BibTex RIS Kaynak Göster

Tıp fakültesi internlerinin tıp eğitimi ile tıpta uzmanlık sınavı hakkındaki düşünceleri ve branş tercihlerinin belirlenmesi

Yıl 2019, Cilt: 29 Sayı: 4, 183 - 189, 01.12.2019

Öz

Amaç: Türkiye’de ve tüm dünyada tıp eğitiminin daha nitelikli olabilmesi için birçok adım atılmış, çalışmalar yapılmış, değişimler yaşanmıştır. Bu alanda yapılan çalışmalar 1980 yılında başlamış günümüze kadar gelmiştir. Çalışmamızın amacı; tıp fakültesi öğrencilerinin, tıp eğitimine bakış açılarının mezuniyet öncesi dönemde öğrenilip tıp eğitim programlarının ilerleyebilmesine katkıda bulunmak, TUS hakkında mevcut güncel görüşleri saptamak ve öğrencilerin branş tercihlerini belirlemektir. Gereç ve Yöntem: Bu çalışmaya 2016-2017 döneminde Aile Hekimliği Ana bilim dalında staj yapan 102 erkek %56 , 80 kız %44 olmak üzere toplam 182 intern alındı. Araştırma retrospektif bir çalışmadır. Dönem VI öğrencilerinin hepsine hazırlanan anket formları dağıtıldı ve öğrencilere yüz yüze görüşme tekniği ile anket uygulandı. Bulgular: Çalışmaya katılan internlerin %44’ü kız n=80 , %56’sı erkekti n=102 . Çalışmamıza katılan tıp fakültesi öğrencilerinin en prestijli olarak gördüğü ve tercih etmeyi düşündükleri bölümler sırasıyla; %15,9 aile hekimliği, %9,9 göz hastalıkları ve %9,3 dermatoloji, diğer %9,3’lük kısmı kulak burun ve boğaz hastalıkları olarak tercihlerini belirtmişlerdir.Sonuç: Vardığımız sonuç hekim ve hekim adaylarının ortak amaçları tıpta uzmanlık sınavını kazanmaktır. Pratisyenliğin tıpta uzmanlık sınavını kazanana dek bir geçiş basamağı olarak düşünülmesi de ilerleyen dönemlerde pratisyen hekim sıkıntısını artıracağını düşündürmektedir. Uzmanlık bölümü seçiminde ise; uzmanlık sınavından alınan puanın, maddi getirinin ön planda olduğu, dahili branşların ilk tercihlerde yer aldığı görülmektedir

