Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Müdürlerinin Denetim Görevlerini Yerine Getirme Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 46 - 58, 30.06.2023

Öz

Bu araştırmanın amacı; öğretmenlerin, okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirme düzeylerine ilişkin algılarını belirlemektir. Araştırmanın alt amaçları olarak öğretmenlerin algılarının öğretmenlerin demografik özelliklerine (cinsiyet, medeni durum ve mesleki kıdem) değişip değişmediği şeklinde ele alınarak bağımsız değişkenlere göre değiştirilmeye çalışılmıştır. Bu araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2021-2022 eğitim öğretim yılında Sakarya ilinde devlet okullarında görevli toplam 15.489 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise evrenden basit seçkisiz örneklem yöntemi ile seçilmiş 340 öğretmen oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla Kişisel Bilgi Formu ve Gündüz (2015) tarafından geliştirilen ‘’Okul Müdürlerinin Denetim Görevini Yerine Getirme Düzeylerinin Belirlenmesi Ölçeği’’ kullanılmıştır. Toplanan veriler SPSS paket programı kullanılmak ve betimsel istatistik yöntemleri kullanılarak yorumlanmaya çalışılmıştır. Yapılan araştırma ile elde edilen sonuçlar şu şekildedir: Okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirme düzeyleri ilişkin öğretmen algılarının cinsiyet değişkenine göre tüm ölçekte, öğretmeni denetleme ve fiziki mekânları denetleme alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermezken, eğitimi öğretimi denetleme alt boyutunda ise istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirme düzeyleri ilişkin öğretmen algılarının cinsiyet değişkenine göre tüm ölçekte ve eğitim öğretimi denetleme alt boyutunda istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği bulgulanmıştır. Okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirme düzeyleri ilişkin öğretmen algılarının mesleki kıdem değişkenine göre tüm ölçekte fiziki mekânları denetleme ve eğitim öğretimi denetleme alt boyutlarında istatistiksel olarak anlamlı farklılık gösterdiği tespit edilmiştir. Çalışma sonunda bulgular doğrultusunda öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Acheson, K. A. and Gall, M. D. (2010). Clinical supervision and teacher development. London: John Wiley and Sons.
  • Akşit, F. (2006). Performans değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri (Bigadiç ilköğretim öğretmenleri örneği). Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 76-101.
  • Alagöz, S. (2016). Okul Müdürlerinin Ders Denetim Yetkinlik Düzeyleri Konusunda Yönetici Ve Öğretmen Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Algül, A. (1998). İlköğretim Okulları 1. Kademe Öğretmenlerinin, Okul Müdürlerinin Denetleme Yeterliklerine İlişkin Algı Ve Beklentileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Altay, S. (2006). Eğitim yönetimi ve yönetici, müfettiş, öğretmen üçlüsü. Ankara: Yöntem Yayınları.
  • Aydın, M. (2013). Çağdaş eğitim denetim. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
  • Aydın, İ. (2014). Öğretimde denetim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aydın, İ. (2016). Öğretimde denetim durum saptama değerlendirme ve geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başar, H. (2000). Eğitim denetçisi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bige, E. F. (2014). İlkokul Müdürlerinin Ders Denetimleri İle İlgili Öğretmen Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (13. Basım). Ankara: Pegem A.
  • Demirtaş, H. ve Akarsu, M. (2016). Öğretmen teftişini müfettiş yerine okul müdürünün yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 69-93.
  • Deniz, Ü. ve Saylık, N. (2018). Okul müdürü ve öğretmenlerin perspektifinden öğretimde denetim problemi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(1), 67-80.
  • Dönmez, B. ve Demirtaş, Ç. (2018). Okul müdürlerinin ders denetimi görevlerine ilişkin okul müdürleri ve öğretmenlerin görüşleri (Adıyaman ili örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(4), 454–478.
  • Ekleme, Y. (2001). İlköğretim Okulu Yöneticilerin Denetim İle İlgili Görevlerini Yerine Getirme Düzeyleri, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Erdoğan, İ. (2004). Okul yönetimi öğretim liderliği. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Ergen, H. ve Eşiyok, İ. (2017). Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(3), 2-19.
  • Gökçe, F. (1994). Eğitimde denetimin amaç ve ilkeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 73–78.
  • Göktaş, A. (2008). İlköğretim Okulu Müdürlerinin ve İlköğretim Müfettişlerinin Ders Denetimine İlişkin Yeterliklerinin Sınıf Öğretmenlerince Değerlendirilmesi: Kırıkkale İl Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Gündüz, Y. (2012). Eğitim örgütlerinde denetimin gerekliliği: Kuramsal bir çalışma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 1-6.
  • Gündüz, Y. (2015). İlköğretim kurumlarında görev yapan müdürlerin denetim görevlerini yerine getirme durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1681-1694.
  • Karakış, H. G. (2019). Okul Müdürlerinin Denetim Görevlerini Yerine Getirme Düzeylerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kurtar, K. (2018). İlkokul Öğretmenlerinin Yöneticilerine Yönelik Denetim Algıları İle Mesleki Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişki/ Edirne İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • MEB (2014). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Erişim Tarihi: 01/04/2022. Özmen, F. ve Batmaz C. (2006). İlköğretim okul müdürlerinin denetim etkililikleri: Hizmet yılı ve görev türü değişkenine göre öğretmen görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 2, 102- 120.
  • Tabachnick, B. G., and Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics. New York: Harper Collins.
  • Taymaz, H. (2005). Teftiş: kavramlar-ilkeler-yöntemler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tuna, Z. (1996). Okul Müdürlerinin Yönetsel Davranışlarının Örgüt İklimine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Turan, S., Yıldırım, N. ve Aydoğdu, E. (2012). Okul müdürlerinin kendi görevlerine ilişkin bakış açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 64–76.
  • Yeşil, D. ve Kış, A. (2015). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3), 27-45.
  • Yılmaz, K. (2009). Okul müdürlerinin denetim görevi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 19–35.
Yıl 2023, Cilt: 2 Sayı: 1, 46 - 58, 30.06.2023

