BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2007, Cilt: 2 Sayı: 2, 138 - 156, 01.06.2007

Öz

The purpose of the study is to investigate teacher vocational knowledge, field knowledge and general culture courses comparatively within the period of primary teacher training programs ranging from 1979 to 2006 in Turkey. Although the techniques such as description, definition and analysis frequently employed in comparative studies were conducted, investigations were also carried out using partly vertical and mostly horizontal approach. With reference to the particular years, the year that had the lowest percentage was 1997 by 8.39%, and the year that had the highest percentage was 1984 by 25%. While 1997 was the year that had the highest percentage by 72.26% in the course of Field Knowledge, 1984 was the year that had the lowest percentage by 44.11%. With respect to the courses of Vocational Knowledge, it was found out that while 1979 was the year which had the highest percentage by 39.06%, 1987 was the year which had the lowest percentage by 16.48%. Suggestions have been put forward within the framework of these results obtained

Kaynakça

  • Çatalbaş, G., Erdem, A. R., Susar, F., Sarıtaş, E., Şimşek, S. (2001). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programlarına İlişkin Bir İnceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 28-44.
  • Demirel, Özcan. Karşılaştırmalı Eğitim, Usem yayınları-8, Ankara, 1994.
  • Doğan, C. (2005). Türkiye'de Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Politikaları ve Sorunları. Bilig/Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, (35):133-149.
  • Erbey, Y. (2005). Sınıf Öğretmenliği Öğretim Programının Öğretmen Yetiştirmedeki Yeterliliği (Elazığ-Malatya-Diyarbakır Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdoğan, İrfan. SPSS Kullanım Örnekleriyle Araştırma Dizaynı ve İstatistik Yöntemleri, “Yayınevi Yok”, Ankara, 1998.
  • Işık, S., Soran, H. (2005). Biyoloji Öğretmeni Yetiştiren Kurumların Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 28, 109-117.
  • Kavuran, T. (2003). Türkiye’de Eğitim Fakülteleri Resim-İş Öğretmenliği Programlarının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13/2, 167-190.
  • Kılıç, A. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programında Yer Alan Derslerin Öğrenilme Düzeyleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 6/19, 136-145.
  • Senemoğlu, N. (1992). Türkiye ve İngiltere'de İlköğretime Öğretmen Yetiştirme ve Türkiye'deki Sistemin Geliştirilmesi için Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi: Türkiye'de İlköğretim Sempozyumu Dergisi, 8, 143-156.
  • Senemoğlu, N. (2003). Türkiye'de Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Uygulamaları, Sorunlar, Öneriler. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 4/5, 154-193.
  • Şişman, M., Acat, M.B. (2003). Öğretmenlik Uygulaması Çalışmalarının Öğretmenlik Mesleğinin Algılanmasındaki Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13/1, 235-250.
  • Türkoğlu, Adil. Fransa, İsveç ve Romanya Eğitim Sistemleri: Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları, No:121, Ankara, 1983.
  • Uysal, S. (2003). Sınıf Öğretmeni Yetiştiren Yükseköğretim Kurumları Ve Bu Kurumlarda Uygulamaya Konulan Sanat Eğitimi Ders Programları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11/1 121-130.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı Eğitim Bilimi. Kuram ve Teknikler. Eylül Kitap ve Yayınevi, Ankara.
  • Yılmaz, K., Yoldaş, C., Yangil, M. K. (2004). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Gelişimleri ile İlgili Görüşleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5/7, 198-210.
  • YÖK, (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK, (2005). Eğitim Fakültelerinde Uygulanacak Yeni Programlar Hakkında Açıklama. Ankara

1979 ile 2006 Yılları Arası Türkiye’deki Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması

Yıl 2007, Cilt: 2 Sayı: 2, 138 - 156, 01.06.2007

Öz

Çalışmanın amacı, Türkiye’deki sınıf öğretmeni yetiştirme programlarının 1979’dan 2006’a kadar geçen süre içerisinde öğretmenlik meslek bilgisi, alan bilgisi ve genel kültür derslerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesidir. Karşılaştırmalı eğitim çalışmalarında sıklıkla kullanılan ortaya koyma, tanımlama, analiz etme gibi teknikler kullanılmış olmakla birlikte kısmen dikey, ağırlıklı olarak da yatay yaklaşım kullanılarak incelemeler yapılmıştır. Yıllara göre, Genel kültür derslerinde en düşük orana sahip olan yıl %8,39 ile 1997 olurken, en yüksek orana sahip olan yıl %25,00 ile 1984 olmuştur. Alan Bilgisi derslerinde %72,26 oranıyla 1997 yılı en yüksek orana sahip olan yılken, %44,11 ile 1984 yılı en düşük orana sahip olan yıldır. Öğretmenlik Meslek Bilgisi derslerine baktığımızda en yüksek oran %39,06 ile 1979 yılı iken en düşün orana sahip olan yıl %16,48 ile 1987 yılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bu sonuçlar çerçevesinde önerilere gidilmiştir

