Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KLASİK TÜRK EDEBİYATI DERSLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 2, 283 - 304, 26.12.2018

Öz

Bu çalışma, üniversitelerin Türk Dili ve Edebiyatı
bölümlerinde lisans düzeyinde okuyan öğrencilerin Klasik Türk Edebiyatı
derslerine bakışlarını ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma
desenlerinden biri olan olgubilim deseni kullanılmıştır. Çalışmanın verileri
Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı
Bölümünde, farklı sınıflarda öğrenim gören ve yaşları 19 ila 26 arasında
değişen 184 öğrenciden (123 kız, 61 erkek) toplanmıştır. Kolay ulaşılabilir
örnekleme tekniğiyle seçilen öğrenciler, araştırmaya gönüllü olarak destek
vermişlerdir. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış
görüşme formuyla toplanmıştır. Formda katılımcılara Klasik Türk Edebiyatıyla
ilgili çeşitli sorular sorulmuş; katılımcıların verdikleri cevaplar içerik
analizi tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonunda öğrencilerin genel
olarak Klasik Türk Edebiyatı derslerinde işlenen konuları beğendiği, bu
derslerdeki hislerinin %72.4 oranında olumlu olduğu, Bologna süreci dolayısıyla
ders saatlerinin azaltılmasının olumsuz etkilerinin olduğu, öğrencilerin aruz,
edebî sanatlar, metin şerhi konularında zorlandıkları, sınıf seviyesi arttıkça
Klasik Türk Edebiyatı dersleri ile ilgili kaygı düzeylerinin azaldığı
sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aksit, A. ve Arslan, M. (2014). Toplum tarafından divan edebiyatının algılanması üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 9(3), 133-143. Bilkan, A. F. (2006). Liselerde divan edebiyatı öğretimi. Milli Eğitim, Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 169.
  • Elbir, B. (2015). Orta öğretim kurumlarında görev yapan edebiyat öğretmenlerinin divan edebiyatına yönelik tutumlarının değerlendirilmesi (Manisa örneği). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 726-733.
  • Erol, K. ve Demir, F. (2017). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı öğretiminde karşılaşılan başlıca sorunlar. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(2), 197-212.
  • İsen Durmuş, T. (2010). Öğretmek ya da öğretememek: Shakespeare üzerinden divan edebiyatını yeniden “okumak”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 5, 81-100.
  • İspir, M. (2017). Yaşam boyu eğitimin sağlanmasında divan şiiri incelemelerinin değerlendirmeye alınması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 161-171.
  • İspirli, S. A. ve Gülbahçe, A. (2009). Gençlerimiz ve divan edebiyatı öğretimi Erzurum ili örneği. Turkish Studies, 4(2), 654-671.
  • Karabey, T. ve Özcan, M. F. (2016). 1928-1950 yılları arasında lise edebiyat kitaplarında yer alan divan edebiyatı metinlerinin incelenmesi. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED] 55, 485-507.
  • Karadeniz, A. (2017). Aruz öğretimi üzerine öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 539-554.
  • Kırkkılıç, A., Korucu, S. ve Kurtlu, Y. (2015). Klasik Türk Edebiyatına ve Klasik Türk Edebiyatı öğretimine ilişkin Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, 19(62), 337-349.
  • Kırkkılıç, A., Sevim, O. ve Varışoğlu, B. (2011). İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde klasik metinlerin kullanımı için model önerisi. I.Uluslararası Türkçe Eğitimi Sempozyumu, Ankara, 425-449.
  • Macit, M. (1997). Nedîm Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Mengi, M. (2006). Divan edebiyatı öğretiminin sorunları ve bazı çözüm önerileri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 7,(77-78), 16-19.
  • Tanpınar, A. H. (2001). 19uncu asır Türk edebiyatı tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.

THE OPINIONS of THE STUDENTS WHO STUDYING at THE DEPARTMENT of TURKISH LANGUAGE and LITERATURE about OTTOMAN POETRY LESSONS

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 2, 283 - 304, 26.12.2018

Öz

In this study, it is aimed to reveal the views of
the students who have been studying at the departments of Turkish Language and
Literature about Ottoman poetry courses. Phenomenological pattern, which is one
of the qualitative research designs, was used in the study. The data were
collected from 184 students (female= 123, male= 61, , aged between 19 and 26)
studying in different classrooms at Tokat Gaziosmanpaşa University, Faculty of
Science and Arts, Department of Turkish Language and Literature. The
participants, who were selected convenience sampling technique, voluntarily
supported the research. The data were collected by a semi-structured interview
form prepared by the researcher. The participants were asked questions about
Ottoman Poetry. The participants’ answers were analysed with content analysis
technique. At the end of the research, it was found that students generally
liked subjects in Ottoman poetry courses and 72.4% of their feelings in these
courses were positive. In addition, it was concluded that reducing the course
hours due to Bologna process had negative effects on these courses. The other
results obtained in the study are as follows: Students have difficulty in aruz,
literary arts and text commentary. As the class level increases, the level of
anxiety about the lessons of Ottoman poetry decreases.

