Gazeteler, ister kağıda basılmış ister İnternet’te olsun, okuyucular için haber sağlamaktadırlar. Haberler gerçek hayat olaylarına dair bilginin iletilmesi amacı ile yazılırlar. Ancak medya çalışanlarının bir diğer amacı da haber değerlerinin inşası ve artırılmasıdır. Bir başka deyişle, haber metinlerinin daha ilginç ve çekici olmasına çaba gösterirler. Bu bakış açısıyla, haber değerleri olumsuzluk, zamanlılık, üstünlük, elitlik, etki, özgünlük, kişileştirme ve uyum belli söylemler içinde ve bu söylemler aracılığıyla inşa edilen değerler olarak görülmektedir Bednarek ve Caple, 2014 . Bu çalışmada, gençlerle bağlantılı uyuşturucu haberlerinde hangi haber değerlerinin ve bu haber değerlerinin nasıl olduğunun bulunması amacı ile eleştirel bir bakış açısı ile 2015 ve 2018 tarihleri arasında yayımlanan 8 farklı Türk haber portalından alınan özellikle uyuşturucu üzerine olan 80 haber çok kipli söylem çözümlemesi yapılarak incelenmektedir. Çalışmanın sonucunda, uyuşturucu bağımlıları genç insanlar olarak gösterilmektedir. Daha özelinde, haberlerde gösterilenler çoğunlukla genç uyuşturucu bağımlılarıdır. Haber metinlerinde bu ‘genç’ bağımlılar haber değerlerinin artırılması için kullanılmaktadır. Bu noktada, haber metinlerinin genç insanları uyuşturucu bağımlısı olarak gösterdiğini tartışmaktayım ve ciddi bir toplumsal sorun olan ‘uyuşturucu sorununun’ altını çizmekteyim. Bu medya pratikleri başka bir problemi daha oluşturmaktadır. İnsanlar genç insanları uyuşturu bağımlısı olarak görmeye açık hale gelmektedir. Bu da toplumun bilgilendirilmesinde gençler hakkında olumsuz çağrışımları ve anlayışları ortaya çıkarmaktadır. Böylelikle, insanların gençlik üzerine uyuşturucu kullanmanın normal ve düzenli olduğu ve şaşırtıcı bir davranış olmadığı algılarında rol oynamaktadır
Gençlik Haber Medyası Uyuşturucu Bağımlısı Haber Değerleri Çok Kiplilik
Newspapers, whether they are published on papers or on the Internet, provide news for readers. News are written in the purpose of conveying information of real life events. Yet, another purpose of the media workers is constructing and promoting news values. In other words, they endeavour to make their news texts more interesting and attractive. From this perspective, news values negativity, timeleness, proximity, superlativeness, eliteness, impact, novelty, personalisation and consonance are seen as values that exist in and are constructed through specific discourses Bednarek and Caple, 2014 . In this study, 80 news particularly on drugs from 8 different Turkish news portals which are published between the years of 2015 and 2018 are examined through a multimodal discourse analysis to find out how and which news values are constructed in drug news in relation to young people through a critical perspective. As a result, most of the drug addicts are represented as young people. More specifically, young drug addicts are the ones who are mostly reported on news. In news texts, these ‘young’ addicts are used to promote news values. Here, I discuss news texts which promote news values by representing young people as drug addicts and highlight ‘drug issue’ which is a serious social problem. These media practices create another social problem. People become open to conceive young people as drug users. This leads to negative connotations and understandings about young people in the society through their social cognition. Yet, it still plays a prominent role in the perception of the people that using drugs are normal, regular, and not surprising behaviour for youth
Youth News Media Drug Addicts News Values Multimodality Critical Discourse Analysis
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 16 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.