Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAMU PERSONELLERİNDE KAMU HİZMET MOTİVASYONU (KHM): KAYSERİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 1, 66 - 84, 30.06.2025

Öz

Bu çalışma, kamu personellerinin kamu hizmeti sunumundaki motivasyon düzeylerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Çalışmanın kuramsal çerçevesinde, kamu hizmeti ve Kamu Hizmeti Motivasyonu (KHM) teorileri ele alınmış ve bu alandaki literatüre katkı sağlanmıştır. Araştırmanın örneklemi, Kayseri Büyükşehir Belediyesi personellerinden oluşturulmuş olup, basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle 269 katılımcıya ulaşılmıştır. Katılımcılara, Kamu Hizmeti Motivasyonu Ölçeği uygulanarak veriler toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 25.0 programı kullanılarak istatistiksel analizlere tabi tutulmuştur. Yapılan analizler sonucunda, yaşı 46 ve üzerinde olan katılımcıların, topluma karşı sorumluluk ve kamu hizmeti motivasyonu puan ortalamalarının, diğer yaş gruplarına göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, ön lisans mezunu katılımcıların "kamu yararına bağlılık" ve kamu hizmeti motivasyonu puan ortalamalarının, lisans mezunu katılımcılara kıyasla daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Katılımcıların kamu hizmeti sunumundaki motivasyon düzeyleri ile topluma karşı sorumlulukları arasında, çalışma süreleriyle doğru orantılı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Özellikle, 11-15 yıl arasında çalışma süresine sahip katılımcıların, diğer gruplara göre daha yüksek kamu hizmeti motivasyonu ve topluma karşı sorumluluk düzeylerine sahip oldukları saptanmıştır. Ayrıca, cinsiyetin, kamu hizmeti motivasyonunu etkileyen önemli bir faktör olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • AGARVAl R. and KARAHANNA E., (2000). “Time Flies When You’re Having Fun: Cognitive Absorption and Beliefs About Information Technology Usage”, MIS Quarterly, 24 (4): 665-694.
  • Anayasa Mahkemesi. (1995, Ocak 24). E.1994/43, K.1994/42-2 sayılı karar (Kamu Hizmeti Kavramına İlişkin Karar). Resmî Gazete, Sayı 22181.
  • ANDERFUHREN-BİGET, S. (2012). “Profiles of Public Service-Motivated Civil Servants: Evidence from a Multicultural Country”. International Journal of Public Administration, 35(1): 5-18.
  • ANDERSEN, L. B. and PEDERSEN, L. H. (2012). “Public Service Motivation and Professionalism”, International Journal of Public Administration, 35(1): 46-57.
  • ARSLAN, M. (2018). Kamu Hizmeti Motivasyonu. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • ARSLAN, M. (2019). “Kamu Hizmet Motivasyonu: Kavramsal Bir Çerçeve”. Kamu Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 11(4): 1258–1276.
  • ARSLAN, M. (2019). “Kamu Hizmeti Motivasyonunu Şekillendiren Faktörler ve Sektör Tercihi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(4): 1261-1277. https://doi.org/10.32709/akusosbil.534032
  • BABAKUS, E. and Cravens, D W. and Johnston, M. and Moncrief, W C. (1996). "Examining The Role of Organizational Variables In The Salesperson Job Satisfaction Model". Journal of Personal Selling and Sales Management, 16(3): 33-46. https://www.jstor.org/stable/40471638
  • BRİGHT, L. (2005). “Public Employees With High Levels of Public Service Motivation: Who Are They, Where Are They, and What do They Want?”, Review of Public Personnel Administration, 25(2): 138-154.
  • CAMİLLERİ, E. (2007). “Antecedents Affecting Public Service Motivation”, Personnel Review, 36(3): 356-377.
  • CERAN, D. (2021). Dindarlığın Etik Davranış Üzerindeki Ektisinde Kamu Hizmet Motivasyonunun Aracılık Rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • CEYHAN, H. (2024). “Sağlık Kurumlarında Kamu Hizmeti Motivasyonu Algısı; Karaman İlinde Bir Araştırma”. Anadolu Strateji Dergisi, 6(2): 221-240.
  • COŞKUN, S. (2015). “Kamu Hizmetleri Motivasyonu Kuramı: Bir Literatür Taraması”. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 61-74.
