This paper focuses on the request not to look at breast-fed children
attested at the beginning of the cathartic regulation from the sanctuary of
Athena Lindia in Rhodes (I.Lindos II 487 = LSS 91). We highlight uniqueness of
visual taboos in extant Greek sacred regulations, and suggest that the
stipulation from the Lindian sanctuary of Athena may have been influenced by
Egyptian purity precepts.
abstentions Athena Lindia beans nursing pollution purity visual taboo
Bu makale, Rhodos'taki Athena Lindia Tapınağı'nda olan katartik
düzenlemenin (I.Lindos II 487 = LSS 91) baş kısmında belirtilmiş olan
'emzirilen çocuklara bakmama' isteği üzerine odaklanmıştır. Yazarlar, mevcut
Yunan dinî düzenlemelerindeki görsel tabuların eşsizliğinin altını çizmekte ve
Athena Lindia Tapınağı'ndaki bu koşulun Mısır “saflık” kaidelerinden etkilenmiş
olabileceğini önermektedirler. Yazarlar, genel anlamda “temiz” bir kişinin “saf”
bir insana dönüştüğü ve bu dönüşümün sadece fizikî açıdan değil, aynı zamanda
dindarlık, sosyal olarak kabul görmüşlük, politik olarak doğruluk ve kültürel
olarak arınmışlık açılarından da gerçekleştiği düşüncesinin olumsuz yanı da
olduğunu belirtmektedirler. Zira “saf” sözcüğünün “iyi” ve “saf olmayan”ın ise
“kötü” olarak algılanması zarar verici bir olgu olarak görünmektedir. Hem antik
dönemde hem de günümüzde dini kıyımlar, ırkçı yaklaşımlar gibi “kirletici”
azınlıkları hedef alarak etnik ve sosyal “saflık” mitini sürdüren politikalar
neticesinde “saflık” doktrini tehlikeli bir ayrımcılık aygıtı olarak
kullanılmaktadır. Dinsel anlamda “saflık” kavramı ise duyusal düzeyde
bulunmakta, sonuç olarak kişi saf ya da saf olmayan yiyecekler yiyebilmekte,
nesnelere dokunabilmekte, aynı zamanda saf ya da saf olmayan kelimeler
duyabilmekte ve görüntülere bakabilmektedir.
Bilgimiz dahilinde Yunan dini için detaylı bir amentü olmamakla
birlikte, yak. 500 epigrafik metin Yunan dinî uygulamalarına ilişkin, özellikle
de saflık ve kirlilik konularındaki bazı dogmatik detayları vermektedir.
Dokunmak, yemek ve koklamak gibi duyular, saflık ve kirlilik olgularıyla
bağlantılıydı. Bununla birlikte saflığı tehlikeye düşürebilecek şeylere bakmama
gibi bir istek dinî düzenlemelerde çok nadiren görünmektedir. Bu tip bir durum
Athena Lindia Tapınağı'nda, İ.S. 2.-3. yy.'da yazılmış olan bir yazıtta
mevcuttur (I.Lindos II 487). Bununla birlikte, bu kısıtlama büyük olasılıkla
Mısır saflık ilkeleriyle etkileşimlidir. Eski Yunan dinindeki kirletici
unsurlar kan, cinsellik, çeşitli tabu nesnelerinden başlayıp hamile bir kadının
ya da cesedin bulunduğu bir evdeki fiziksel mevcudiyete kadar uzamaktadır.
Benzer olarak yeme içmede, koklamada, dokunmada benzer kısıtlamalar bulunmakta,
duyma ve görme yoluyla kirlenmeye ise az da olsa rastlanmaktadır. Athena Lindia
Tapınağı'ndaki saflık kıstasları arasında, “çocuklara emzirilirken bakılmaması”
beklentisi bulunmaktadır. Bu şekilde bazı görüntülere bakmama beklentisi sıra
dışıdır. Bu, şu ana kadar bilinen yazıtlar içerisinde bu tip bir beklentinin
olduğu tek yazıttır. Bunun arkasında, anne sütünün bir vücut sıvısı olması,
emziren annenin korunması ya da çocukların nazardan korunması olabileceği gibi
fikirler olsa da bu bir görsel tabu niteliğindedir. Bununla birlikte
Herodotos'un Mısırlıların kirlilik kaynağını görmeye bile tahammül
edemediklerini belirtmesi, Athena Lindia Tapınağı'nın, arkeolojik verilerin de
desteklediği üzere, Mısır'la mitolojik ve tarihsel ilişkisinin güçlü olması, bu
kısıtlamanın Mısır'la ilişkili olması gerektiğini düşündürmektedir.
kaçınma Athena Lindia fasulye emzirme kirlilik saflık görsel tabu
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Mayıs 2014 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 11 |