Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TR21 BÖLGESİNDE ORTAÖĞRETİM DÜZEYİNDEKİ MESLEKİ EĞİTİMİN GENEL GÖRÜNÜMÜ

Yıl 2022, Cilt: 17 Sayı: 2, 169 - 179, 11.01.2023

Öz

Bilgi, beceri ve tutum kazandırma yoluyla bireyi, istediği mesleğe hazırlayan ve yönelten bir eğitim türü olarak görülen mesleki eğitim, Türkiye’de örgün ve yaygın eğitim kurumlarında verilmektedir. Örgün öğrenim içerisinde ortaöğretim düzeyinde mesleki eğitim Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri ve Çok Programlı Liseler gibi liselerde verilmektedir. Bununla birlikte 2017 yılından itibaren Mesleki Eğitim Merkezlerinde verilen çıraklık eğitimi de 4+4+4 zorunlu eğitimin kapsamına alınmıştır. Bu çalışmanın amacı da TR21 bölgesini oluşturan Edirne, Kırklareli ve Tekirdağ illerindeki ortaöğretim düzeyinde verilen mesleki eğitimin Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) istatistiklerinden yararlanarak genel görünümünü ortaya koymaktadır. Çalışmada MEB’in 2006-2007 eğitim-öğretim döneminden itibaren yayınladığı istatistikler ele alınacaktır. Böylece çalışmada son 15 yılda TR21 bölgesindeki mesleki ve teknik liselerde ve mesleki eğitim merkezlerinde verilen eğitimin genel görünümü nicelik olarak ortaya konulacaktır.

Kaynakça

  • KAYNAKÇA Alkan, C., Doğan, H., ve Sezgin, İ. (2001). Mesleki ve Teknik Eğitimin Esasları, Nobel Yayınları, Ankara.
  • İktisadi Kalkınma Vakfı (1992). Avrupa Topluluğu’nda ve Türkiye’de Mesleki Eğitim, İktisadi Kalkınma Vakfı Yayınları, Yayın No: 119, İstanbul.
  • İnce, E. (1973). Çıraklık, MESS Yayınları, Yayın No: 39.
  • Kubaş, A. (2017). “Tekirdağ İlinde Sanayileşme ve Çevre Yönetimi”, Social Sciences Research Journal, Volume: 6, Issue: 4, 109-114.
  • MEB (2007). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2006-2007, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2008). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2007-2008, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2009). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2008-2009, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2010). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2009-2010, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2011). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2010-2011, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2012). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2011-2012, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2013). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2012-2013, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2014). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2013/’14, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2015). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2014/’15, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2016). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2015/’16, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2017). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2016/’17, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2018). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2017/’18, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2019). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2018/’19, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara. MEB (2020). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2019/’20, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • MEB (2021). Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim 2020/’2, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Öksüz, N. (2007). Mesleki Eğitim Kurslarının Kadınların İstihdam Edilebilirliğine Katkısı ve İŞKUR’un Üstlenebileceği Roller, TC Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğü, Ankara. Serter, N. (1993). Genel Olarak ve Türkiye Açısından İstihdam ve Gelişme, İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
  • Sıdal, C. (1981), Türkiye’de Çıraklık Eğitimi ve Geleceği, Milli Eğitim Bakanlığı Mesleki ve Teknik Öğretim Yüksek Danışma Kurulu, Ankara.
  • Sides C., Mrvıca, A. (2007). Internships Theory and Practice. New York: Baywood Publishing Company.
  • TESK (2006). Ülke Örnekleri ile AB’de Mesleki Eğitim ve AB ve AB Mali Kaynakları Rehberi, TŞOF Matbaacılık, Ankara.
  • Trakya Kalkınma Ajansı (2017). TR21 Düzey 2 Bölgesi Trakya Bölge Planı 2014-2023, Trakya Kalkınma Ajansı Yayınları, Tekirdağ.
  • TÜİK (2021). İşgücü İstatistikleri.
  • Uşan, M.F. (1994). Çıraklık Sözleşmesi, Mimoza Yayıncılık, Konya.
  • Yıldırım, K., ve Şahin, L. (2015). “Osmanlı’dan Günümüze Mesleki Eğitimin Gelişimi”, Çalışma ve Toplum, Sayı: 44, 77-112.
  • Yörük, S., Dikici, A., ve Uysal, A. (2002). “Bilgi Toplumu ve Türkiye’de Mesleki Eğitim”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 12, Sayı: 2, 299-312.
  • http://www.tek.org.tr/files/disc/dt159.pdf Erişim Tarihi: 20.07.2022.
  • https://istatistik.meb.gov.tr/KurumSayisi/Index Erişim Tarihi: 25.07.2022.
  • https://istatistik.meb.gov.tr/OgrenciSayisi/OkulTuruneGore Erişim Tarihi: 26.07.2022.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Elif Alp 0000-0002-0023-2325

Özge Alev Sönmez Çalış 0000-0002-2240-4773

Yayımlanma Tarihi 11 Ocak 2023
Gönderilme Tarihi 25 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 17 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Alp, E., & Sönmez Çalış, Ö. A. (2023). TR21 BÖLGESİNDE ORTAÖĞRETİM DÜZEYİNDEKİ MESLEKİ EĞİTİMİN GENEL GÖRÜNÜMÜ. Girişimcilik Ve Kalkınma Dergisi, 17(2), 169-179.