  • ÇOBAN, A. R. (2003). “Kamu Tercihi Teorisi”, Acar, M. Özgür, H. (ed). Çağdaş Kamu Yönetimi içinde. Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • DUGUİT L., (1928). Traité De Droit Constitutionnel, Ancienne Librairie Fontemoing: Paris, II.Baskı. https://archive.org/details/traitdedroitco05dugu/page/n7/mode/2up
  • ERTEN, Ş. ve TÜRKMEN, İ. (2022). “Kamu Hizmet Motivasyonu Ölçeği: Türkçe’ ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 5(3): 652-664.
  • FOREST, V. (2008). “Performance-Related Pay and Work Motivation: Theoretical and Empirical Perspectives for the French Civil Service”. International Review of Administrative Sciences, 74(2): 325-339.
  • FORNELL, C. and LARCKER, D.F. (1981). “Evaluating Structural Equation Models With Unobservable Variables And Measurement Error”. Journal Of Marketing Research, 18(1): 39-50. https://www.jstor.org/stable/3151312
  • GEORGE, D. and MALLERY, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10 ed.) Pearson: Boston.
  • GİRİTLİ, İ., BİLGEN, P. ve AKGÜNER, T. (2006). İdare Hukuku, 2.Baskı, Der Yayınları: İstanbul.
  • GÖKÜŞ, M. (2011). Kamu Hizmeti: Kuram, Politika, Uygulama. Çizgi Kitabevi, Konya.
  • GÖZÜBÜYÜK, A. Ş. (2006). İdare Hukuku (14. baskı). Turhan Kitabevi.
  • GÜLAN, A. (1998). “Türkiye'de Kamu Hizmetlerinin Gelişimi”, İÜHFM. C. 56.
  • GÜNDAY, M. (2003). İdare Hukuku, 7. Baskı İmaj Yayınevi: Ankara.
  • HAİR, J. F., BLACK, W. C., BABİN, B. J., and ANDERSON, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). Pearson Prentice Hall.
  • KARAHANOĞULLARI, O. (2002). Kamu Hizmeti (Kavramsal ve Hukuksal Rejim). Turhan Kitabevi, Ankara.
  • KAVRUK, H. (2002). Anakent’e Bakış Türkiye’de Anakent Belediyeciliği ve Kent Hizmetlerinin Yönetimi, Hizmet-İş Sendikası, Ankara.
  • LİLİUS, J.M. and WORLİNE, M.C. MAİTLİS, S.; KANOV, J. and DUTTON, J.E. and FROST, P. (2008). “The Contours and Consequences of Compassion at Work”. Journal of Organizational Behavior. (29): 193–218.
  • MAESSCHALCK, J., van der Wal, Z., and Huberts, L. W. J. C. (2008). Public service motivation and ethical conduct. In J. L. Perry & A. Hondeghem (Eds.), Motivation in public management: The call of Public Service (157–176). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780199234035.003.0009.
  • ONAR, S. S. (1966). İdare hukuku (3. baskı). İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
  • ONAR, S. S. (1966). İdare Hukukunun Umumi Esasları, Hak Kitabevi, İstanbul.
  • PERRY, J L, and WİSE, L R. (1990). "The Motivational Bases of Public Service". Public Administration Review, 50(3): 367-373.
  • PERRY, J.L. (1997). “Antecedents of Public Service Motivation”. Journal of Public Administration Research and Theory, 7(2): 181-197.
  • PERRY, J.L. (2000). “Bringing Society In: Toward a Theory of Public-Service Motivation”. Journal of Public Administration Research and Theory, 10(2): 471-488.
  • PERRY, J.L. ve ENGBERS, T.A. and JUN, S.Y. (2009). “Back to the Future? Performance-Related Pay, Empirical Research, and the Perils of Persistence”. Public Administration Review, 69(1): 39-51.
  • SEZER, Y. (2003). “Kamu Hizmetine Girme Hakkı”. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 11(3-4): 153-171.
  • TAŞ, İ.E. ve AYDIN, A. H. (2010). “Küreselleşme, Kamu Hizmeti ve Kamu Yönetimi”. KAYFOR VII Bildiriler Kitabı, 3-8.
  • TAYLOR, J. (2007). “The Impact of Public Service Motives on Work Outcomes in Australia: A Comparative Multi-Dimensional Analysis”. Public Administration. 85(4): 931-959.
  • TÜBİTAK. (2024). Kamu Hizmeti. TÜBİTAK Ansiklopedisi. https://ansiklopedi.tubitak.gov.tr/ansiklopedi/kamu_hizmeti
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası [T.C. Anayasası], 7 Kasım 1982, Resmî Gazete, Sayı: 17863.
  • ULUSOY, A. (1999). “Fransız ve Avrupa Birliği Kamu Hizmeti Anlayışlarının Türk Hukukuna Etkisi”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 48 (1) https://doi.org/10.1501/Hukfak_0000000625
  • VANDENABEELE, W. (2011). “Who Wants to Deliver Public Service? Do Institutional Antecedents of Public Service Motivation Provide an Answer?”, Review of Public Personnel Administration, 31(1): 87-107.
  • VERSAN, V. (1990). Kamu Yönetimi: Siyasi ve İdari Teşkilat. Der Yayınları: İstanbul.

