Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MARKA ANTROPOMORFİZMİ İLE MARKA AŞKI İLİŞKİSİNDE MARKA GÜVENİNİN ROLÜ

Yıl 2021, Cilt: 16 Sayı: 1, 46 - 60, 11.08.2021

Öz

İnsani bir fiziksel özelliğe, duruşa, duygu veya ruha sahip olduğunu düşündüğümüz insan harici varlıklara farklı özellikler atfetmemizin kavramsal karşılığı olan antropomorfizm veya “insan biçimsellik”, zamanla pazarlama alanında da dikkatleri üzerine çekmiş ve özellikle marka alanında kendine karşılık bulmuştur. Bu alanda marka antropomorfizmi olarak kavramsallaşan olgunun marka aşkı ile ilişkisinde marka güveninin rolünün araştırıldığı bu çalışmada kolayda örnekleme yöntemi ile 317 üniversite öğrencisinden online veri toplanmış, verilerin analizinde SPSS ve LISREL programlarından yararlanılmıştır. Oluşturulan araştırma modellerinden elde edilen sonuçlara göre marka antropomorfizminin marka aşkı ve marka güveni üzerinde anlamlı ve pozitif bir etkisi olduğu; marka güveninin ise marka antropomorfizmi ile marka aşkı ilişkisinde kısmi aracılık etkisine sahip olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • AAKER, D. A. (1996). Building Strong Brands, The Free Press, New York.
  • AGGARWAL, P. ve MCGILL, A. L. (2007). “Is That Car Smiling at Me? Schema Congruity as a Basis for Evaluating Anthropomorphized Products”, Journal of Consumer Research, 34(4): 468-479.
  • AGGARWAL, P. ve MCGILL, A. L. (2012). “When Brands Seem Human, Do Humans Act Like Brands? Automatic Behavioral Priming Effects of Brand Anthropomorphism”, Journal of Consumer Research, 39 (2):307-323.
  • AGGARWAL, P. ve MCGILL, A. L. (2017). “Anthropomorphism”. (Ed. Cathrine Jansson-Boyd ve Magdalena Zawiswa), International Handbook of Consumer Psychology, ss. 600-618, Taylor and Francis, London.
  • ALBERT, N. ve MERUNKA, D. (2013). “The Role of Brand Love in Consumer-Brand Relationships”, Journal of Consumer Marketing, 30(3): 258-266.
  • BAGOZZI, R.P.; BATHRA, R. ve AHUVIA, A. (2017). “Brand Love: Development and Validation of a Practical Scale”, Marketing Letters, 28(1): 1-14.
  • BARON, R. M. ve KENNY, D. A. (1986). “Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations”, Journal of Personality and Social Psychology, 51(6): 1173- 1182.
  • BATRA, R.; AHUVIA, A. ve BAGOZZI, R.P. (2012). “Brand Love”, Journal of Marketing, 76 (2): 1-16.
  • BAYRAM, N. (2010). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş Amos Uygulamaları. Ezgi Kitabevi, Bursa.
  • BROWN, S. (2010). “Where The Wild Brands Are: Some Thoughts on Anthropomorphic Marketing”, The Marketing Review, 10(3): 209-224.
  • BRUWER, J; LI, E. ve REID, M. (2002). “Segmentation of the Australian Wine Market Using a Wine-Related Lifestyle Approach”, Journal of Wine Research, 13(3): 217-242.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2005). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • CARROLL, B. A. ve AHUVIA, A. C. (2006). “Some Antecedents and Outcomes of Brand Love”, Marketing Letters, 17: 79-89. DELGADO-BALLESTER, E., PALAZON, M. ve PELAEZ, J. (2019). “Anthropomorphized vs Objectified Brands: Which Brand Version Is More Loved?”, European Journal of Management and Business Economics, 29(2): 150-165.
  • DELGADO-BALLESTER, E.; PALAZÓN M ve, PELAEZ-MUÑOZ, J. (2017). “This Anthropomorphised Brand Is So Loveable: The Role of Self-Brand Integration”, Spanish Journal of Marketing - ESIC, 21(2): 89-101.
  • DELGADO-BALLESTER, E. (2004). “Applicability Of a Brand Trust Scale Across Product Categories: A Multigroup Invariance Analysis”, European Journal of Marketing, 38(5/6):573-592.
  • EPLEY, N.; WAYTZ, A. ve CACIOPPO, J. T. (2007). “On Seeing Human: A Three-Factor Theory of Anthropomorphism”, Psychological Review, 114(4): 864-886.
  • ESKINE, K. J. ve LOCANDER, W. H. (2014). “A Name You Can Trust? Personification Effects Are Influenced by Beliefs About Company Values”, Psychology and Marketing, 31(1): 48-53.
