Amaç: Yaratıcılık, yenilikçi problem çözme ve hasta sonuçlarını iyileştirme açısından hemşirelik mesleğinde giderek daha önemli hale gelmiştir. Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin sanata olan ilgileri ile yaratıcı kişilik özellikleri, yaratıcı özellik motivasyonu ve yaratıcı zihniyet düzeyleri arasındaki ilişkileri incelemeyi amaçlamaktadır. Özellikle, sanatsal faaliyetlere aktif katılımın hemşirelik öğrencilerinin yaratıcılığını nasıl etkilediği araştırılmıştır.
Yöntem: Türkiye'deki iki üniversiteden 569 hemşirelik öğrencisi ile kesitsel, tanımlayıcı bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Veriler, Sanata İlgi Ölçeği, Yaratıcı Kişilik Özellikleri Ölçeği, Yaratıcı Özellik Motivasyon Ölçeği ve Yaratıcı Zihniyet Yapıları Ölçeği kullanılarak toplanmış ve Pearson korelasyonu ile çoklu doğrusal regresyon analizleriyle değerlendirilmiştir.
Bulgular: Bulgular, sanatsal faaliyetlere aktif olarak katılan öğrencilerin görev odaklılık, içsel motivasyon, özgüven, risk alma ve içsel yaratıcı motivasyon açısından anlamlı derecede daha yüksek puan aldığını ortaya koymuştur (p < 0,05). Ayrıca, sanata olan ilginin gelişen yaratıcı zihniyet yapısı ile pozitif, sabit yaratıcı zihniyet yapısı ile ise negatif korelasyon gösterdiği bulunmuştur.
Sonuç: Sanatsal faaliyetler, hemşirelik öğrencilerinin yaratıcı kişilik özelliklerini ve içsel yaratıcı motivasyonlarını geliştirmede önemli araçlar olarak belirlenmiştir. Hemşirelik eğitimine sanatın entegre edilmesi, öğrencilerin yaratıcı problem çözme becerilerini geliştirerek onları daha etkili ve yenilikçi sağlık profesyonelleri haline getirebilir. Bu bulgular, hemşirelik eğitimine sanatsal faaliyetlerin dahil edilmesinin, öğrencilerin klinik becerilerini ve genel eğitim deneyimlerini zenginleştirmek için önemli bir strateji olabileceğini önermektedir.
yaratıcılık hemşirelik kişilik özellikleri içsel motivasyon.
Aim: Creativity has become increasingly important in the nursing profession for innovative problem-solving and improving patient outcomes. This study aimed to examine the relationships between nursing students' interest in the arts and their creative personality traits, creative trait motivation, and creative mindset levels. Specifically, it explored how active engagement in the arts influenced the creativity of nursing students.
Method: A cross-sectional, descriptive study was conducted with 569 nursing students from two universities in Turkey. Data were collected using the Interest in Art Scale, the Creative Personality Traits Scale, the Creative Trait Motivation Scales, and the Creative Mindset Scale and analyzed using Pearson correlation and multiple linear regression analyses.
Results: The findings revealed that students who actively engaged in the arts scored significantly higher in task-orientedness, internal motivation, self-confidence, risk-taking, and intrinsic creative motivation. Additionally, interest in the arts was found to be positively correlated with a growth mindset and negatively correlated with a fixed mindset.
Conclusion: Artistic activities were identified as important tools for enhancing the creative personality traits and intrinsic creative motivation of nursing students. Integrating art into nursing education can improve students' creative problem-solving abilities, making them more effective and innovative healthcare professionals. These findings suggest that incorporating artistic activities into nursing education could be a significant strategy for enriching students' clinical skills and overall educational experience.
This study was approved by the Ethics Committee of Manisa Celal Bayar University (approval date: April 24, 2024 approval number: 2378).
No funding was received for conducting this study.
We thank all the nursing students who participated in this study.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
| Bölüm | Original Article |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 4 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 7 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 35 Sayı: 5 |
Genel Tıp Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.