BibTex RIS Kaynak Göster

TATHİR AYETİ VE RİVAYETLER BAĞLAMINDA EHL-İ BEYT KAVRAMININ KAPSAMI

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 4, 65 - 74, 01.08.2013

Öz

Müslümanlar arasında Ehl-i Beyt kavramının kimleri kapsadığı konusunda geçmişte olduğu gibi bugün de çeşitli tartışmalar yaşanmaktadır. Biz bu çalışmamızda ayet ve hadisler ışığında Ehl-i Beyt kavramının anlamı ve kimleri kapsadığı konusuna değindik. Bize göre Ehl-i Beyt kavramı tüm Müslümanları kuşatacak şekilde geniş bir anlamı ihtiva etmektedir

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel (ö. 24/ 855), el-Müsned, Çağrı Yay., I-VI, İstanbul-1982
  • Belâzüri, Ahmed b. Yahya b. Câbir (ö. 279/892), Ensabu’l-Eşrâf, Dârul-Fikr Yay., I-XIII, Beyrut 1996
  • Erul, Bünyamin, Sahabenin Sünnet Anlayışı, T.D.V.Yay., Ankara -2000
  • Hâkim, Ebû Abdullah en-Neysâbûrî (ö. 405/ 1014), el-Mustedrekalâ’s-Sahîhayn, Dâru’l-Kitâb, I-IV, Beyrut-t.y.
  • Hatiboğlu, Mehmed Said, İslam’da İlk Siyasi Kavmiyetçilik, Hilafetin Kureyşliliği, A.Ü.İ.F.D., sayı: XXIII, Ankara-1978.
  • İbn Kesîr, Ebû’l-Fida İmaduddin (ö. 774/1372), Tefsîru’l-Kur’âni’l-Âzim, el- Mektebetu’l-Asriyye, I-IV, Beyrut-2002.
  • Kastalâni, Ahmed b. Muhammed (ö. 923/ 1517), el-Mevâhibü’l-Ledüniyye, çev. İhsan Uzungüngör, Semerkant Yay.,İstanbul-1972.
  • Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed el-Ensarî (ö. 671/ 1273), el-Câmi’u li Ahkâmi’l-Kur’an, Dâru’l-Kütübi’l-Mısriyye, I-XX, Kahire-1936.
  • Kutlu, Sönmez, Ehl-i Beyt Sembolik Kapitalinin Tarihi Süreç İçinde Semerelendirilmesi, İslâmiyat, Temmuz-Eylül-2000.
  • Malik b. Enes (ö. 179/ 795), el-Muvatta, tah. M. FuadAbdulbâki, Çağrı Yay.,İstanbul-1981.
  • en-Nesâî, Ebû Abdirrahman Ahmed b. Şuayb (ö. 303/ 915), es-Sunen, Çağrı Yay.,İstanbul-1981.
  • Öz, Mustafa, Ehl-i Beyt maddesi, DİA.
  • eş-Şevkânî, Muhammed b. Ali b. Muhammed (ö. 1250/ 1834), Fethu’l-Kadîr, I-V, Mısır-1349.
  • et-Taberi, Ebû Cafer (ö. 310/ 923), Târihu’l-Ümemve’l-Mulûk, Kahire-1939.
  • Hud 11/45-46. et-Tabersi, Ebû Ali el-Fadıl İbnu’l-Hasan (ö. 548/ 1127) Mecmâ’u’l-Beyan fi Tefsîri’l-Kur’ân, I-X,Tahran- 1373. et-Tahâvî, Ebû Cafer Ahmed b. Muhammed (ö. 231/ 845),Müşkilu’l-Asar, I-IV, Haydarabad-1333. et-Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa (ö. 279/892), Sunen, İstanbul-1981, Çağrı Yay. et-Tûsî, EbûCa’fer Muhammed b. Hasan, (ö. 460/1068), Tefsiru’t-Tıbyân, Daru
  • İhyai’t-Turabi’l-Arab, I-X, Beyrut-t.y.

