Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Gazetecilikte Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Haber Kavramı Üzerinden Değerlendirilmesi

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 8, 153 - 165, 15.12.2020
https://doi.org/10.31006/gipad.731574

Öz

Geçmişten gelen birikim ve yeni fikirlerin üretimiyle hız kesmeden ilerleyen teknolojik gelişmeler, dördüncü sanayi devrimi tartışmalarını ortaya çıkarmıştır. Sanayi 4.0’ın sanayileşmiş her sektörü değişime çekeceği konusu, faydaları ve zararları açısından ele alınmaktadır. Gazete işletmelerinin de medya sektörü içinde değerlendirilmesi, gazetelerin, gazetecilerin ve haber kavramının bu değişime ayak uydurmasının kaçınılmaz olarak görülmesinin bir göstergesidir. Bu çalışmanın amacı; geleneksel basılı gazetelerin teknolojiyle beraber değişimleri ve Sanayi 4.0 ile tanışması sonucu ortaya çıkan ve çıkabilecek ihtimallerin haber kavramı üzerinden değerlendirilmesi, haberin gerçeklik ilkesine ne gibi etkiler yaratabileceğini tartışmaktır. Bununla birlikte, çalışma, geleceğin gazetelerine ve araştırmacılara farklı bir bakış açısı sunmayı hedeflemektedir. Çalışmanın içeriği; haber kavramının geçmişi ve teknolojiyle ne gibi değişimlere uğradığı, gazetecilikte Sanayi 4.0 ile artırılmış gerçeklik kullanımının haber kavramı üzerinden değerlendirilmesi olarak seçilmiştir. Veri toplama tekniği olarak literatür taraması kullanılmıştır. Araştırma yöntemi olarak ikincil verilerden yararlanılarak üçüncül verilere ulaşılmış ve dördüncül verilere dayalı kurgusal analiz yapılmıştır.

Bu makale için 30-06-2021 tarihinde bir düzeltme yayınlandı. https://dergipark.org.tr/tr/pub/gipad/issue/62726/956036 

Kaynakça

  • Alver, F. (2007). Gazeteciliğin Kuramsal Temelleri, İstanbul: Beta Kitap.
  • Azuma, R. T. (1997). “A Survey of Augmented Reality”, Massachusetts Institute of Technology, 6(4), s. 355-385.
  • Carmigniani J., Furht B., Anisetti M., Ceravolo P., Damiani E., Ivkovic M. (2011). “Augmented Reality Technologies, Systems And Applications”, Multimed Tools Appl, 51, s. 341–377.
  • King, B. (2016). Augmented, (Çev.) Balaban, K., İstanbul: MediaCat.
  • Önday, Ö. (2017). Dijital Dönüşüm, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Özdoğan, O. (2019). Endüstri 4.0, İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • Pavlik, V. J. (2013). “Trends in New Media Research: A Critical Review of Recent Scholarship”, Sociology Compass, 7(1), s. 1–12.
  • Pavlik, V. J. ve Bridges, F. (2016). “The Emergence of Augmented Reality (AR) as a Storytelling Medium in Journalism”, Journalism & Communication Monographs, 15(1), s. 4-59.
  • Schwab, K. (2017). Dördüncü Sanayi Devrimi, (Çev.) Dicleli, Z., İstanbul: Optimist Yayın.
  • Tayfur, G. (2018). Haber Toplama, Yazma ve Yayınlama Teknikleri, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tokgöz, O. (2019). Temel Gazetecilik, Ankara: İmge Kitapevi.
  • Yöndem, T. ve Karadağ, G. H. (2019). “Artırılmış Gerçeklikle Değişen Haber Sunumu”, Yeni Medya Elektronik Dergi, 3 (1), s. 22-44.
  • Yurdigül, Y. (2011). “Kurgusal Gerçeklik Bağlamında Haber ve Gerçeklik İlişkisi”, Atatürk İletişim Dergisi, (1), s. 13-24.
  • Warburton, N. (2017). Felsefenin Kısa Tarihi, (Çev.) Ateşoğlu, G., İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • URL 1: http://www.teknolo.com/10-artirilmis-gerceklik-gozlugu/ (Erişim Tarihi 12.04.2020).
  • URL 2: https://www.endustri40.com/artirilmis-gerceklik-kullanan-7-marka/ (Erişim Tarihi 12.04.2020).
  • URL3:https://www.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/AltSiteler/televizyonizlemeegilimleriarastirmasi2018.pdf (Erişim Tarihi 15.04.2020).
  • URL 4: https://www.youtube.com/watch?v=kzk8dXoTj1s (Erişim Tarihi 15.04.2020).
  • URL 5: https://www.youtube.com/watch?v=bbP_gtCcWjs (Erişim Tarihi 15.04.2020).
  • URL 6: https://www.youtube.com/watch?v=_Idy0izevN8 (Erişim Tarihi 15.04.2020).
  • URL 7: https://www.youtube.com/watch?v=7hJS2lT3gnc&t=14s (Erişim Tarihi 15.04.2020).
  • URL 8: https://www.youtube.com/watch?v=uN221GhLmZI (Erişim Tarihi 15.04.2020).

