BibTex RIS Kaynak Göster

Engelli Gençlerin Otel İşletmelerinden Beklentilerinin Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 15, 167 - 190, 01.01.2018

Öz

Çalışmada, engelli gençlerin otel işletmelerinden beklentilerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Genç yaşlı demeden, engellilerin toplumun bir üyesi olduğunun bilinmesi ve onların da gerekli hizmetlerden etkin bir şekilde faydalanabilmesi önemli bir değerdir. Bununla beraber, turizm sektörü içerisinde yer alan otel işletmelerinin genç engellilerin ihtiyaçlarına cevap verebilecek düzenlemeleri yapmaları sosyal sorumluluk ilkesinin bir gereğidir. Bu sebeple çalışma büyük önem arz etmektedir. İfade edilen amaç ve önemden yola çıkılarak 10 fiziksel 8 görme engelli gençle yarı yapılandırılmış soru formları kapsamında görüşmeler yapılıp; veriler elde edilerek çalışma sonuçlandırılmıştır. Buna göre; engelli gençlerin zorda kalmadıkça hiçbir şekilde otel işletmelerini tercih etmediği, tercih etse bile muhakkak refakatçi yardımı ile otel işletmelerinden sadece gecelemek için hizmet aldıkları tespit edilmiştir. Gecelemenin dışında hiçbir hizmetin kendileri için uygun olmadığını belirten gençler, yapılan düzenlemelerin, hizmetlerin yetersiz olduğunu ve engelli kullanımına hiçbir şekilde uymadığını ifade etmişlerdir. Son olarak sunulan hizmetler için kanunun da engel koyduğunu belirten gençler, “aslında bizler engelli değiliz, engelliler önümüze engel koyan gerek kamu kuruluşları gerekse de özel kuruluşlardır” şeklinde ifadeler kullanmışlardır. Bu durum, engelli gençlerin gözünde otel işletmelerinin sunmuş olduğu hizmetlerin yetersiz ve kullanıma uygun olmadığını ortaya koymaktadır

Kaynakça

  • • Akın, A., Şimşek, M. Y. & Akın, A. (2012). Turizm sektörünün ekonomideki yeri ve önemi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 4(7), 63-81.
  • • APGEM (2012). Antalya’da engelli turizmin gelişimi için arz ve talep üzerine bir araştırma. Antalya: Yiğitler Grup Reklam Matbaa.
  • • Arıcı, S. (2010). Bedensel engellilerin turizm sektöründen beklentilerinin tespit edilmesine yönelik bir araştırma (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Artar, Y. & Karabacakoğlu, Ç. (2003). Türkiye’de engelliler turizminin geliştirilmesine yönelik konaklama tesislerindeki altyapı imkânlarının araştırılması. Ankara: Dünya Engelliler Vakfı.
  • • Atak, V. (2008). Marmaris’teki otel işletmelerinin bedensel engelli turizmine bakışı (Yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Avis, A. H. (2003). Accessibility and attitudinal barriers encountered in sectors of travel and tourism by travellers who have disabilities (MastersThesis, Missouri-Colombia University, USA).
  • • Bi, Y., Card, J. A. & Cole S. T. (2007). Accessibility and attitudinal barriers encountered by Chinese travellers with physical disabilities. International Journal of Tourism Research, 9 (3), 205-216.
  • • Bratucu, G., Chıtu, I. B., Dınca, G., & Ştefen, M. (2016). Opinions of tourists regarding the accessibility for people with disabilities in the area of Braşov Country. Bulletin of theTransilvania University of Braşov, 9(58), 73-82.
  • • Bulgan, G. & Çarıkçı, İ.H. (2015). Engelli turizmi: Antalya ilindeki dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (13), 15-42.