Kaynakça

  • Bulut A. Bir haber: Ulusal Çekirdek Eğitim Programı Oluş- turuldu. TED. 2003;13.
  • Turan-Özdemir S. Tıp eğitimi ve standartlar. Uludağ Üni- versitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2005;31:133-7.
  • Kolcu G, Başaran Ö, Sandal G, Saygın M, Aslankoç R, Baş FY, et al. Mesleki Beceri Eğitim Düzeyi: Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Deneyimi. Smyrna Tıp Dergisi 2017;3: 7-14.
  • Özdemir ST. Tıp eğitimi ve yetişkin öğrenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2003;29:25-8.
  • Sağlığı İ, Kanunu G. Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü,“Mevzuat bilgi sistemi”. 2012
  • Kara İH, Günvar T, Sunay D, Başak O. Aile Hekimliği Uy- gulama Eğitimi: Nerede, Ne Kadar, Nasıl ve Ne Zaman. Ko- nuralp Tıp Dergisi 2016;8.
  • Tan MN, Özçakar N, Kartal M. Asistan hekimlerin tıpta uzmanlık eğitimi kapsamında mesleki memnuniyetleri ve yaşam koşulları ile ilişkisi. 2012
  • Karaoğlu L, Şahin T, Eğri M, Pehlivan E, Genç F, Güneş G. İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi’nde araştırma görevlisi olarak çalışan hekimlerin mesleki memnuniyet düzeyi. Toplum Hekimliği Bülteni 2006;25:7-14.
  • Colborn R, Kent A, Leon B. The changing medical student population at the University of Cape Town. South African Medical Journal 1995;85.
  • Alkan N. Amerika birleşik devletleri ile ülkemiz tıp fakülte- lerinin öğrenim gören kız öğrenci sayıları yönünden karşı- laştırılması. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 2000;63.
  • Batenburg V, Smal J, Lodder A, Melker Rd. Are professional attitudes related to gender and medical specialty? Medical education 1999;33:489-92.
  • Korkmaz H, Şenol Y. Tıp öğrencilerinin kariyer seçimine yönelik motivasyonları ve karakteristik özellikleri: Program geliştirme açısından doğurguları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013;28:258-68.
  • Özveren CP. Tıpta uzmanlık sınavına hazırlanan son sınıf öğrencileri ve yeni mezun hekimlerin acil tıp uzmanlık dalı hakkındaki görüşleri ve tercihlerini etkileyen faktörler. 2015
  • Gąsiorowski J, Rudowicz E, Safranow K. Motivation towar- ds medical career choice and future career plans of Polish medical students. Advances in health sciences education 2015;20:709-25.
  • Dörtyol UDBG, Doktor U, Müdürlüğü Ais. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin mezuniyet sonrası ile ilgili düşün- celeri, kariyer seçimleri ve etkileyen faktörleR. Tıp Eğitimi Dünyası 16:12-21.
  • Açıkgöz B, İnan D, Ayoğlu FN, editors. Tıp öğrencilerinin hekimlik mesleği hakkındaki düşüncelerinin ve meslek se- çimini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Halk sağlığı kongresi; 2014
  • Emül M, Dalkıran M, Uzunoğlu S, Tosun M, Duran A, Ya- vuz R, et al. Tıpta uzmanlık sınavına hazırlanan öğrenci- lerin psikiyatri asistanlığı hakkındaki tutumları. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi 2010;23:223- 9.
  • Özmen P, Şahin S, Çetin M, Türk YZ. 2012 Yılı Gülhane Askeri Tıp Fakültesi Mezunu Tabiplerin eğitim algıları ve gelecek düşünceleri. Gulhane Medical Journal 2013;55.
  • Bowman R, Halasy M. Preventing rural workforce by de- sign. Rural & Remote Health 2014;14.
  • Çiçek C. Terzi C. Tıpta uzmanlık eğitimi (İzmir ölçekli iki araştırma ve karşılaştırmalı sonuçları). Ankara: Türk Tabip- leri Birliği Yayınları, 2006
  • Young A, Chaudhry HJ, Pei X, Halbesleben K, Polk DH, Dugan M. A census of actively licensed physicians in the United States, 2014. Journal of Medical Regulation 2015;101:7-22.
  • Kim Y-Y, Kim U-N, Kim YS, Lee J-S. Factors associated with the specialty choice of Korean medical students: a cross-se- ctional survey. Human resources for health 2016;14:45.
  • Tekin Ç, Güneş G, Türkol E. İnönü Üniversitesi Tıp Fakül- tesi Öğrencilerinin Tıpta Uzmanlık Tercihleri ve Etkile- yen Faktörler. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;1:5-10.
  • Alwazzan L, Rees CE. Women in medical education: views and experiences from the Kingdom of Saudi Arabia. Medi- cal education. 2016;50:852-65.
Yıl 2019, Cilt: 29 Sayı: 4, 183 - 189, 01.12.2019

Öz

Objective: Several studies have been performed, changes have been occured and many steps have been taken in order to provide more qualified medical education worldwide including Turkey. The studies in this field have started in 1980 and have appeared as an issue today. The aim of our study is to help the medical students to generate a new perspectives of medical education before graduation and to contribute to the advancement of medical education programs, to determine current opinions about examination for speciality in medicine and to determine the future expertise preferences of the students.Material and Methods: In this study, during 2016-2017 semester 102 male 56% and 80 female 44% interns of Family Medicine Department were included. This investigation has a retrospective design. The questionnaire forms were distributed to all sixth grade students and a questionnaire was applied to the students.Results: 44% n=80 of the participants were female and 56% n=102 were male. The most popular sections which have been considered as the most prestigious and have been preferred by the students were; 15.9% family physicians, 9.9% of eye diseases and 9.3% of dermatology, and the other 9.3% of the patients stated their preferences as ear nose and throat diseases.Conclusion: Our study demonstrated that common goals of the physician and physician candidates are to pass the examination of the specialty in medicine. Presuming general practice as a transitional step until passing the specialty examination in medicine suggests that general practitioner shortage may appear in the following periods. The marks obtained from the exam and long-term commercial profits from the specialization field play important role in the preference of specialization. Internal departments have been located in the first preferences