-

Yıl 2013, Cilt: 2 Sayı: 4, 65 - 74, 01.08.2013

Öz

The various discussions concerning the ahl-al bayt termand the extent of its meaning is as prevalent among the Muslims of today as it has been in thepast. In this article, we are discussing the meaning of the the ahlulbait termand whom the termencompasses in thelight of the Quran and hadith. According to ourview, theahl- al bayt term as understood in thecontext of the verse of tathir encompasses a broad meaning including the Muslims as a collective.

Kaynakça

  • Ahmed b. Hanbel (ö. 24/ 855), el-Müsned, Çağrı Yay., I-VI, İstanbul-1982
  • Belâzüri, Ahmed b. Yahya b. Câbir (ö. 279/892), Ensabu’l-Eşrâf, Dârul-Fikr Yay., I-XIII, Beyrut 1996
  • Erul, Bünyamin, Sahabenin Sünnet Anlayışı, T.D.V.Yay., Ankara -2000
  • Hâkim, Ebû Abdullah en-Neysâbûrî (ö. 405/ 1014), el-Mustedrekalâ’s-Sahîhayn, Dâru’l-Kitâb, I-IV, Beyrut-t.y.
  • Hatiboğlu, Mehmed Said, İslam’da İlk Siyasi Kavmiyetçilik, Hilafetin Kureyşliliği, A.Ü.İ.F.D., sayı: XXIII, Ankara-1978.
  • İbn Kesîr, Ebû’l-Fida İmaduddin (ö. 774/1372), Tefsîru’l-Kur’âni’l-Âzim, el- Mektebetu’l-Asriyye, I-IV, Beyrut-2002.
  • Kastalâni, Ahmed b. Muhammed (ö. 923/ 1517), el-Mevâhibü’l-Ledüniyye, çev. İhsan Uzungüngör, Semerkant Yay.,İstanbul-1972.
  • Kurtubî, Ebû Abdullah Muhammed b. Ahmed el-Ensarî (ö. 671/ 1273), el-Câmi’u li Ahkâmi’l-Kur’an, Dâru’l-Kütübi’l-Mısriyye, I-XX, Kahire-1936.
  • Kutlu, Sönmez, Ehl-i Beyt Sembolik Kapitalinin Tarihi Süreç İçinde Semerelendirilmesi, İslâmiyat, Temmuz-Eylül-2000.
  • Malik b. Enes (ö. 179/ 795), el-Muvatta, tah. M. FuadAbdulbâki, Çağrı Yay.,İstanbul-1981.
  • en-Nesâî, Ebû Abdirrahman Ahmed b. Şuayb (ö. 303/ 915), es-Sunen, Çağrı Yay.,İstanbul-1981.
  • Öz, Mustafa, Ehl-i Beyt maddesi, DİA.
  • eş-Şevkânî, Muhammed b. Ali b. Muhammed (ö. 1250/ 1834), Fethu’l-Kadîr, I-V, Mısır-1349.
  • et-Taberi, Ebû Cafer (ö. 310/ 923), Târihu’l-Ümemve’l-Mulûk, Kahire-1939.
  • Hud 11/45-46. et-Tabersi, Ebû Ali el-Fadıl İbnu’l-Hasan (ö. 548/ 1127) Mecmâ’u’l-Beyan fi Tefsîri’l-Kur’ân, I-X,Tahran- 1373. et-Tahâvî, Ebû Cafer Ahmed b. Muhammed (ö. 231/ 845),Müşkilu’l-Asar, I-IV, Haydarabad-1333. et-Tirmizî, Ebû İsa Muhammed b. İsa (ö. 279/892), Sunen, İstanbul-1981, Çağrı Yay. et-Tûsî, EbûCa’fer Muhammed b. Hasan, (ö. 460/1068), Tefsiru’t-Tıbyân, Daru
  • İhyai’t-Turabi’l-Arab, I-X, Beyrut-t.y.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Orhan Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 4

Kaynak Göster

ISNAD Yılmaz, Orhan. “TATHİR AYETİ VE RİVAYETLER BAĞLAMINDA EHL-İ BEYT KAVRAMININ KAPSAMI”. Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 2/4 (Ağustos 2013), 65-74.