  • • Büyükşalvarcı, A., Şapçılar, M.C. & Tuncel, M. (2017). Otel işletmelerinde engelli olanaklarına ilişkin yöneticilerin görüşleri: Konya örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 13, 249- 263.
  • • Darcy, S. (2010). Inherent complexity: Disability, accessible tourism and accommodation information preferences. Tourism Management, 31 (6), 816-826.
  • • Erdoğan, A. (1994). Turizm çeşitlendirmesinde bir alternatif: özürlüler turizmi ve Türk turizmindeki durumu (Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Israili, A. A. (2002). A preliminary investigation of the importance of site accesibility factors for disabled tourists. Journal of Travel Research, 41 (1), 101-104.
  • • Karacaoğlu, S. (2012). Bedensel engellilerin konaklama işletmelerinden beklentilerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Eskişehir örneği (Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Turizm ve Otel İşletmeciliği Anabilim Dalı, Eskişehir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Lazarus, B. & Kaufman, J. E. (1988). Handicapped Guests and the Hospitality Curriculum. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly29(2), 69-70.
  • • Murray, M. & Sproats, J. (1990). The disabled traveler: tourism and disability in Australia. The Journal of Tourism Studies1, 9-14.
  • • Müftüoğlu, U. (2006). Tekerlekli sandalye kullanan bedensel engellilerin kentsel mekanları kullanım olanaklarının Trabzon kent merkezi örneği üzerinde incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Mülayim, A. & Özşahin, B. (2010). Bedensel engellilerin konaklama sorunları ve çözüm önerileri üzerine bir inceleme. Öz-Veri Dergisi, 7(2), 1663-1684.
  • • Poria, Y., Reichel, A. & Brandt, Y. (2011). Blind people’s tourism experiences: An exploratory study. D. Buhalis ve S. Darcy (Der.) Accessible tourism conceptsand issues: 149-158. Bristol: Channel View Publications.
  • • Resmi Gazete (2005). Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve Niteliklerine İlişkin Yönetmelik. 21 Haziran 2005.
  • • Resmi Gazete (2011). Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve Niteliklerine İlişkin Yönetmeliğin Uygulanmasına Dair Tebliğ. 26 Haziran 2011.
  • • Richards, V., Pritchard, A. & Morgan, N. (2010). Envisioning tourism and visual impairment. Annals of Tourism Research, 4 (37), 1103-1111.
  • • Şahin, H. (2012). Engelli bireylerin konaklama tesislerinden memnuniyet durumlarının incelenmesi (Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aile ve Tüketici Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Şenol, F., Oktay, K. & Özmen, M. (2016). Engelli turistlere yönelik otel uygulamaları: Antalya yöresi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,13, 74-91.
  • • Turco, D. &Stumbo, N. (1998). Tourism constaints for people with disabilities. Parks&Recreation33(9), 10-16.
  • • TUİK, (2018). http://www.tuik.gov.tr/Kitap.do?metod=KitapDetay&KT_ID=11&KITAP_ID=276 (Erişim: 15.05.2018)
  • • World Health Organization (WHO) (2011). World Report On Disability, http://apps.who.int/iris/ bitstream/10665/70670/1/WHO_NMH_VIP_11.01_eng.pdf, (Erişim: 15.05.2018)
  • • Zbikowski, J., Kuzmicki, M., Dabrowski, D. & Soroka, A. (2011). Vocational activity as a determinant of participation in tourism of disabled people from the area of Eastern Poland. Oeconomia , 10 (2), 121-129.
Yıl 2018, Cilt: 6 Sayı: 15, 167 - 190, 01.01.2018

