Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Lisans ve lisansüstü düzeyinde verilen taşınmaz değerleme eğitiminin değerleme lisansı sınavı kapsamında değerlendirilmesi

Yıl 2021, , 15 - 30, 01.04.2021
https://doi.org/10.29128/geomatik.650766

Öz



Sermaye Piyasası Lisanslama Sicil ve Eğitim Kuruluşu A.Ş. (SPL) tarafından
yapılan gayrimenkul ve konut değerleme lisanslama sınavlarında başarı yüzdeleri
2016 yılı için %24.5, 2017 yılı için % 25.5 ve 2018 yılı için %30.4’tür. Başarı
yüzdelerinin düşük olması sınav içeriği ile verilen değerleme eğitiminin
içeriğinin yeterince örtüşmediğini göstermektedir. Bu çalışmada, Türkiye’deki
taşınmaz değerleme lisans ve lisansüstü eğitimi hakkında genel bir
değerlendirme yapılması amaçlanmış ve bu eğitimin SPL lisanslama sınav
konularının içeriğini karşılayıp karşılamadığı analiz edilmiştir. Araştırma
kapsamında taşınmaz değerleme eğitimi veren 28 devlet ve vakıf üniversitesinin
web sayfaları 01.01.2019- 01.04.2019 tarihleri arasında incelenmiştir. Bu
üniversiteler; ders bazında, lisans ve lisansüstü düzeyinde değerleme eğitimi
veren üniversiteler şeklinde gruplandırılmıştır. Çalışmanın web siteleri
üzerinden yapılması ve bazı bölümlerin bilgilerine ulaşılamaması çalışmanın
sınırlılığıdır. Araştırmada bölümlerin; lisans ve lisansüstü programlarının
müfredatlarında zorunlu/seçmeli dersleri ve akademik kadroları incelenmiştir. Çalışmada ders bazlı taşınmaz
değerleme eğitimi veren 16 üniversite incelendiğinde zorunlu ve seçmeli olarak
verilen ders sayısının birbirine yakın olduğu görülmektedir.  Ayrıca bu dersler ağırlıklı olarak 7. Ve 8.
Dönem içerisinde verilmektedir. Ders içerikleri ise ağırlıklı olarak SPL
lisanslama sınav konu başlıklarından olan “Gayrimenkul Mevzuatı” ile “Gayrimenkul
Değerleme Esasları”na yönelik hazırlanmıştır. Diğer sınav konu başlıklarına
kısmen değinilmiştir. Lisans düzeyinde eğitim veren 6 üniversite vardır. Bu
üniversitelerin lisans eğitim içerikleri incelendiğinde derslerin büyük bir
çoğunluğunun zorunlu olarak verildiği görülmüştür. Derslerin dağılımlarına
bakıldığında ağırlıklı olarak “Gayrimenkul Mevzuatı” ile “Gayrimenkul Değerleme
Esasları” na yönelik olsa da diğer konu başlıklarını içeren derler de
mevcuttur. Lisansüstü eğitim veren üniversite sayısı 4’tür. Verilen eğitimin
tamamı “tezsiz yüksek lisans” kapsamındadır. Yüksek lisans programı ders
içerikleri ise “Gayrimenkul Mevzuatı” ile “Gayrimenkul Değerleme Esasları”
ağırlıklı olsa da diğer SPL lisans sınavı konularına da yer verilmiştir.
Araştırma sonunda; taşınmaz değerlemenin lisans düzeyinde eğitim olarak
verilmesinin teşvik edilmesi, akademik kadronun harita mühendisliği dışındaki
diğer meslek grupları (ör. İnşat Mühendisliği, Şehir ve Bölge Planlama,
İktisat) açısından da zenginleştirilmesi, ders içeriklerinin taşınmaz
değerlemenin çok yönlü olduğu göz önünde bulundurularak zenginleştirilmesi,
yüksek lisans eğitimin tezli olarak yaptırılması önerilmiştir.

