Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sürdürülebilirliğin Satın Alma Niyeti Üzerine Bibliyometrik Bir Analiz

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 16, 58 - 72, 30.12.2024
https://doi.org/10.31006/gipad.1508210

Öz

Bu çalışma, özellikle Pazarlama 4.0'ın yükselişinden bu yana dijital pazarlamanın benimsenmesinin, işletmeleri Y ve Z kuşağının taleplerine yanıt olarak sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir pazarlama kavramlarına öncelik vermeye nasıl yönlendirdiğini araştırmayı amaçlamaktadır. Bunu başarmak için, 2007 ile Haziran 2024 arasında Web of Science'ta (WoS) SSCI, SCI-Expanded ve ESCI kategorilerinde indekslenen 671 makale üzerinde bibliyometrik bir analiz yapılmıştır. Analizde R Studio yazılımı kullanılmış ve sonuçlar bibliyometrik ağlar, bağlantılar ve tablolar aracılığıyla görselleştirilmiştir. Bulgular, sürdürülebilirliğin satın alma niyetleri üzerindeki etkisine ilişkin araştırmaların ağırlıklı olarak sosyal bilimlerde, özellikle de sürdürülebilir pazarlama ve tüketici davranışlarıyla ilgili çalışmalarda yoğunlaştığını ortaya koymaktadır. Literatürün önemli bir kısmı sürdürülebilirliğin tüketici satın alma kararlarını nasıl etkileyebileceğine odaklanmaktadır. Sonuç olarak bu çalışma, sürdürülebilirlik ve tüketici tercihlerindeki temel eğilimleri ve ortaya çıkan temaları belirleyerek özellikle finans, ekonomi ve pazarlama alanlarındaki araştırmacılar için değerli bilgiler sunmaktadır. Ayrıca, modern tüketicilerin değişen taleplerini karşılamak için sürdürülebilir uygulamaları pazarlama stratejilerine entegre etmenin önemini vurgulamakta ve bu alanda gelecekte yapılacak araştırmalar için bir çerçeve sunmaktadır.