Evaluation of the Use of Augmented Reality in Journalism through News Concept

Yıl 2020, Cilt: 4 Sayı: 8, 153 - 165, 15.12.2020
https://doi.org/10.31006/gipad.731574

Öz

Technological developments, which progress without pausing with the experiences from the past and the productions of the new ideas, brought out the discussions of the fourth industrial revolution. The issue that Industry 4.0 will bring every industrialized sector to change is addressed in terms of its benefits and harms. The appraisement of the newspaper businesses within the media industry is an indicator of the consideration of newspapers, journalists, and the concept of news keeping up with this change as inevitable. The purpose of this study is to evaluate the possibilities of traditional print newspapers with technology and their introduction to Industry 4.0 through the concept of news, and to discuss the effects of news on the principle of reality. Moreover, the study aims to present a different perspective to future newspapers and researchers. The content of the study was chosen as the history of the news concept and the changes it has undergone with technology, the evaluation of the use of Industry 4.0 and augmented reality in journalism over the concept of news. Literature review was used for data collection. As a research method, tertiary data were obtained by using secondary data and fictional analysis based on quaternary data was employed.


An Erratum to this article was published on 30 June 2021. https://dergipark.org.tr/en/pub/gipad/issue/62726/956036 

Kaynakça

  • Alver, F. (2007). Gazeteciliğin Kuramsal Temelleri, İstanbul: Beta Kitap.
  • Azuma, R. T. (1997). “A Survey of Augmented Reality”, Massachusetts Institute of Technology, 6(4), s. 355-385.
  • Carmigniani J., Furht B., Anisetti M., Ceravolo P., Damiani E., Ivkovic M. (2011). “Augmented Reality Technologies, Systems And Applications”, Multimed Tools Appl, 51, s. 341–377.
  • King, B. (2016). Augmented, (Çev.) Balaban, K., İstanbul: MediaCat.
  • Önday, Ö. (2017). Dijital Dönüşüm, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Özdoğan, O. (2019). Endüstri 4.0, İstanbul: Pusula Yayıncılık.
  • Pavlik, V. J. (2013). “Trends in New Media Research: A Critical Review of Recent Scholarship”, Sociology Compass, 7(1), s. 1–12.
  • Pavlik, V. J. ve Bridges, F. (2016). “The Emergence of Augmented Reality (AR) as a Storytelling Medium in Journalism”, Journalism & Communication Monographs, 15(1), s. 4-59.
  • Schwab, K. (2017). Dördüncü Sanayi Devrimi, (Çev.) Dicleli, Z., İstanbul: Optimist Yayın.
  • Tayfur, G. (2018). Haber Toplama, Yazma ve Yayınlama Teknikleri, Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Tokgöz, O. (2019). Temel Gazetecilik, Ankara: İmge Kitapevi.
  • Yöndem, T. ve Karadağ, G. H. (2019). “Artırılmış Gerçeklikle Değişen Haber Sunumu”, Yeni Medya Elektronik Dergi, 3 (1), s. 22-44.
  • Yurdigül, Y. (2011). “Kurgusal Gerçeklik Bağlamında Haber ve Gerçeklik İlişkisi”, Atatürk İletişim Dergisi, (1), s. 13-24.
  • Warburton, N. (2017). Felsefenin Kısa Tarihi, (Çev.) Ateşoğlu, G., İstanbul: Alfa Basım Yayım.
