tuncay, T. (2012). Ruh sağlığı alanında sosyal hizmet uzmanlarının rol ve sorumlulukları. Toplum ve Sosyal Hizmet, 23(2), 93-114.
  • • Polat, G. (2014). Madde bağımlılığı tedavisinde sosyal hizmet mesleği. Okmeydanı Tıp Dergisi, 30(2), 143-148.
  • • Radoncic, V., Marcoux, B. ve Hien, D. (2017). Self-management of addictive behaviors. In Martz, E. (Ed.), Promoting self-management of chronic health conditions: theories and practice (pp.147-170). NY: Oxford University Press.
  • • Senreich, E. ve Straussner, S. L. A. (2013). The effect of MSW education on students’ knowledge and attitudes regarding substance abusing clients. Journal of Social Work Education, 49(2), 321-336.
  • • Sevin, Ç. ve Erbay, E. (2008). Madde bağımlılarının tedavi sonrası sosyal yaşama uyumları ve sosyal hizmet uygulamaları. Bağımlılık Dergisi, 9(1), 1-11.
  • • Shor, R. ve Levit, S. (2012). Persons with drug addiction as knowledge providers: Their contribution to social work education. Journal of Teaching in Social Work, 32(2), 190-203.
  • • Smith, T. S., Drolen, C. S. ve Bolland, K. A. (2007). Knowledge and attitudes of social work students regarding substance abuse among older females. University of Alabama McNair Journal, 7, 169-194.
  • • Soto, S. J. ve Stuart, M. J. (2014). Beliefs about substance abusing clients among social work students (Electronic Theses & Dissertations Collection for Atlanta University & Clark) Retrieved from tr/&httpsredir=1&article=1032&context=etd
  • • Straussner, S. L. A. ve Vairo, E. (2007). The impact of a post-master’s program in substance abuse on social work and other health professionals. Journal of Teaching in Social Work, 27(1-2), 105-123.
  • • Wahler, E. A. (2012). Identifying and Challenging Social Work Students’ Biases. Social Work Education, 31(8): 1058-1070.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özge Sanem Özateş Gelmez Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Gelmez, Ö. S. Ö. (2018). Madde Kullanım Bozukluğu Sorunuyla Mücadeleye Önyargılardan Başlamak. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 6(16), 95-116.

ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.