Background/Aims: Anatomy education is of great importance in evaluating the human body as a whole and understanding the normal functioning of organs and systems. Knowledge of human anatomy plays a critical role in the diagnosis of diseases, surgical interventions, evaluation of the health status of patients, and interpretation of the results of advanced imaging techniques. This study aims to evaluate the satisfaction of learning anatomy with the three-dimensional virtual anatomy atlas we developed and to investigate the effect of virtual three-dimensional applications on learning compared to traditional materials.
Methods: The 3D applied atlas we developed was sent to the Faculty of Medicine term 1-2, Dentistry term 1, and Physiotherapy and Rehabilitation term 1 students. Students were asked to use the 3D applied atlas in addition to traditional medical education materials in their anatomy learning process. A 9-question Google Forms survey was prepared to evaluate their satisfaction of the application.
Results: 471 participants from the Faculty of Dentistry, Medicine Term 1-2, and Physiotherapy Rehabilitation classes participated in our survey. Of the participants, 140 were Faculty of Dentistry students, 70 were Physical Therapy and Rehabilitation (PTR), 172 were Faculty of Medicine 1st Term and 89 were Faculty of Medicine 2nd Term. The number of students who found two-dimensional atlases useful was 198, while the number of students who found 3D models useful was 231. The number of students who found the cadaver model useful was 161.
Conclusions: Based on the survey data we obtained, we can say that the students are satisfied with our 3D atlas application and have a positive attitude towards three-dimensional educational materials.
All procedures performed in this study involving human participants were in accordance with the ethical standards of the institutional and/or national research committee and with the 1964 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards. Ethical approval (approval number 2021/499) was given by the Local Ethics Committee of the Medical Faculty.
This research was supported by Selçuk University Scientific Research Projects (Bilimsel Araştırma Projeleri in Turkish) (Project no: 21401138).
21401138
Amaç: Anatomi eğitimi, insan vücudunu bir bütün şeklinde değerlendirmek, organ ve sistemlerin normal işleyişini özümsemek açısından büyük bir öneme sahiptir. Hastalıkların teşhisinde, cerrahi müdahalelerde, hastaların sağlık durumlarının değerlendirilmesinde, ileri görüntüleme teknikle-rinin sonuçlarının yorumlanmasında; insan anatomisinin bilinmesi kritik bir rol oynamaktadır. Bu çalışma, geliştirdiğimiz üç boyutlu sanal anatomi atlasının anatomi öğrenme konusundaki mem-nuniyeti değerlendirmeyi ve geleneksel materyallere kıyasla sanal üç boyutlu uygulamaların öğrenmeye etkisini araştırmayı amaçlamaktadır.
Metod: Geliştirdiğimiz 3D uygulamalı atlas, dönemin başında Tıp Fakültesi Dönem 1-2, Diş Hekimliği Dönem 1 ve Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Dönem 1 öğrencilerine gönderildi. Öğren-cilerin, anatomiyi öğrenme süreçlerinde geleneksel tıp eğitimi materyallerine ek olarak 3D uygu-lamalı atlası da kullanmaları istendi. Uygulamanın memnuniyetinin değerlendirilebilmesi için 9 soruluk bir Google forms anketi hazırlandı.
Bulgular: Anketimize; Diş Hekimliği, Tıp Dönem1-2 ve Fizyoterapi Rehabilitasyon sınıflarından toplam 471 kişi katıldı. Katılımcıların 140’ı Diş Hekimliği Fakültesi, 70’i Fizik Tedavi ve Rehabili-tasyon (FTR), 172’si Tıp Fakültesi 1. Dönem ve 89’u Tıp Fakültesi 2. Dönem öğrencisiydi. İki boyutlu atlas kullanımını faydalı bulan öğrenci sayısı 198, 3 boyutlu modelleri faydalı bulan öğrenci sayısı ise 231 oldu. Kadavra modelini faydalı bulan öğrenci sayısı ise 161 oldu.
Sonuç: Elde ettiğimiz anket verileri doğrultusunda, öğrencilerin 3D atlas uygulamamızdan mem-nun kaldıklarını, üç boyutlu eğitim materyallerine olumlu yaklaştıklarını söyleyebiliriz.
21401138
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Radyoloji ve Organ Görüntüleme |
Bölüm | Original Article |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 21401138 |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 34 Sayı: 3 |
Genel Tıp Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.