  • URL 1: http://www.teknolo.com/10-artirilmis-gerceklik-gozlugu/ (Erişim Tarihi 12.04.2020).
  • URL 2: https://www.endustri40.com/artirilmis-gerceklik-kullanan-7-marka/ (Erişim Tarihi 12.04.2020).
  • URL3:https://www.rtuk.gov.tr/assets/Icerik/AltSiteler/televizyonizlemeegilimleriarastirmasi2018.pdf (Erişim Tarihi 15.04.2020).
  • URL 4: https://www.youtube.com/watch?v=kzk8dXoTj1s (Erişim Tarihi 15.04.2020).
  • URL 5: https://www.youtube.com/watch?v=bbP_gtCcWjs (Erişim Tarihi 15.04.2020).
  • URL 6: https://www.youtube.com/watch?v=_Idy0izevN8 (Erişim Tarihi 15.04.2020).
  • URL 7: https://www.youtube.com/watch?v=7hJS2lT3gnc&t=14s (Erişim Tarihi 15.04.2020).
  • URL 8: https://www.youtube.com/watch?v=uN221GhLmZI (Erişim Tarihi 15.04.2020).
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Birol Akgül 0000-0002-0701-0928

Ebrar Feyza Kılıç 0000-0003-2222-5377

Zeynep Ayer 0000-0003-4107-0171

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 4 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Akgül, B., Kılıç, E. F., & Ayer, Z. (2020). Gazetecilikte Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Haber Kavramı Üzerinden Değerlendirilmesi. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 4(8), 153-165. https://doi.org/10.31006/gipad.731574
AMA Akgül B, Kılıç EF, Ayer Z. Gazetecilikte Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Haber Kavramı Üzerinden Değerlendirilmesi. GİPAD. Aralık 2020;4(8):153-165. doi:10.31006/gipad.731574
Chicago Akgül, Birol, Ebrar Feyza Kılıç, ve Zeynep Ayer. “Gazetecilikte Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Haber Kavramı Üzerinden Değerlendirilmesi”. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 4, sy. 8 (Aralık 2020): 153-65. https://doi.org/10.31006/gipad.731574.
EndNote Akgül B, Kılıç EF, Ayer Z (01 Aralık 2020) Gazetecilikte Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Haber Kavramı Üzerinden Değerlendirilmesi. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 4 8 153–165.
IEEE B. Akgül, E. F. Kılıç, ve Z. Ayer, “Gazetecilikte Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Haber Kavramı Üzerinden Değerlendirilmesi”, GİPAD, c. 4, sy. 8, ss. 153–165, 2020, doi: 10.31006/gipad.731574.
ISNAD Akgül, Birol vd. “Gazetecilikte Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Haber Kavramı Üzerinden Değerlendirilmesi”. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 4/8 (Aralık 2020), 153-165. https://doi.org/10.31006/gipad.731574.
JAMA Akgül B, Kılıç EF, Ayer Z. Gazetecilikte Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Haber Kavramı Üzerinden Değerlendirilmesi. GİPAD. 2020;4:153–165.
MLA Akgül, Birol vd. “Gazetecilikte Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Haber Kavramı Üzerinden Değerlendirilmesi”. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, c. 4, sy. 8, 2020, ss. 153-65, doi:10.31006/gipad.731574.
Vancouver Akgül B, Kılıç EF, Ayer Z. Gazetecilikte Artırılmış Gerçeklik Kullanımının Haber Kavramı Üzerinden Değerlendirilmesi. GİPAD. 2020;4(8):153-65.