Aim: High school students are considered as an age group at risk of hepatitis B infection. The aim of this study was to reveal high school students‟ knowledge levels of about this infection. Material and Methods: This is a cross sectional study and was performed in January 2014. The study sample included eight out of 42 high schools in the city of Kahramanmaraş, Turkey. The students were informed about the study and 473 who gave written informed consent were included in the study. Data were collected with a questionnaire developed by the researchers in the light of the literature about hepatitis B infection. The questionnaire was composed of 23 questions to test knowledge of hepatitis B infection. Each correct answer was assigned 1point. Obtained data were analysed with SPSS 20.0. Results: Of 473 students, 277 (58.6%) were female and 196 (41.4%) were male. The mean age of the students was 15.59±0.99 years (min=14, max=20). The mean score for knowledge of hepatitis B infection was 8.33±4.19 (min=0, max=21) without a significant difference between the males and the females (p=0.563). The twelfth year students got higher knowledge scores than the rest of the students (p<0.0001). The question which the highest rate of the students answered correctly (n=333; 70.4%) was “Is hepatitis B infection transmitted through blood?”. Conclusion: The study revealed that the high school students got low scores for knowledge of hepatitis B infection. The Ministry of Health and the Ministry of Education should cooperate to create preventive health policies directed towards this infection
Amaç: Çalışmamızda HBV için riskli bir grup olan lise öğrencilerinin,
Hepatit B hastalığı konusundaki bilgi düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmamız kesitsel tipte bir çalışma olup Ocak 2014‟te
Kahramanmaraş il merkezinde bulunan 42 lise arasından 8 lisedeki öğrenciler
çalışmaya alındı. Öğrenciler çalışma öncesinde bilgilendirildi ve yazılı onam veren
473 öğrenci çalışmaya dahil edildi. Öğrencilere araştırmacılar tarafından hazırlanan
anket uygulandı. Öğrencilerin Hepatit B konusunda bilgi düzeyini belirlemek üzere
literatür bilgisinden hazırlanan 23 soru, her bir soru bir puan olacak şekilde
değerlendirildi İstatiksel analiz SPSS 20.0 paket programı kullanılarak yapıldı.
Bulgular: Çalışmada yer alan katılımcıların 277‟si (%58.6) kadın, 196‟sı
(%41.4) ise erkekti. Öğrencilerin yaş ortalaması 15.59±0.99 (min=14, max=20) olarak
saptandı. Hepatit B hastalığı konusunda öğrencilerin bilgi puanı ortalaması 8.33±4.19
(min=0, max=21) olarak bulundu. Erkek ve kadın öğrencilerin bilgi puanının benzer
olduğu belirlendi (p=0.563). On ikinci sınıf öğrencilerin bilgi puan ortalamasının,
daha alt sınıfta yer alan öğrencilere göre daha yüksek seviyede olduğu tespit edildi
(p<0.0001). Hepatit B hastalığına yönelik sorulan bilgi sorularında en çok doğru yanıt
verilen önermede, öğrencilerin 333‟ü (%70.4) „kan yolu ile bulaşır‟, doğru yanıtını
verdi.
Sonuç: Çalışmamızda lise öğrencilerinin Hepatit B konusunda bilgi
seviyesinin düşük olduğu belirlendi. Hepatit B hastalığına yönelik koruyucu sağlık
politikaları oluşturulmasında Sağlık Bakanlığı ile Milli Eğitim Bakanlığının politika
geliştirmesine ihtiyaç duyulmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Orjinal Çalışma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 3 |