Mahdi percipience of Shaik Nazim el-Qubrusi, seen in his ilim (knowledge), wali (saint), mi’raj (ascension), The Prophet and bey’at (allegiance) concepts are like brief knowledge regarding his Sufism concept. In this sense, according to Qubrusi, Mehdi is last chain of walaye (sainthood) and is wali who knows the secrets of mi’raj and possess of capability that Allah will fulfill his light with. In addition Mahdi concept of Qubrusi is so certain that contains no doubt because of strength faith of news said by his shaik and his spiritual experiences. Therefore this subject is like a bridge for righteous servants, reaching them to maqam (station) of siddiqqiyye. Awaiting Mahdi to see in the world or barzakh (speration) life is prayers and test of submission. This approach that is in the sufizm concept of Qubrusi, is generally recognized by his mureeds (disciples).
Kıbrısî’nin ilim, velî, mi’râc, Hz. Peygamber (sav) ve bey’at, gibi anlayışında görülen Mehdi telakkisi, onun tasavvuf anlayışı hakkında özet bir bilgi gibidir. Bu manada Kıbrısî’ye göre Mehdi (as); velayetin son halkası, mi’râcın esrârına vâkıf velî, Allah’ın nurunu tamamlayacağı tasarrufun sahibidir. Bununla birlikte Kıbrısî’nin Mehdi telakkisi, mürşidlerinin kendisine bildirdiği haberlere ve yaşadığı manevi tecrübelere dayanan sağlam inançtan dolayı, ona göre, üzerinde şek ve şüphe edilmeyecek kadar kesindir. Dolayısıyla bu mevzu; halis kulların, sıddıkiyet makamlarına çıkışına vesiledir. Mehdi’yi dünya ya da berzah hayatında görmek üzere beklemek, bir ibadet ve teslimiyet imtihanıdır. Kıbrısî’nin genel tasavvuf anlayışında mündemiç olan söz konusu anlayış, Hakkâniyye mürîdânının da çoğunlukla benimsediği bir düşüncedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2 Sayı: 4 |