Aim: The study aims to determine the relationship between nurses’ attitudes toward vital signs and emotional intelligence levels. Method: The descriptive and correlational study was conducted with 301 nurses. Data were collected using the Nurse Information Form, V-Scale and Emotional Intelligence Evaluation Scale. The data analyzed using descriptive and correlational statistics. Results: The V-Scale and Emotional Intelligence Evaluation Scale total scores average of the nurses were good level and no statistical relationship between them (p>0.05). However, remarkable relationships between the total and sub-dimension scores of the relevant scales were demonstrated. Communication, empathy, emotional awareness and managing skills are important competences for vital signs monitoring. Conclusion: Based on the findings obtained from the research, it can be concluded that nurses’ attitudes toward vital signs monitoring, and emotional intelligence could be affected different variables. In future, different types (experimental, qualitative etc.) of studies should be for explaining between nurses’ attitude to monitoring vital signs and emotional intelligence. Policy makers and managers should focus more on variables that affect nurses’ attitude to monitoring vital signs.
Communication early warning intelligence nursing patient monitoring.
The authors would like to thank all of the nurses who participated in the study.
Amaç: Bu araştırma, hemşirelerin yaşam bulgularını izleme tutumları ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi amacı ile gerçekleştirildi. Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı türdeki çalışma, 301 hemşire ile yürütüldü. Veriler, Hemşire Bilgi Formu, Yaşam Bulguları Ölçeği ve Duygusal Zeka Değerlendirme Ölçeği ile toplandı. Veriler tanımlayıcı ve ilişki arayıcı istatistikler ile analiz edildi. Bulgular: Hemşirelerin Yaşam Bulguları ve Duygusal Zeka Değerlendirme Ölçekleri toplam puan ortalamaları iyi düzeydeydi ve aralarında istatistiksel ilişki bulunmadı (p>0,05). Ancak, ilgili ölçeklerin total ve alt boyutları arasındaki dikkat çekici ilişkiler açığa çıkarıldı. İletişim, empati, duyguların farkında olma, duyguların yönetimi ve motivasyon yaşam bulgularını izleme tutumlarında önemli etkenlerdir. Sonuç: Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda, hemşirelerin yaşam bulgularını izleme tutumları ile duygusal zeka düzeylerinin farklı değişkenlerden etkilenebildiği sonucuna varıldı. Gelecekte, farklı türlerde (deneysel, kalitatif vb.) planlanan çalışmalar ile hemşirelerin yaşam bulgularını izleme tutumları ile duygusal zeka düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi önerilebilir. Bununla birlikte, politikacı ve yöneticilerin hemşirelerin yaşam bulgularını izleme tutumlarını etkileyen değişkenlere daha fazla odaklanması önerilebilir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Original Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |
Genel Tıp Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.