Gençler, dinamik ve değişime açık olmaları bağlamında toplumların geleceklerini belirleyen önemli bir gruptur. Gençlerin içinde daha spesifik bir grup olan engelli gençler ise dışlanma, istismar, ayrımcılık gibi pek çok sosyal risklerle karşılaşmaktadırlar. Bu gençlerin sosyal risklerle mücadele edebilmeleri için bağımsız yaşayabilmeleri önemlidir. Engelli olmayan gençlere kıyasla eğitim, ekonomi ve siyaset gibi toplumun pek çok alanında eşitsizliklere maruz kalmakta ve dolayısıyla temel insan hak ve özgürlüklerini kullanamamaktadırlar. Bu durum gençlerin bağımsız yaşayamamalarına dolayısıyla toplumda yoksul ve marjinal bir kesimi oluşturmalarına neden olabilmektedir. Bu durumu değiştirmede ise onların eğitim alanına dâhil olmaları önemli bir dönüm noktası olabilir. Engelli gençler için kapsayıcı eğitimi odağına alan bu çalışmanın temel amacı, ‘eğitim yaşamına dâhil ol(ama)ma’yı ve ‘eğitimi sürdür(eme)me’yi toplumsal yaşama dâhil olamama üzerinden tartışmaktır. Sonuç olarak kapsayıcı eğitim temelinde üniversite eğitimine katılım ve sürdürme; onların yaşamlarındaki sorunları daha görünür hale getirirken bağımsız yaşamalarına katkısı ise ‘gençlik’ ve ‘engellilik’ olgularının kesişimselliğinde olduğunu göstermektedir. Bireylerin farklılıklarının onların eşit yaşama hakkının önünde bir bariyer olmaması gerçekliğinden hareketle eğitime katılım bir insan hakkı meselesidir. Dolayısıyla kapsayıcı eğitim odağında onların üniversite eğitimine erişebilmeleri ve üniversiteden mezun olmaları istihdam fırsatlarının artması ve bireysel gelişimlerine katkı sunmasının yanında toplumsal yaşama dâhil olmaları açısından da önemlidir.
The younger generation, characterized by its dynamism and openness to change, is an important target group that will play a decisive role in the future of societies. Young people with disabilities represent a particularly vulnerable group within the young population, exposed to a range of social risks, including exclusion, abuse, and discrimination. It is therefore crucial that these young people are able to live independently so that they can effectively combat these social risks. In comparison to their non-disabled peers, these young people face a wide range of social inequalities, including those pertaining to education, the economy, and politics. As a result, they are effectively denied the opportunity to exercise their fundamental human rights and freedoms. The integration of these young people into the educational system can serve as a pivotal catalyst for changing this situation, enabling them to gain independence and break the cycle of poverty and marginalization to which they are currently subjected. The main purpose of this study, which focuses on inclusive education for youth with disabilities, is to discuss “in(ex)clusion in education” and “(non)continuation of education” through the lens of inclusion in social life. Participating in and sustaining education through inclusive education makes the problems in the lives of these young people more visible, while its contribution to their ability to live independently shows that it is at the intersection of ‘youth’ and ‘disability’. If we consider that the differences between individuals should not act as a barrier to their right to live equally, participation in education is a matter of human rights. It is therefore important that they have access to higher education with a focus on inclusive education in order to increase their employment opportunities and contribute to their personal development as well as their inclusion in social life.
Youth With Disabilities Independent Living Inclusive Education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dezavantajlı Gruplar, Eğitim Sosyolojisi, Gençlik Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 9 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 6 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 12 Sayı: 34 |
ÖNEMLİ NOT: DERGİMİZ ÖZEL SAYILAR HARİCİNDE HER YILIN NİSAN, AĞUSTOS VE ARALIK AYLARINDA OLMAK ÜZERE YILDA ÜÇ DEFA YAYIMLANMAKTADIR. ADAY ÇALIŞMALAR SAYIYA ÖZEL GÖNDERİLMEMEKTEDİR. DERGİMİZE GÖNDERİLEN MAKALELER DEĞERLENDİRME SÜRECİNİN TAMAMLANMASINI TAKİBEN UYGUN OLAN İLK SAYIDA YAYIMLANMAKTADIR.