Öz

Kaynakça

  • Acheson, K. A. and Gall, M. D. (2010). Clinical supervision and teacher development. London: John Wiley and Sons.
  • Akşit, F. (2006). Performans değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri (Bigadiç ilköğretim öğretmenleri örneği). Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 1(2), 76-101.
  • Alagöz, S. (2016). Okul Müdürlerinin Ders Denetim Yetkinlik Düzeyleri Konusunda Yönetici Ve Öğretmen Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Algül, A. (1998). İlköğretim Okulları 1. Kademe Öğretmenlerinin, Okul Müdürlerinin Denetleme Yeterliklerine İlişkin Algı Ve Beklentileri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Altay, S. (2006). Eğitim yönetimi ve yönetici, müfettiş, öğretmen üçlüsü. Ankara: Yöntem Yayınları.
  • Aydın, M. (2013). Çağdaş eğitim denetim. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
  • Aydın, İ. (2014). Öğretimde denetim. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Aydın, İ. (2016). Öğretimde denetim durum saptama değerlendirme ve geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Başar, H. (2000). Eğitim denetçisi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Bige, E. F. (2014). İlkokul Müdürlerinin Ders Denetimleri İle İlgili Öğretmen Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Bursalıoğlu, Z. (2002). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış (13. Basım). Ankara: Pegem A.
  • Demirtaş, H. ve Akarsu, M. (2016). Öğretmen teftişini müfettiş yerine okul müdürünün yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(2), 69-93.
  • Deniz, Ü. ve Saylık, N. (2018). Okul müdürü ve öğretmenlerin perspektifinden öğretimde denetim problemi. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 1(1), 67-80.
  • Dönmez, B. ve Demirtaş, Ç. (2018). Okul müdürlerinin ders denetimi görevlerine ilişkin okul müdürleri ve öğretmenlerin görüşleri (Adıyaman ili örneği). Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 29(4), 454–478.
  • Ekleme, Y. (2001). İlköğretim Okulu Yöneticilerin Denetim İle İlgili Görevlerini Yerine Getirme Düzeyleri, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Erdoğan, İ. (2004). Okul yönetimi öğretim liderliği. Ankara: Sistem Yayıncılık.
  • Ergen, H. ve Eşiyok, İ. (2017). Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(3), 2-19.
  • Gökçe, F. (1994). Eğitimde denetimin amaç ve ilkeleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(10), 73–78.
  • Göktaş, A. (2008). İlköğretim Okulu Müdürlerinin ve İlköğretim Müfettişlerinin Ders Denetimine İlişkin Yeterliklerinin Sınıf Öğretmenlerince Değerlendirilmesi: Kırıkkale İl Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Gündüz, Y. (2012). Eğitim örgütlerinde denetimin gerekliliği: Kuramsal bir çalışma. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34, 1-6.
  • Gündüz, Y. (2015). İlköğretim kurumlarında görev yapan müdürlerin denetim görevlerini yerine getirme durumlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1681-1694.
  • Karakış, H. G. (2019). Okul Müdürlerinin Denetim Görevlerini Yerine Getirme Düzeylerinin Belirlenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi. kavramlar, ilkeler, yöntemler. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kurtar, K. (2018). İlkokul Öğretmenlerinin Yöneticilerine Yönelik Denetim Algıları İle Mesleki Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişki/ Edirne İli Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • MEB (2014). Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. Erişim Tarihi: 01/04/2022. Özmen, F. ve Batmaz C. (2006). İlköğretim okul müdürlerinin denetim etkililikleri: Hizmet yılı ve görev türü değişkenine göre öğretmen görüşleri. Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 2, 102- 120.
  • Tabachnick, B. G., and Fidell, L. S. (1996). Using multivariate statistics. New York: Harper Collins.
  • Taymaz, H. (2005). Teftiş: kavramlar-ilkeler-yöntemler. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Tuna, Z. (1996). Okul Müdürlerinin Yönetsel Davranışlarının Örgüt İklimine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Turan, S., Yıldırım, N. ve Aydoğdu, E. (2012). Okul müdürlerinin kendi görevlerine ilişkin bakış açıları. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(2), 64–76.
  • Yeşil, D. ve Kış, A. (2015). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(3), 27-45.
  • Yılmaz, K. (2009). Okul müdürlerinin denetim görevi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 19–35.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Abdullah Çimen

Ömer Zöngür 0000-0002-9465-4317

Emrah Cücü 0000-0002-3531-3424

Erken Görünüm Tarihi 21 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 22 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çimen, A., Zöngür, Ö., & Cücü, E. (2023). Okul Müdürlerinin Denetim Görevlerini Yerine Getirme Düzeylerinin Belirlenmesi. Göbeklitepe Eğitim Ve Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 46-58.