Kaynakça

  • Açlar, A., Demir, H., ve Çağdaş, V. (2003). Taşınmaz değerleme uzmanlığı ve jeodezi ve fotogrametri (harita) mühendisliği, HKMO Jeodezi, Jeoinformasyon ve Arazi Yönetimi Dergisi, 88, 15-20.
  • Büyükkaracığan, N., Altınışık, İ., ve Uzun, H. (2017). Türkiye’de Gayrimenkul Değerleme Çalışmalarında Karşılaşılan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri, Selçuk Üniversitesi Sosyal Ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 14,77-91.
  • Çay, T., ve Boz, Y. (2018). Gayrimenkul Değerleme Uzmanlığı Yeterlikleri Açısından Gelişmiş Ülkeler ile Türkiye’nin Karşılaştırılması, AKÜ FEMÜBİD 18, 959-971.
  • Erdem, N. (2017). Türkiye İçin Bir Taşınmaz Değerleme Sistemi Yaklaşımı, Geomatik Dergisi, 2(3), p.18-36.
  • Erdem, N. (2018a). Türkiye Taşınmaz Değerleme Sisteminin Yeniden Yapılandırılmasına Yönelik Bilimsel Çalışma Ve Öneriler Üzerine Bir Değerlendirme, Ömer Halisdemir Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, 159-170.
  • Erdem, N., (2018b). Türkiye’de Taşınmaz Değerleme Alanında Yapılan Lisansüstü Tezlerinin İçerik Analizi, Academic Platform-Journal of Engineering and Science, Cilt 6, Sayı 1,112-126.
  • Ertaş, M. (2015). Real Estate Valuation Training In Turkey, Proceedings of the World Cadastre Summit 2015, Istanbul, p. 523-533.
  • Hışır, M. (2009). Türkiye’de Taşınmaz Değerleme ve Harita Mühendisliği, TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası, 12. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı 11­15 Mayıs 2009, Ankara
  • HKMO, (2012). Arazi Yönetiminde Taşınmaz Değerleme ve Kadastro Sempozyumu Sonuç Bildirgesi.
  • Köktürk, E. (2009). Taşınmaz Değerleme: Durum Saptaması Ve Yönelimler, 12. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Ankara.
  • Köktürk, E., Çelik, R.N., Özlüdemir, M.T., ve Kılıç, G.. (2005). Harita Sektöründe Eğitim-Öğretim Sorununun Boyutları ve Çözüm Önerileri, 10. Türkiye Harita Bilimsel ve Teknik Kurultayı, Ankara.
  • McParland, C., Adair, A., ve McGreal, S. (2002) "Valuation standards: A comparison of four European countries", Journal of Property Investment & Finance, Vol. 20 Issue: 2, pp.127-141, https://doi.org/10.1108/14635780210420025
  • Nişancı, R. (2005). CBS ile Nominal Değerleme Yöntemine Dayalı Piksel Tabanlı Kentsel Taşınmaz Değer Haritalarının Üretilmesi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Trabzon, 230 s.
  • Poon, J., Hoxley, M., ve Fuchs, W. (2011). Real estate education: an investigation of multiple stakeholder. Property Management, Vol. 29 Issue: 5, pp.468-487, https://doi.org/10.1108/02637471111178146
  • SPL, (2018), Özet Veriler, 2018 Ocak-Haziran Dönemi, https://www.spl.com.tr/spl/eep/Specific/OEP/Upload/Kurumsal/%C4%B0statistikiRaporlar/2018/TR/1/mobile/index.html#p=1
  • URL-1 https://www.spl.com.tr/spl/eep/kurumportal/Content/lisans-turleri/40/
  • URL-2 https://www.spl.com.tr/spl/eep/kurumportal/Content/lisanslama-sinavlarina-nasil-basvurulur/535/
  • URL-3 https://www.spl.com.tr/spl/eep/kurumportal/Content/tecrube-surelerine-iliskin-lisans-gorev-tablosu/39/
  • URL-4 https://www.spl.com.tr/icerik/lisans-alma-sartlari
  • Sakınç, S.Ö., ve Coşkun, S. (2018). Gayrimenkul Değerlemesinin Önemi ve Çorum Merkezde Bir Uygulama, Strategic Researches III: Forom Local to Global (Edited By: Silvius Stanciu, Ali Rıza Gökbunar, Turan Gündüz) p 32-48.
  • Solmaz, B., Arslan, A., Aydın, B. O., Duğan, Ö. (2012). Türkiye’de Halkla İlişkiler Lisans Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 27, p. 253-269.
  • TDUB, (2019), 2018 Yılı Değerleme Sektörü Analizi, https://www.tdub.org.tr/Images/Uploads/TGBM%20rapor%202018_4%20%C3%87EYREK(12AY)%20revize%20v5_AKT_01_03_2019.pdf
  • Vandell, K.D. (2007). Expanding the academic discipline of real estate valuation: A historical perspective with implications for the future. Journal of Property Investment & Finance, Vol. 25 Issue: 5, pp.427-443, https://doi.org/10.1108/14635780710776657
  • Warren‐Myers, G. (2012). The value of sustainability in real estate: a review from a valuation perspective. Journal of Property Investment & Finance, Vol. 30 Issue: 2, pp.115-144, https://doi.org/10.1108/14635781211206887
  • Yomralıoğlu, T., ve Nişancı, R. (2006). Türkiye’de Harita Mühendisliğinin Taşınmaz Değerlemesindeki Rolü, Rapor 1.0, p 1-21.
  • Yomralıoğlu, T., Nişancı, R., Çete, M., ve Candaş, E. (2011). “Dünya’da ve Türkiye’de taşınmaz değerlemesi”, Türkiye’de Sürdürülebilir Arazi Yönetimi Çalıştayı, 26-27 Mayıs 2011, Okan Üniversitesi, İstanbul.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Alkan 0000-0002-7542-5455

