Recently, it is thought that students of the faculty of theology have been negatively affected in the decision process as they do not consider their current academic activities and achievements while designing about their future plans during their education. Therefore, the aim of the research is to reveal the relationship between perception of future and academic procrastination behavior levels of theology students statistically. The study was conducted as a field study. The participants of the research are students of Gümüşhane University Faculty of Divinity (n = 319). " Future Time Perspective Scale", "Academic Procrastination Behavior Scale", and "Personal Information Form" were used in the research. Accordingly, t - test, one way variance (ANOVA) analysis and Bonferroni tests were used in the study. In the calculation, Pearson correlation coefficient was used. SPSS 16.0 program is included in the research to analyze the information collected. In the research, the students' Perception of Future Time and Academic Procrastination Behavior levels were discussed in terms of variables such as gender, type of education, parental attitude, GPA (Grade Point Average) and how many books read per year. As a result, it has been determined that there is a positive correlation between Future Perception and Academic Procrastination Behavior at the rate of 0.345. In addition, there was a significant difference between gender, parental attitude, GPA, and academic procrastination behavior, and the reading variable and future time perception. There was no significant difference in terms of teaching type variable in terms of both levels.
Religious Education, Faculty of Theology Students, Future Time, Future Time Perception, Academic Procrastination, Academic Procrastination Behavior
Son dönemlerde ilahiyat fakültesi öğrencilerinin, eğitim sürecinde gelecekle ilgili planlarını tasarlarken mevcut akademik etkinlik ve başarılarını göz önüne almadıkları için karar sürecinde olumsuz yönde etkilendikleri düşünülmektedir. Bundan dolayı araştırmanın amacı, İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin gelecek zaman algısı ile akademik erteleme davranışı arasındaki bağı istatistiksel anlamda ortaya çıkarmaktır. Çalışma, alan araştırması üzerinden yapılmıştır. Araştırmanın katılımcıları Gümüşhane Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğrencileridir (n=319). Araştırmada “Gelecek Zaman Algısı Ölçeği”, “Akademik Erteleme Davranışı Ölçeği”, ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Buna bağlı olarak araştırmada t–testi, tek yönlü varyans (ANOVA) analizi, ve Bonferroni testleri uygulanmış, hesaplama olarak pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Toplanan bilgileri çözümlemek için SPSS 16.0 programı araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırmada öğrencilerin Gelecek Zaman Algısı ile Akademik Erteleme Davranışı düzeyleri; cinsiyet, öğretim türü, anne-baba tutum, not ortalaması ve bir yılda kaç kitap okuma gibi değişkenler açısından ele alınmıştır. Sonuç olarak Gelecek Zaman Algısı ile Akademik Erteleme Davranışı arasında 0,345 oranında pozitif yönde anlamlı ilişkinin olduğu belirlenmiştir. Ayrıca cinsiyet, anne-baba tutum, not ortalaması değişkenleri ile akademik erteleme davranışı; kitap okuma sayıları değişkeni ile gelecek zaman algısı arasında anlamlı bir farklılaşma tespit edilmiştir. Öğretim türü değişkenine göre her iki düzey açısından anlamlı bir farklılaşma bulunmamıştır.
Din Eğitimi, İlahiyat Fakültesi Öğrencileri, Gelecek Zaman, Gelecek Zaman Algısı, Akademik Erteleme, Akademik Erteleme Davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Temmuz 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2021 |
Kabul Tarihi | 5 Temmuz 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 10 Sayı: 20 |