Kaynakça

  • Baltacıoğlu, T., Yurt, Ö., ve Yumurtacı, I. (2008). Yeşil pazarlama ve yeşil tedarik zinciri yoluyla sürdürülebilirliğin sağlanması. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildirileri (s. 108-115). Adana: Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • Belz, F.-M. (2006). Marketing in the 21st century. Business Strategy and The Environment, 15(3), 139-144. https://doi.org/10.1002/bse.529
  • Blewitt, J. (2018). Understanding sustainable development. Routledge. https://www.routledge.com/Understanding-Sustainable-Development/Blewitt/p/book/9781138205956
  • Bozbay, Z., Güleç, M., ve Zulfugarova, N. (2019). Çevre dostu ürün satın alma niyetinde algılanan kalite, algılanan risk ve güvenin rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimer Enstitüsü Dergisi, 21(4), 1147-1171. https://doi.org/16953/deusosbil.507915
  • CIM. (2023). The sustainability marketing skills GAP report 2023. https://www.cim.co.uk/content-hub/reports/report-the-sustainability-marketing-skills-gap-2023/.
  • Gökerik, M. (2024). İslami pazarlama anlayışında yeni perspektifler: Bibliyometrik bir yaklaşım. Academic Platform Journal of Halal Life Style, 6(1). https://doi.org/10.53569/apjhls.1428809
  • Harmandaroğlu, S. F. (2023). Sürdürülebilir pazarlama yönetiminin bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesi. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 24-44. https://doi.org/10.54993/syad.1439876
  • Howard, J., ve Sheth, J. (1969). The theory of buyer behavior. Journal of the American Statistical Association, 467-487. https://doi.org/10.2307/2284311
  • Johnston, P., Everard, M., Santillo, D., ve Robert, K.-H. (2007). Reclaiming the definition of sustainability. Environmental Science and Pollution Research, 60-66.
  • Kircgeorg, M., ve Winn, M. (2006). Sustainability marketing for the poorest of the poor. Business Strategy and the Environment, 15(3), 171-184. https://doi.org/10.1002/bse.523
  • Kotler, P. (2000). Marketing management. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kotler, P. (2017). Marketing 4.0. Chicago: Wiley.
  • Marchand, A., ve Walker, S. (2008). Product development and responsible consumption: designing alternatives for sustainable lifestyles. Journal of Cleaner Production, 16(11), 1163-1169. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2007.08.012
  • Martin, D., ve Schouten, J. (2011). Sustainable marketing (1 b.). Ocak.
  • Morelli, J. (2011). Environmental sustainability: a definition for environmental professionals. Journal of Environmental Sustainability, 1(1), 1-9. https://doi.org/10.14448/jes.01.0002
  • Muslu, Ü. (2018). The evolution of breast reduction publications: a bibliometric analysis. Aesthetic Plastic Surgery, 42(3). https://doi.org/10.1007/s00266-018-1080-7
  • Mutlu, H., Çeviker, A., ve Çirkin, Z. (2011). Tüketici etnosentrizmi ve yabancı ürün satın alma niyeti: Türkiye ve Suriye üzerine karşılaştırmalı analiz. Sosyo Ekonomi, 14(14), 52-74. https://doi.org/10.17233/se.48911
  • Onurlubaş, E., ve Altunışık, R. (2019). Tüketici etnosentrizmi ve marka imajınn satın alma niyeti üzerindeki etkisi: gıda tüketicileri üzerine bir uygulama. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 277-307. https://doi.org/10.26466/opus.515217
  • Özbakır, M., ve Velioğlu Nurtanış, M. (2010). Pazarlamaya sürdürülebilirlik çerçevesinden bakış ve bir örnek olay analizi. Tüketici ve Tüketim AraĢtırmaları Dergisi, 2(2), 71-98.
  • Özsoy, Z., ve Demir, E. (2018). Dünyada hangi obezite prosedürü en popüler? Bibliyometrik bir karşılaştırma. Obezite Cerrahisi.
  • Öztürk, L. (2007). Sürdürülebilir kalkınma (1 b.). Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • Peattie, K. (2001). Golden goose or wild goose? The hunt for the green consumer. Business Strategy and the Environment, 10(4), 188-199. https://doi.org/10.1002/bse.292
  • Shelby, D. H. (2011). Sustainable marketing, equity, and economic growth: a resource-advantage, economic freedom approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 39, 7-20. https://doi.org/10.1007/s11747-010-0196-3
  • TDK. (2024). https://sozluk.gov.tr/
  • Uslu, M., ve Yıldırım, M. (2024). Noise traders kavramının web of science veri tabanı aracılığıyla bibliyometrik analizi. Bartın Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(29), 1-18. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.1427387
  • Van Eck, N., ve Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84(2), 523-538. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3
  • WoS. (2023, Aralık 28). Web of Science. Citation Report. https://www.webofscience.com/wos/woscc/citation-report/ac830d9f-5ddf-489a-8b5f-f7c7a2a1e1d9-c0b55134
  • Zan, B. (2019). Doğrudan atıf, ortak atıf ve bibliyografik eşleşme yaklaşımlarına dayalı olarak araştırma alanlarının değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 501-516.

A Bibliometric Analysis on the Purchase Intention of Sustainability

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 16, 58 - 72, 30.12.2024
https://doi.org/10.31006/gipad.1508210

Öz

This study aims to investigate how the adoption of digital marketing, especially since the rise of Marketing 4.0, has led businesses to prioritize the concepts of sustainability and sustainable marketing in response to the demands of Generation Y and Z. To achieve this, a bibliometric analysis was conducted on 671 articles indexed in Web of Science (WoS) in the SSCI, SCI-Expanded and ESCI categories between 2007 and June 2024. R Studio software was used in the analysis and the results were visualized through bibliometric networks, links and tables. The findings reveal that research on the impact of sustainability on purchase intentions is predominantly concentrated in the social sciences, especially in studies on sustainable marketing and consumer behavior. A significant portion of the literature focuses on how sustainability can influence consumer purchase decisions. As a result, this study identifies key trends and emerging themes in sustainability and consumer preferences, providing valuable insights for researchers, particularly in finance, economics and marketing. It also highlights the importance of integrating sustainable practices into marketing strategies to meet the changing demands of modern consumers and provides a framework for future research in this area.