Öz

In the study, it was aimed to reveal the expectations of disabled youth from hotel enterprises. Without saying young or old, it is important to know that disabled people are a member of society and that they can benefit from the necessary services effectively. However, the principle of social responsibility is that hotel enterprises in the tourism sector make arrangements to meet the needs of young disabled people. Therefore, the study is of great importance. By means of stated aim and importance, interviews were made through semi-structured questionnaires with 10 physical and 8 sight disabled youth. At the end of the interview, data were obtained and the study was concluded. According to this; it has been determined that disabled young people do not prefer hotel enterprises in anyway unless they are forced. Even if they prefer, it has been determined that they receive services only for overnight stay from hotel enterprises with the help of an accompanying person. Young people have stated that other services are not suitable for them, apart from overnight. They also stated that the arrangements made were inadequate and they did not fit in anyway with the use of disabled people. Finally, young people have stated that the lawal soputs an obstacle for the services offered. “Infact, we are not disabled, the disabled are both public and private organizations that obstruct us” they used expressions like. This suggests that the services provided by the hotel enterprises in the eyes of disabled youth are inadequate and unsuitable for use

Kaynakça

  • • Akın, A., Şimşek, M. Y. & Akın, A. (2012). Turizm sektörünün ekonomideki yeri ve önemi. Akademik Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi, 4(7), 63-81.
  • • APGEM (2012). Antalya’da engelli turizmin gelişimi için arz ve talep üzerine bir araştırma. Antalya: Yiğitler Grup Reklam Matbaa.
  • • Arıcı, S. (2010). Bedensel engellilerin turizm sektöründen beklentilerinin tespit edilmesine yönelik bir araştırma (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Artar, Y. & Karabacakoğlu, Ç. (2003). Türkiye’de engelliler turizminin geliştirilmesine yönelik konaklama tesislerindeki altyapı imkânlarının araştırılması. Ankara: Dünya Engelliler Vakfı.
  • • Atak, V. (2008). Marmaris’teki otel işletmelerinin bedensel engelli turizmine bakışı (Yüksek lisans tezi, Muğla Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Muğla). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Avis, A. H. (2003). Accessibility and attitudinal barriers encountered in sectors of travel and tourism by travellers who have disabilities (MastersThesis, Missouri-Colombia University, USA).
  • • Bi, Y., Card, J. A. & Cole S. T. (2007). Accessibility and attitudinal barriers encountered by Chinese travellers with physical disabilities. International Journal of Tourism Research, 9 (3), 205-216.
  • • Bratucu, G., Chıtu, I. B., Dınca, G., & Ştefen, M. (2016). Opinions of tourists regarding the accessibility for people with disabilities in the area of Braşov Country. Bulletin of theTransilvania University of Braşov, 9(58), 73-82.
  • • Bulgan, G. & Çarıkçı, İ.H. (2015). Engelli turizmi: Antalya ilindeki dört ve beş yıldızlı otel işletmelerinde bir araştırma. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (13), 15-42.
  • • Büyükşalvarcı, A., Şapçılar, M.C. & Tuncel, M. (2017). Otel işletmelerinde engelli olanaklarına ilişkin yöneticilerin görüşleri: Konya örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 13, 249- 263.
  • • Darcy, S. (2010). Inherent complexity: Disability, accessible tourism and accommodation information preferences. Tourism Management, 31 (6), 816-826.
  • • Erdoğan, A. (1994). Turizm çeşitlendirmesinde bir alternatif: özürlüler turizmi ve Türk turizmindeki durumu (Yüksek lisans tezi, İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Israili, A. A. (2002). A preliminary investigation of the importance of site accesibility factors for disabled tourists. Journal of Travel Research, 41 (1), 101-104.
  • • Karacaoğlu, S. (2012). Bedensel engellilerin konaklama işletmelerinden beklentilerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Eskişehir örneği (Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Turizm ve Otel İşletmeciliği Anabilim Dalı, Eskişehir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Lazarus, B. & Kaufman, J. E. (1988). Handicapped Guests and the Hospitality Curriculum. Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly29(2), 69-70.
  • • Murray, M. & Sproats, J. (1990). The disabled traveler: tourism and disability in Australia. The Journal of Tourism Studies1, 9-14.
  • • Müftüoğlu, U. (2006). Tekerlekli sandalye kullanan bedensel engellilerin kentsel mekanları kullanım olanaklarının Trabzon kent merkezi örneği üzerinde incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Mülayim, A. & Özşahin, B. (2010). Bedensel engellilerin konaklama sorunları ve çözüm önerileri üzerine bir inceleme. Öz-Veri Dergisi, 7(2), 1663-1684.
  • • Poria, Y., Reichel, A. & Brandt, Y. (2011). Blind people’s tourism experiences: An exploratory study. D. Buhalis ve S. Darcy (Der.) Accessible tourism conceptsand issues: 149-158. Bristol: Channel View Publications.
  • • Resmi Gazete (2005). Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve Niteliklerine İlişkin Yönetmelik. 21 Haziran 2005.
  • • Resmi Gazete (2011). Turizm Tesislerinin Belgelendirilmesine ve Niteliklerine İlişkin Yönetmeliğin Uygulanmasına Dair Tebliğ. 26 Haziran 2011.
  • • Richards, V., Pritchard, A. & Morgan, N. (2010). Envisioning tourism and visual impairment. Annals of Tourism Research, 4 (37), 1103-1111.
  • • Şahin, H. (2012). Engelli bireylerin konaklama tesislerinden memnuniyet durumlarının incelenmesi (Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aile ve Tüketici Bilimleri Anabilim Dalı, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • • Şenol, F., Oktay, K. & Özmen, M. (2016). Engelli turistlere yönelik otel uygulamaları: Antalya yöresi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,13, 74-91.
  • • Turco, D. &Stumbo, N. (1998). Tourism constaints for people with disabilities. Parks&Recreation33(9), 10-16.
  • • TUİK, (2018). http://www.tuik.gov.tr/Kitap.do?metod=KitapDetay&KT_ID=11&KITAP_ID=276 (Erişim: 15.05.2018)
  • • World Health Organization (WHO) (2011). World Report On Disability, http://apps.who.int/iris/ bitstream/10665/70670/1/WHO_NMH_VIP_11.01_eng.pdf, (Erişim: 15.05.2018)
  • • Zbikowski, J., Kuzmicki, M., Dabrowski, D. & Soroka, A. (2011). Vocational activity as a determinant of participation in tourism of disabled people from the area of Eastern Poland. Oeconomia , 10 (2), 121-129.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aliye Akın Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 6 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Akın, A. (2018). Engelli Gençlerin Otel İşletmelerinden Beklentilerinin Değerlendirilmesi. Gençlik Araştırmaları Dergisi, 6(15), 167-190.

ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.