  • GEGEZ, E. (2007), Pazarlama Araştırmaları, Beta Basım A.Ş., İstanbul.
  • GOLOSSENKO, A; PILLAI, K.G. ve AROEAN L. (2020). “Seeing Brands as Humans: Development and Validation of a Brand Anthropomorphism Scale”, International Journal of Research in Marketing, 37(4): 737-755.
  • GRISAFFE, D.B. ve NGUYEN, H.P. (2011). “Antecedents of Emotional Attachment to Brands”, Journal of Business Research, 64(10): 1052-1059.
  • GUIDO, G. ve PELUSO, A. M. (2015). “Brand Anthropomorphism: Conceptualization, Measurement, And Impact on Brand Personality and Loyalty”, Journal of Brand Management, 22 (1): 1-19.
  • GUTHRIE, S. (1995). Faces In the Clouds: A New Theory of Religion, Oxford University Press, Oxford.
  • HUANG, L., WANG, M., CHEN, Z., DENG, B., ve HUANG, W. (2020). “Brand Image and Customer Loyalty: Transmitting Roles of Cognitive and Affective Brand Trust”, Social Behavior and Personality: An international journal, 48(5): 1-12.
  • KAHNEMAN, D. (2011). Thinking, Fast and Slow, Penguin Books, London.
  • KALAYCI, Ş. (2010), SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara, Asil Yayın Dağıtım Ltd.
  • KARA, Z. (2009). “Yatırımcı İlişkileri Yönetiminde Güven ve Ekonomiye Etkisi”, Afyon Kocatepe Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 11(1): 279-307.
  • KIM, S.ve MCGILL, A. L. (2011). “Gaming with Mr. Slot or Gaming the Slot Machine? Power, Anthropomorphism, and Risk Perception”, Journal of Consumer Research, 38(1): 94-107.
  • LANDWEHR, J.R.; MCGILL, A.L. ve HERRMANN, A. (2011). “It's Got the Look: The Effect of Friendly and Aggressive "Facial" Expressions on Product Liking and Sales”, Journal of Marketing, 75: 132-146.
  • LAROCHE, M.; HABIBI, M. R.; RICHARD, M. O. ve SANKARANARAYANAN, R. (2012). “The Effects of Social Media Based Brand Communities on Brand Community Markers, Value Creation Practices, Brand Trust and Brand Loyalty”, Computers in Human Behavior, 28(5): 1755-1767.
  • LIN, C. H. ve HUANG, Y. (2018). “How Self-Construals Affect Responses to Anthropomorphic Brands, With a Focus on the Three-Factor Relationship Between the Brand, the Gift-Giver and the Recipient”, Frontiers in Psychology, 9: 1-17.
  • MEYDAN, C.H. ve ŞEŞEN, H. (2011). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Detay Yayıncılık, Ankara.
  • NAKİP, M. (2006). Pazarlama Araştırmaları: Teknikler ve (SPSS Destekli) Uygulamalar, Seçkin Yayınevi.
  • ÖZDAMAR, K. (2010). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi (Çok Değişkenli Analizler). Kaan Kitabevi, 7. Basım, Ankara.
  • PUZAKOVA, M.; KWAK, H. ve ROCERATO, J. F. (2013). “When Humanizing Brands Goes Wrong: The Detrimental Effect of Brand Anthropomorphization Amid Product Wrongdoings”, Journal of Marketing, 77: 81-100.
  • RAUSHNABEL, P. A. ve AHUVIA, A. C. (2014). “You’re So Loveable: Anthropomorphism and Brand Love”, Journal of Brand Management, 21 (5): 372-395.
  • ROSSITER, J.R. (2012). “A New C-OAR-SE-based Content-Valid and Predictively Valid Measure That Distinguishes Brand Love from Brand Liking”, Marketing Letters, 23: 905-916.
  • ROTTER, J. B. (1971). “Generalized Expectancies for Interpersonal Trust”, American Psychologist, 26(5): 443-452.
  • SCHERMELLEH-ENGEL, K.; MOOSBRUGGER, H. ve MÜLLER, H. (2003). “Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures”, Methods of Psychological Research Online, 8(2): 23-74.
  • SHIMP, T. A. ve MADDEN, T. J. (1988). “Consumer-Object Relations: A Conceptual Framework Based Analogously on Sternberg’s Triangular Theory of Love”, Advances in Consumer Research, 15(1): 163-168.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elçin Bayraktar Köse 0000-0003-4405-9920

Hale Çolakoğlu 0000-0003-3435-4475

Yayımlanma Tarihi 11 Ağustos 2021
Gönderilme Tarihi 3 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayraktar Köse, E., & Çolakoğlu, H. (2021). MARKA ANTROPOMORFİZMİ İLE MARKA AŞKI İLİŞKİSİNDE MARKA GÜVENİNİN ROLÜ. Girişimcilik Ve Kalkınma Dergisi, 16(1), 46-60.