Kaynakça

  • Baltacıoğlu, T., Yurt, Ö., ve Yumurtacı, I. (2008). Yeşil pazarlama ve yeşil tedarik zinciri yoluyla sürdürülebilirliğin sağlanması. Ulusal Pazarlama Kongresi Bildirileri (s. 108-115). Adana: Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi.
  • Belz, F.-M. (2006). Marketing in the 21st century. Business Strategy and The Environment, 15(3), 139-144. https://doi.org/10.1002/bse.529
  • Blewitt, J. (2018). Understanding sustainable development. Routledge. https://www.routledge.com/Understanding-Sustainable-Development/Blewitt/p/book/9781138205956
  • Bozbay, Z., Güleç, M., ve Zulfugarova, N. (2019). Çevre dostu ürün satın alma niyetinde algılanan kalite, algılanan risk ve güvenin rolü. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimer Enstitüsü Dergisi, 21(4), 1147-1171. https://doi.org/16953/deusosbil.507915
  • CIM. (2023). The sustainability marketing skills GAP report 2023. https://www.cim.co.uk/content-hub/reports/report-the-sustainability-marketing-skills-gap-2023/.
  • Gökerik, M. (2024). İslami pazarlama anlayışında yeni perspektifler: Bibliyometrik bir yaklaşım. Academic Platform Journal of Halal Life Style, 6(1). https://doi.org/10.53569/apjhls.1428809
  • Harmandaroğlu, S. F. (2023). Sürdürülebilir pazarlama yönetiminin bibliyometrik analiz yöntemi ile incelenmesi. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 24-44. https://doi.org/10.54993/syad.1439876
  • Howard, J., ve Sheth, J. (1969). The theory of buyer behavior. Journal of the American Statistical Association, 467-487. https://doi.org/10.2307/2284311
  • Johnston, P., Everard, M., Santillo, D., ve Robert, K.-H. (2007). Reclaiming the definition of sustainability. Environmental Science and Pollution Research, 60-66.
  • Kircgeorg, M., ve Winn, M. (2006). Sustainability marketing for the poorest of the poor. Business Strategy and the Environment, 15(3), 171-184. https://doi.org/10.1002/bse.523
  • Kotler, P. (2000). Marketing management. New Jersey: Prentice Hall.
  • Kotler, P. (2017). Marketing 4.0. Chicago: Wiley.
  • Marchand, A., ve Walker, S. (2008). Product development and responsible consumption: designing alternatives for sustainable lifestyles. Journal of Cleaner Production, 16(11), 1163-1169. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2007.08.012
  • Martin, D., ve Schouten, J. (2011). Sustainable marketing (1 b.). Ocak.
  • Morelli, J. (2011). Environmental sustainability: a definition for environmental professionals. Journal of Environmental Sustainability, 1(1), 1-9. https://doi.org/10.14448/jes.01.0002
  • Muslu, Ü. (2018). The evolution of breast reduction publications: a bibliometric analysis. Aesthetic Plastic Surgery, 42(3). https://doi.org/10.1007/s00266-018-1080-7
  • Mutlu, H., Çeviker, A., ve Çirkin, Z. (2011). Tüketici etnosentrizmi ve yabancı ürün satın alma niyeti: Türkiye ve Suriye üzerine karşılaştırmalı analiz. Sosyo Ekonomi, 14(14), 52-74. https://doi.org/10.17233/se.48911
  • Onurlubaş, E., ve Altunışık, R. (2019). Tüketici etnosentrizmi ve marka imajınn satın alma niyeti üzerindeki etkisi: gıda tüketicileri üzerine bir uygulama. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 10(17), 277-307. https://doi.org/10.26466/opus.515217
  • Özbakır, M., ve Velioğlu Nurtanış, M. (2010). Pazarlamaya sürdürülebilirlik çerçevesinden bakış ve bir örnek olay analizi. Tüketici ve Tüketim AraĢtırmaları Dergisi, 2(2), 71-98.
  • Özsoy, Z., ve Demir, E. (2018). Dünyada hangi obezite prosedürü en popüler? Bibliyometrik bir karşılaştırma. Obezite Cerrahisi.
  • Öztürk, L. (2007). Sürdürülebilir kalkınma (1 b.). Ankara: İmaj Yayıncılık.
  • Peattie, K. (2001). Golden goose or wild goose? The hunt for the green consumer. Business Strategy and the Environment, 10(4), 188-199. https://doi.org/10.1002/bse.292
  • Shelby, D. H. (2011). Sustainable marketing, equity, and economic growth: a resource-advantage, economic freedom approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 39, 7-20. https://doi.org/10.1007/s11747-010-0196-3
  • TDK. (2024). https://sozluk.gov.tr/
  • Uslu, M., ve Yıldırım, M. (2024). Noise traders kavramının web of science veri tabanı aracılığıyla bibliyometrik analizi. Bartın Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 15(29), 1-18. https://doi.org/10.47129/bartiniibf.1427387
  • Van Eck, N., ve Waltman, L. (2010). Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics, 84(2), 523-538. https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3
  • WoS. (2023, Aralık 28). Web of Science. Citation Report. https://www.webofscience.com/wos/woscc/citation-report/ac830d9f-5ddf-489a-8b5f-f7c7a2a1e1d9-c0b55134
  • Zan, B. (2019). Doğrudan atıf, ortak atıf ve bibliyografik eşleşme yaklaşımlarına dayalı olarak araştırma alanlarının değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 501-516.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Pazarlama (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Fatih Yörükoğlu 0000-0002-7610-2375