Zeynel Abidin Polat 0000-0002-4127-3705

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Alkan, M., & Polat, Z. A. (2021). Lisans ve lisansüstü düzeyinde verilen taşınmaz değerleme eğitiminin değerleme lisansı sınavı kapsamında değerlendirilmesi. Geomatik, 6(1), 15-30. https://doi.org/10.29128/geomatik.650766
AMA Alkan M, Polat ZA. Lisans ve lisansüstü düzeyinde verilen taşınmaz değerleme eğitiminin değerleme lisansı sınavı kapsamında değerlendirilmesi. Geomatik. Nisan 2021;6(1):15-30. doi:10.29128/geomatik.650766
Chicago Alkan, Mehmet, ve Zeynel Abidin Polat. “Lisans Ve lisansüstü düzeyinde Verilen taşınmaz değerleme eğitiminin değerleme Lisansı sınavı kapsamında değerlendirilmesi”. Geomatik 6, sy. 1 (Nisan 2021): 15-30. https://doi.org/10.29128/geomatik.650766.
EndNote Alkan M, Polat ZA (01 Nisan 2021) Lisans ve lisansüstü düzeyinde verilen taşınmaz değerleme eğitiminin değerleme lisansı sınavı kapsamında değerlendirilmesi. Geomatik 6 1 15–30.
IEEE M. Alkan ve Z. A. Polat, “Lisans ve lisansüstü düzeyinde verilen taşınmaz değerleme eğitiminin değerleme lisansı sınavı kapsamında değerlendirilmesi”, Geomatik, c. 6, sy. 1, ss. 15–30, 2021, doi: 10.29128/geomatik.650766.
ISNAD Alkan, Mehmet - Polat, Zeynel Abidin. “Lisans Ve lisansüstü düzeyinde Verilen taşınmaz değerleme eğitiminin değerleme Lisansı sınavı kapsamında değerlendirilmesi”. Geomatik 6/1 (Nisan 2021), 15-30. https://doi.org/10.29128/geomatik.650766.
JAMA Alkan M, Polat ZA. Lisans ve lisansüstü düzeyinde verilen taşınmaz değerleme eğitiminin değerleme lisansı sınavı kapsamında değerlendirilmesi. Geomatik. 2021;6:15–30.
MLA Alkan, Mehmet ve Zeynel Abidin Polat. “Lisans Ve lisansüstü düzeyinde Verilen taşınmaz değerleme eğitiminin değerleme Lisansı sınavı kapsamında değerlendirilmesi”. Geomatik, c. 6, sy. 1, 2021, ss. 15-30, doi:10.29128/geomatik.650766.
Vancouver Alkan M, Polat ZA. Lisans ve lisansüstü düzeyinde verilen taşınmaz değerleme eğitiminin değerleme lisansı sınavı kapsamında değerlendirilmesi. Geomatik. 2021;6(1):15-30.