Public Service Motivation (PSM) in Public Personnel: Kayseri Metropolitan Municipality Case

Yıl 2025, Cilt: 20 Sayı: 1, 66 - 84, 30.06.2025

Öz

This study aims to measure the motivation levels of public employees in delivering public services. The theoretical framework of the study includes an exploration of public service and Public Service Motivation (PSM) theories, contributing to the existing literature in this field. The sample for the study was drawn from the employees of Kayseri Metropolitan Municipality, with 269 participants selected through simple random sampling. The Public Service Motivation Scale was applied to these participants to collect data. The collected data were analyzed using the SPSS 25.0 software. The analysis revealed that participants aged 46 and above had higher mean scores for public responsibility and public service motivation compared to other age groups. Additionally, participants with an associate degree showed higher mean scores in terms of "commitment to public welfare" and public service motivation compared to those with a bachelor's degree. A positive correlation was observed between the motivation levels for public service and the sense of responsibility towards society and the duration of employment. Specifically, participants with 11-15 years of work experience had higher public service motivation and public responsibility scores compared to other groups. Furthermore, gender was found to be a significant factor influencing public service motivation.

Kaynakça

  • AGARVAl R. and KARAHANNA E., (2000). “Time Flies When You’re Having Fun: Cognitive Absorption and Beliefs About Information Technology Usage”, MIS Quarterly, 24 (4): 665-694.
  • Anayasa Mahkemesi. (1995, Ocak 24). E.1994/43, K.1994/42-2 sayılı karar (Kamu Hizmeti Kavramına İlişkin Karar). Resmî Gazete, Sayı 22181.
  • ANDERFUHREN-BİGET, S. (2012). “Profiles of Public Service-Motivated Civil Servants: Evidence from a Multicultural Country”. International Journal of Public Administration, 35(1): 5-18.
  • ANDERSEN, L. B. and PEDERSEN, L. H. (2012). “Public Service Motivation and Professionalism”, International Journal of Public Administration, 35(1): 46-57.
  • ARSLAN, M. (2018). Kamu Hizmeti Motivasyonu. Ankara: Akademisyen Kitabevi.
  • ARSLAN, M. (2019). “Kamu Hizmet Motivasyonu: Kavramsal Bir Çerçeve”. Kamu Yönetimi Araştırmaları Dergisi, 11(4): 1258–1276.
  • ARSLAN, M. (2019). “Kamu Hizmeti Motivasyonunu Şekillendiren Faktörler ve Sektör Tercihi”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(4): 1261-1277. https://doi.org/10.32709/akusosbil.534032
  • BABAKUS, E. and Cravens, D W. and Johnston, M. and Moncrief, W C. (1996). "Examining The Role of Organizational Variables In The Salesperson Job Satisfaction Model". Journal of Personal Selling and Sales Management, 16(3): 33-46. https://www.jstor.org/stable/40471638
  • BRİGHT, L. (2005). “Public Employees With High Levels of Public Service Motivation: Who Are They, Where Are They, and What do They Want?”, Review of Public Personnel Administration, 25(2): 138-154.
  • CAMİLLERİ, E. (2007). “Antecedents Affecting Public Service Motivation”, Personnel Review, 36(3): 356-377.
  • CERAN, D. (2021). Dindarlığın Etik Davranış Üzerindeki Ektisinde Kamu Hizmet Motivasyonunun Aracılık Rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • CEYHAN, H. (2024). “Sağlık Kurumlarında Kamu Hizmeti Motivasyonu Algısı; Karaman İlinde Bir Araştırma”. Anadolu Strateji Dergisi, 6(2): 221-240.
  • COŞKUN, S. (2015). “Kamu Hizmetleri Motivasyonu Kuramı: Bir Literatür Taraması”. Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 61-74.
  • ÇOBAN, A. R. (2003). “Kamu Tercihi Teorisi”, Acar, M. Özgür, H. (ed). Çağdaş Kamu Yönetimi içinde. Nobel Yayıncılık: Ankara.
  • DUGUİT L., (1928). Traité De Droit Constitutionnel, Ancienne Librairie Fontemoing: Paris, II.Baskı. https://archive.org/details/traitdedroitco05dugu/page/n7/mode/2up
  • ERTEN, Ş. ve TÜRKMEN, İ. (2022). “Kamu Hizmet Motivasyonu Ölçeği: Türkçe’ ye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması”. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 5(3): 652-664.
  • FOREST, V. (2008). “Performance-Related Pay and Work Motivation: Theoretical and Empirical Perspectives for the French Civil Service”. International Review of Administrative Sciences, 74(2): 325-339.