Kaynakça

  • Bulut A. Bir haber: Ulusal Çekirdek Eğitim Programı Oluş- turuldu. TED. 2003;13.
  • Turan-Özdemir S. Tıp eğitimi ve standartlar. Uludağ Üni- versitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2005;31:133-7.
  • Kolcu G, Başaran Ö, Sandal G, Saygın M, Aslankoç R, Baş FY, et al. Mesleki Beceri Eğitim Düzeyi: Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Deneyimi. Smyrna Tıp Dergisi 2017;3: 7-14.
  • Özdemir ST. Tıp eğitimi ve yetişkin öğrenmesi. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi 2003;29:25-8.
  • Sağlığı İ, Kanunu G. Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü,“Mevzuat bilgi sistemi”. 2012
  • Kara İH, Günvar T, Sunay D, Başak O. Aile Hekimliği Uy- gulama Eğitimi: Nerede, Ne Kadar, Nasıl ve Ne Zaman. Ko- nuralp Tıp Dergisi 2016;8.
  • Tan MN, Özçakar N, Kartal M. Asistan hekimlerin tıpta uzmanlık eğitimi kapsamında mesleki memnuniyetleri ve yaşam koşulları ile ilişkisi. 2012
  • Karaoğlu L, Şahin T, Eğri M, Pehlivan E, Genç F, Güneş G. İnönü Üniversitesi Turgut Özal Tıp Merkezi’nde araştırma görevlisi olarak çalışan hekimlerin mesleki memnuniyet düzeyi. Toplum Hekimliği Bülteni 2006;25:7-14.
  • Colborn R, Kent A, Leon B. The changing medical student population at the University of Cape Town. South African Medical Journal 1995;85.
  • Alkan N. Amerika birleşik devletleri ile ülkemiz tıp fakülte- lerinin öğrenim gören kız öğrenci sayıları yönünden karşı- laştırılması. İstanbul Tıp Fakültesi Dergisi 2000;63.
  • Batenburg V, Smal J, Lodder A, Melker Rd. Are professional attitudes related to gender and medical specialty? Medical education 1999;33:489-92.
  • Korkmaz H, Şenol Y. Tıp öğrencilerinin kariyer seçimine yönelik motivasyonları ve karakteristik özellikleri: Program geliştirme açısından doğurguları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2013;28:258-68.
  • Özveren CP. Tıpta uzmanlık sınavına hazırlanan son sınıf öğrencileri ve yeni mezun hekimlerin acil tıp uzmanlık dalı hakkındaki görüşleri ve tercihlerini etkileyen faktörler. 2015
  • Gąsiorowski J, Rudowicz E, Safranow K. Motivation towar- ds medical career choice and future career plans of Polish medical students. Advances in health sciences education 2015;20:709-25.
  • Dörtyol UDBG, Doktor U, Müdürlüğü Ais. Tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin mezuniyet sonrası ile ilgili düşün- celeri, kariyer seçimleri ve etkileyen faktörleR. Tıp Eğitimi Dünyası 16:12-21.
  • Açıkgöz B, İnan D, Ayoğlu FN, editors. Tıp öğrencilerinin hekimlik mesleği hakkındaki düşüncelerinin ve meslek se- çimini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Halk sağlığı kongresi; 2014
  • Emül M, Dalkıran M, Uzunoğlu S, Tosun M, Duran A, Ya- vuz R, et al. Tıpta uzmanlık sınavına hazırlanan öğrenci- lerin psikiyatri asistanlığı hakkındaki tutumları. Düşünen Adam Psikiyatri ve Nörolojik Bilimler Dergisi 2010;23:223- 9.
  • Özmen P, Şahin S, Çetin M, Türk YZ. 2012 Yılı Gülhane Askeri Tıp Fakültesi Mezunu Tabiplerin eğitim algıları ve gelecek düşünceleri. Gulhane Medical Journal 2013;55.
  • Bowman R, Halasy M. Preventing rural workforce by de- sign. Rural & Remote Health 2014;14.
  • Çiçek C. Terzi C. Tıpta uzmanlık eğitimi (İzmir ölçekli iki araştırma ve karşılaştırmalı sonuçları). Ankara: Türk Tabip- leri Birliği Yayınları, 2006
  • Young A, Chaudhry HJ, Pei X, Halbesleben K, Polk DH, Dugan M. A census of actively licensed physicians in the United States, 2014. Journal of Medical Regulation 2015;101:7-22.
  • Kim Y-Y, Kim U-N, Kim YS, Lee J-S. Factors associated with the specialty choice of Korean medical students: a cross-se- ctional survey. Human resources for health 2016;14:45.
  • Tekin Ç, Güneş G, Türkol E. İnönü Üniversitesi Tıp Fakül- tesi Öğrencilerinin Tıpta Uzmanlık Tercihleri ve Etkile- yen Faktörler. İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;1:5-10.
  • Alwazzan L, Rees CE. Women in medical education: views and experiences from the Kingdom of Saudi Arabia. Medi- cal education. 2016;50:852-65.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Original Article
Yazarlar

Duygu İlke Yıldırım Bu kişi benim

Kamile Marakoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 29 Sayı: 4

Kaynak Göster

Vancouver Yıldırım Dİ, Marakoğlu K. Tıp fakültesi internlerinin tıp eğitimi ile tıpta uzmanlık sınavı hakkındaki düşünceleri ve branş tercihlerinin belirlenmesi. Genel Tıp Derg. 2019;29(4):183-9.