Kaynakça

  • Çatalbaş, G., Erdem, A. R., Susar, F., Sarıtaş, E., Şimşek, S. (2001). Sınıf Öğretmenliği Lisans Programlarına İlişkin Bir İnceleme. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9, 28-44.
  • Demirel, Özcan. Karşılaştırmalı Eğitim, Usem yayınları-8, Ankara, 1994.
  • Doğan, C. (2005). Türkiye'de Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Politikaları ve Sorunları. Bilig/Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, (35):133-149.
  • Erbey, Y. (2005). Sınıf Öğretmenliği Öğretim Programının Öğretmen Yetiştirmedeki Yeterliliği (Elazığ-Malatya-Diyarbakır Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Elazığ: Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Erdoğan, İrfan. SPSS Kullanım Örnekleriyle Araştırma Dizaynı ve İstatistik Yöntemleri, “Yayınevi Yok”, Ankara, 1998.
  • Işık, S., Soran, H. (2005). Biyoloji Öğretmeni Yetiştiren Kurumların Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 28, 109-117.
  • Kavuran, T. (2003). Türkiye’de Eğitim Fakülteleri Resim-İş Öğretmenliği Programlarının Uygulanmasında Karşılaşılan Sorunlar Ve Çözüm Önerileri. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13/2, 167-190.
  • Kılıç, A. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programında Yer Alan Derslerin Öğrenilme Düzeyleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi , 6/19, 136-145.
  • Senemoğlu, N. (1992). Türkiye ve İngiltere'de İlköğretime Öğretmen Yetiştirme ve Türkiye'deki Sistemin Geliştirilmesi için Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi: Türkiye'de İlköğretim Sempozyumu Dergisi, 8, 143-156.
  • Senemoğlu, N. (2003). Türkiye'de Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Uygulamaları, Sorunlar, Öneriler. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 4/5, 154-193.
  • Şişman, M., Acat, M.B. (2003). Öğretmenlik Uygulaması Çalışmalarının Öğretmenlik Mesleğinin Algılanmasındaki Etkisi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13/1, 235-250.
  • Türkoğlu, Adil. Fransa, İsveç ve Romanya Eğitim Sistemleri: Karşılaştırmalı Bir Araştırma, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Yayınları, No:121, Ankara, 1983.
  • Uysal, S. (2003). Sınıf Öğretmeni Yetiştiren Yükseköğretim Kurumları Ve Bu Kurumlarda Uygulamaya Konulan Sanat Eğitimi Ders Programları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 11/1 121-130.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı Eğitim Bilimi. Kuram ve Teknikler. Eylül Kitap ve Yayınevi, Ankara.
  • Yılmaz, K., Yoldaş, C., Yangil, M. K. (2004). Sınıf Öğretmenlerinin Mesleki Gelişimleri ile İlgili Görüşleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Burdur Eğitim Fakültesi Dergisi, 5/7, 198-210.
  • YÖK, (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
  • YÖK, (2005). Eğitim Fakültelerinde Uygulanacak Yeni Programlar Hakkında Açıklama. Ankara
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Çavuş Şahin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2007
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, Ç. (2007). 1979 ile 2006 Yılları Arası Türkiye’deki Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 2(2), 138-156.
AMA Şahin Ç. 1979 ile 2006 Yılları Arası Türkiye’deki Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. SBAD. Haziran 2007;2(2):138-156.
Chicago Şahin, Çavuş. “1979 Ile 2006 Yılları Arası Türkiye’deki Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2, sy. 2 (Haziran 2007): 138-56.
EndNote Şahin Ç (01 Haziran 2007) 1979 ile 2006 Yılları Arası Türkiye’deki Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2 2 138–156.
IEEE Ç. Şahin, “1979 ile 2006 Yılları Arası Türkiye’deki Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması”, SBAD, c. 2, sy. 2, ss. 138–156, 2007.
ISNAD Şahin, Çavuş. “1979 Ile 2006 Yılları Arası Türkiye’deki Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2/2 (Haziran 2007), 138-156.
JAMA Şahin Ç. 1979 ile 2006 Yılları Arası Türkiye’deki Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. SBAD. 2007;2:138–156.
MLA Şahin, Çavuş. “1979 Ile 2006 Yılları Arası Türkiye’deki Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 2, sy. 2, 2007, ss. 138-56.
Vancouver Şahin Ç. 1979 ile 2006 Yılları Arası Türkiye’deki Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. SBAD. 2007;2(2):138-56.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.