Mısır, modern dönemde hadis ve sünnete karşı eleştirel yaklaşımlar açısından merkezi konumda olan ülkelerden biridir. Müslümanların sünnet algısını sorunlu bulan bazı yazar ve aydınlar, “gerçek sünnet” iddiasıyla birtakım arayışlara yönelmiştir. Bu çerçevede eser telif edenlerden birisi de İsmail Mansûr Cûda’dır. Fikrî geçmişi selefî düşünceye dayanan Cûda, seksenli yılların ortasında yaşadığı değişimle hadisleri ve geleneği eleştirmeye başlamıştır. Tebsîrü'l-ümme bi hakîkati's-sünne adlı eseri selefî camia başta olmak üzere ülkede büyük bir infial yaratmıştır. Cûda, sünnetin varlığını reddetmeyen; ancak eleştirel yaklaşımın neticesinde amel edilecek sünneti oldukça sınırlandıran metoduyla bilinmektedir. Sünneti tamamen reddedenleri İslâmî ilimlerde derinliği bulunmayan kişiler olarak gören Cûda, Kur’an’daki resule itaat ve ittiba gibi kavramların, sünnete bağlılığı zorunlu kıldığını düşünmektedir. Diğer yandan sahâbe döneminde sağlıklı işleyen hadis tetkik sisteminin tâbiîn ve sonrasındaki dönemde sekteye uğradığını vurgulamaktadır. Bu çalışmada modern dönemde Mısır’da “gerçek sünnet” iddiasıyla telif edilen eserin özgün değerinin tartışılması ve nihayetinde benzeri eserlerle mukayesesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda Cûda’nın mezkûr eserindeki görüşlerinin, bütüncül bir bakış açısıyla ve tutarlı olup olmaması ekseninde incelenmesi hedeflenmektedir. Böylece modern dönemde yapılan hadis tartışmalarının arka planına dönük bir panorama çizme imkanı elde edilecektir. Mezkûr eserin bilimsel bir bakış açısıyla incelenmesi, hadis ve sünnetin doğru anlaşılması ve Mısır’daki eleştirel yaklaşımın tarihi seyri açısından önem arz etmektedir.
Sayın editörüm, ilgi ve desteğiniz için teşekkür eder. İyi çalışmalar dilerim.
Egypt is one of the central countries in terms of critical approaches to hadith and sunnah in the modern period. Some authors and intellectuals, who found the Muslim perception of the Sunnah problematic, turned to some searches with the claim of “true Sunnah”. One of the authors of works in this framework is Ismail Mansoor Joudeh. Joudeh, who has an intellectual background in Salafist thought, began to criticize hadiths and tradition with the change he experienced in the mid-eighties. His work entitled Tabsīr al-umma bi hakīqat al-sunna caused a great outrage in the country, especially in the Salafist community. Joudeh is known for a method that does not deny the existence of the Sunnah, but as a result of his critical approach, he severely limits the Sunnah to be practiced. Regarding those who completely reject the Sunnah as people who lack depth in Islamic sciences, Joudeh considers that the Qur'anic concepts such as obedience to the Messenger and ittiba make adherence to the Sunnah obligatory. On the other hand, he emphasizes that the hadith investigation system, which had been functioning well during the Sahāba period, was interrupted in the period of the tābi'in and after. It is aimed in this study to discuss the original value of the work, which was compiled in Egypt in the modern period with the claim of “true Sunnah”, and finally to compare it with similar works. In accordance with this purpose, it is aimed to examine the views of al- Joudeh in the aforementioned work from a holistic perspective and in terms of whether they are consistent or not. Therefore, it will be possible to draw a perspective on the background of the hadith debates in the modern period. Examining the aforementioned work from a scientific perspective is important for the correct understanding of hadith and sunnah and the historical course of the critical approach in Egypt.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 14 Sayı: 27 |