Amaç: Bu çalışma çocuklarda dijital oyun bağımlılığının beslenme tutum ve davranışlarına etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araştırma, Ocak 2023-Mart2023 tarihleri arasında yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Trabzon ilinde bulunan iki ortaokul öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada örnekleme yöntemine gidilmeden, araştırma tarihinde öğrenimine devam eden, katılmaya gönüllü olan 296 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında “Tanımlayıcı Bilgi Formu”, “Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği” ve “Beslenme Davranış Ölçeği” ve “Beslenme Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın yapılabilmesi için XXX Üniversitesi Tıp Fakültesi etik kurulundan izin alınmıştır. Verilerin analizinde yüzdelik oran, frekans, korelasyon ve regresyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı düzeyleri ile beslenme davranış ve tutum puanları arasında negatif yönde orta seviyede bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca dijital oyun bağımlılığının beslenme davranış ve tutumları üzerindeki etkisini test eden regresyon modeli istatistiksel olarak anlamlı sonuç vermiştir (F=147.152; p=0.000). Regresyon analizi sonucuna göre dijital oyun bağımlılığının beslenme davranış ve tutumları üzerindeki etkisini %47 oranında açıklamaktadır (R2=.465).
Sonuç: Öğrencilerin dijital oyun bağımlılığı düzeyleri arttıkça beslenme davranış ve tutumları üzerinde olumsuz etkisi olduğu saptanmıştır. Ortaokul çağında artmaya başlayan oyun bağımlılığı düzeyinin önüne geçilmesi için milli eğitim, öğretmen ve veli işbirliği yapılması son derece önemlidir.
Aim: This study was conducted to determine the predictive role of digital game addiction on nutritional attitudes and behaviors in children.
Methods: This descriptive study was conducted in two secondary schools in Trabzon between January and March 2023. The study population consisted of students from two secondary schools. Random sampling method was used in the study and the study was completed with the participation of 296 students who were continuing their education on the study date and volunteered to participate. A ‘Descriptive Information Form’, the “Digital Game Addiction Scale”, the “Nutritional Behaviour Scale” and the “Nutritional Attitude Scale” were used to collect the data. Permission was obtained from the Atatürk University Faculty of Medicine Ethics Committee for the study. Percentage, frequency, correlation, and regression analysis were used to analyze the data.
Results: It was found that there was a moderate negative correlation between students' digital game addiction levels and their nutritional behaviour and attitude scores. In the study, the predictive role of students' digital game addiction levels on their nutritional behaviours and attitudes was examined by using a Linear Regression analysis. According to the results of the regression analysis, digital game addiction was found to be statistically significant in predicting the nutritional behaviors and attitudes of students. According to the results of regression analysis, digital game addiction predicted nutritional behaviours by 44% and nutritional attitudes by 47%.
Conclusion: It was determined that there was a negative correlation between students' digital game addiction and nutritional behaviours and attitudes, and that digital game addiction significantly predicted nutritional behaviours and attitudes.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çocuk ve Ergen Gelişimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 24 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 34 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.