  • FORNELL, C. and LARCKER, D.F. (1981). “Evaluating Structural Equation Models With Unobservable Variables And Measurement Error”. Journal Of Marketing Research, 18(1): 39-50. https://www.jstor.org/stable/3151312
  • GEORGE, D. and MALLERY, M. (2010). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 17.0 update (10 ed.) Pearson: Boston.
  • GİRİTLİ, İ., BİLGEN, P. ve AKGÜNER, T. (2006). İdare Hukuku, 2.Baskı, Der Yayınları: İstanbul.
  • GÖKÜŞ, M. (2011). Kamu Hizmeti: Kuram, Politika, Uygulama. Çizgi Kitabevi, Konya.
  • GÖZÜBÜYÜK, A. Ş. (2006). İdare Hukuku (14. baskı). Turhan Kitabevi.
  • GÜLAN, A. (1998). “Türkiye'de Kamu Hizmetlerinin Gelişimi”, İÜHFM. C. 56.
  • GÜNDAY, M. (2003). İdare Hukuku, 7. Baskı İmaj Yayınevi: Ankara.
  • HAİR, J. F., BLACK, W. C., BABİN, B. J., and ANDERSON, R. E. (2010). Multivariate data analysis (7th ed.). Pearson Prentice Hall.
  • KARAHANOĞULLARI, O. (2002). Kamu Hizmeti (Kavramsal ve Hukuksal Rejim). Turhan Kitabevi, Ankara.
  • KAVRUK, H. (2002). Anakent’e Bakış Türkiye’de Anakent Belediyeciliği ve Kent Hizmetlerinin Yönetimi, Hizmet-İş Sendikası, Ankara.
  • LİLİUS, J.M. and WORLİNE, M.C. MAİTLİS, S.; KANOV, J. and DUTTON, J.E. and FROST, P. (2008). “The Contours and Consequences of Compassion at Work”. Journal of Organizational Behavior. (29): 193–218.
  • MAESSCHALCK, J., van der Wal, Z., and Huberts, L. W. J. C. (2008). Public service motivation and ethical conduct. In J. L. Perry & A. Hondeghem (Eds.), Motivation in public management: The call of Public Service (157–176). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780199234035.003.0009.
  • ONAR, S. S. (1966). İdare hukuku (3. baskı). İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları.
  • ONAR, S. S. (1966). İdare Hukukunun Umumi Esasları, Hak Kitabevi, İstanbul.
  • PERRY, J L, and WİSE, L R. (1990). "The Motivational Bases of Public Service". Public Administration Review, 50(3): 367-373.
  • PERRY, J.L. (1997). “Antecedents of Public Service Motivation”. Journal of Public Administration Research and Theory, 7(2): 181-197.
  • PERRY, J.L. (2000). “Bringing Society In: Toward a Theory of Public-Service Motivation”. Journal of Public Administration Research and Theory, 10(2): 471-488.
  • PERRY, J.L. ve ENGBERS, T.A. and JUN, S.Y. (2009). “Back to the Future? Performance-Related Pay, Empirical Research, and the Perils of Persistence”. Public Administration Review, 69(1): 39-51.
  • SEZER, Y. (2003). “Kamu Hizmetine Girme Hakkı”. Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 11(3-4): 153-171.
  • TAŞ, İ.E. ve AYDIN, A. H. (2010). “Küreselleşme, Kamu Hizmeti ve Kamu Yönetimi”. KAYFOR VII Bildiriler Kitabı, 3-8.
  • TAYLOR, J. (2007). “The Impact of Public Service Motives on Work Outcomes in Australia: A Comparative Multi-Dimensional Analysis”. Public Administration. 85(4): 931-959.
  • TÜBİTAK. (2024). Kamu Hizmeti. TÜBİTAK Ansiklopedisi. https://ansiklopedi.tubitak.gov.tr/ansiklopedi/kamu_hizmeti
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası [T.C. Anayasası], 7 Kasım 1982, Resmî Gazete, Sayı: 17863.
  • ULUSOY, A. (1999). “Fransız ve Avrupa Birliği Kamu Hizmeti Anlayışlarının Türk Hukukuna Etkisi”. Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 48 (1) https://doi.org/10.1501/Hukfak_0000000625
  • VANDENABEELE, W. (2011). “Who Wants to Deliver Public Service? Do Institutional Antecedents of Public Service Motivation Provide an Answer?”, Review of Public Personnel Administration, 31(1): 87-107.
  • VERSAN, V. (1990). Kamu Yönetimi: Siyasi ve İdari Teşkilat. Der Yayınları: İstanbul.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hizmet Pazarlaması
Bölüm Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi
Yazarlar

Gamze Kara Çetinkaya 0000-0003-2474-324X

Mustafa Görün 0000-0001-9732-6979

Erken Görünüm Tarihi 29 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 27 Haziran 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 20 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kara Çetinkaya, G., & Görün, M. (2025). KAMU PERSONELLERİNDE KAMU HİZMET MOTİVASYONU (KHM): KAYSERİ BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ÖRNEĞİ. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 20(1), 66-84.