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 1 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 26 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Yörükoğlu, F. (2024). Sürdürülebilirliğin Satın Alma Niyeti Üzerine Bibliyometrik Bir Analiz. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, 8(16), 58-72. https://doi.org/10.31006/gipad.1508210
AMA Yörükoğlu F. Sürdürülebilirliğin Satın Alma Niyeti Üzerine Bibliyometrik Bir Analiz. GİPAD. Aralık 2024;8(16):58-72. doi:10.31006/gipad.1508210
Chicago Yörükoğlu, Fatih. “Sürdürülebilirliğin Satın Alma Niyeti Üzerine Bibliyometrik Bir Analiz”. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 8, sy. 16 (Aralık 2024): 58-72. https://doi.org/10.31006/gipad.1508210.
EndNote Yörükoğlu F (01 Aralık 2024) Sürdürülebilirliğin Satın Alma Niyeti Üzerine Bibliyometrik Bir Analiz. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 8 16 58–72.
IEEE F. Yörükoğlu, “Sürdürülebilirliğin Satın Alma Niyeti Üzerine Bibliyometrik Bir Analiz”, GİPAD, c. 8, sy. 16, ss. 58–72, 2024, doi: 10.31006/gipad.1508210.
ISNAD Yörükoğlu, Fatih. “Sürdürülebilirliğin Satın Alma Niyeti Üzerine Bibliyometrik Bir Analiz”. Girişimcilik İnovasyon ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi 8/16 (Aralık 2024), 58-72. https://doi.org/10.31006/gipad.1508210.
JAMA Yörükoğlu F. Sürdürülebilirliğin Satın Alma Niyeti Üzerine Bibliyometrik Bir Analiz. GİPAD. 2024;8:58–72.
MLA Yörükoğlu, Fatih. “Sürdürülebilirliğin Satın Alma Niyeti Üzerine Bibliyometrik Bir Analiz”. Girişimcilik İnovasyon Ve Pazarlama Araştırmaları Dergisi, c. 8, sy. 16, 2024, ss. 58-72, doi:10.31006/gipad.1508210.
Vancouver Yörükoğlu F. Sürdürülebilirliğin Satın Alma Niyeti Üzerine Bibliyometrik Bir Analiz. GİPAD. 2024;8(16):58-72.