Kaynakça

  • Aksit, A. ve Arslan, M. (2014). Toplum tarafından divan edebiyatının algılanması üzerine bir araştırma. Turkish Studies, 9(3), 133-143. Bilkan, A. F. (2006). Liselerde divan edebiyatı öğretimi. Milli Eğitim, Eğitim ve Sosyal Bilimler Dergisi, 169.
  • Elbir, B. (2015). Orta öğretim kurumlarında görev yapan edebiyat öğretmenlerinin divan edebiyatına yönelik tutumlarının değerlendirilmesi (Manisa örneği). Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(37), 726-733.
  • Erol, K. ve Demir, F. (2017). Ortaöğretim Türk dili ve edebiyatı öğretiminde karşılaşılan başlıca sorunlar. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(2), 197-212.
  • İsen Durmuş, T. (2010). Öğretmek ya da öğretememek: Shakespeare üzerinden divan edebiyatını yeniden “okumak”. Divan Edebiyatı Araştırmaları Dergisi 5, 81-100.
  • İspir, M. (2017). Yaşam boyu eğitimin sağlanmasında divan şiiri incelemelerinin değerlendirmeye alınması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 6(2), 161-171.
  • İspirli, S. A. ve Gülbahçe, A. (2009). Gençlerimiz ve divan edebiyatı öğretimi Erzurum ili örneği. Turkish Studies, 4(2), 654-671.
  • Karabey, T. ve Özcan, M. F. (2016). 1928-1950 yılları arasında lise edebiyat kitaplarında yer alan divan edebiyatı metinlerinin incelenmesi. A. Ü. Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi [TAED] 55, 485-507.
  • Karadeniz, A. (2017). Aruz öğretimi üzerine öğrenci görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 18(1), 539-554.
  • Kırkkılıç, A., Korucu, S. ve Kurtlu, Y. (2015). Klasik Türk Edebiyatına ve Klasik Türk Edebiyatı öğretimine ilişkin Türkçe öğretmeni adaylarının görüşleri. EKEV Akademi Dergisi, 19(62), 337-349.
  • Kırkkılıç, A., Sevim, O. ve Varışoğlu, B. (2011). İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde klasik metinlerin kullanımı için model önerisi. I.Uluslararası Türkçe Eğitimi Sempozyumu, Ankara, 425-449.
  • Macit, M. (1997). Nedîm Divanı. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Mengi, M. (2006). Divan edebiyatı öğretiminin sorunları ve bazı çözüm önerileri. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 7,(77-78), 16-19.
  • Tanpınar, A. H. (2001). 19uncu asır Türk edebiyatı tarihi. İstanbul: Çağlayan Kitabevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınları.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Celal Varışoğlu 0000-0002-7603-1343

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 16 Eylül 2018
Kabul Tarihi 15 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Varışoğlu, M. C. (2018). TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KLASİK TÜRK EDEBİYATI DERSLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(2), 283-304.
AMA Varışoğlu MC. TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KLASİK TÜRK EDEBİYATI DERSLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. SBAD. Aralık 2018;13(2):283-304.
Chicago Varışoğlu, Mehmet Celal. “TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KLASİK TÜRK EDEBİYATI DERSLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 13, sy. 2 (Aralık 2018): 283-304.
EndNote Varışoğlu MC (01 Aralık 2018) TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KLASİK TÜRK EDEBİYATI DERSLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 13 2 283–304.
IEEE M. C. Varışoğlu, “TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KLASİK TÜRK EDEBİYATI DERSLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”, SBAD, c. 13, sy. 2, ss. 283–304, 2018.
ISNAD Varışoğlu, Mehmet Celal. “TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KLASİK TÜRK EDEBİYATI DERSLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 13/2 (Aralık 2018), 283-304.
JAMA Varışoğlu MC. TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KLASİK TÜRK EDEBİYATI DERSLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. SBAD. 2018;13:283–304.
MLA Varışoğlu, Mehmet Celal. “TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KLASİK TÜRK EDEBİYATI DERSLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 13, sy. 2, 2018, ss. 283-04.
Vancouver Varışoğlu MC. TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI BÖLÜMÜ ÖĞRENCİLERİNİN KLASİK TÜRK EDEBİYATI DERSLERİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ. SBAD. 2018;13(2):283-304.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.