The purpose of this study was to compare technical teachers’ and technical teacher candidates’ attitudes toward technology through a number of variables. This research has been done according to the description-survey method. The sample group of this research consists of 215 technical teachers, who are working in different vocationaltechnical colleges and different departments in central towns of Ankara, and 340 students, who are in 1. and 4. grades in different departments of The Technical Educational Faculty of Gazi University. In the research, the attitude scale toward technology, which Akbaba-Altun (2002) prepared, personal information form and the open-ended question scale including one question were performed. Cronbach-Alpha for the whole scale was to be 0.90. Likert type scale having five parts offered options changing between (5) strongly agree and (1) strongly disagree. The data were analyzed by using SPSS-11.5 packet program. Analysis of descriptive statistics and t-test were done. At the end of research; it is clear that attitudes of technical teachers’ candidates, working in vocational-technical colleges, toward technology is higher than attitudes of technical teachers. When we take departments of teachers’ and teacher candidates’ departments into consideration, it is found that attitudes of technical teachers and technical teacher candidates working in electronic and computer departments. On the other hand, it is determined that teachers who has 10 year and below seniority and teacher candidates who are in 4th grade has a meaningful difference in favor of them about their attitude scores. About their sex, a meaningful difference is determined statistically in attitude scores of male teachers and male teacher candidates toward technology. Both teachers and teacher candidates emphasized that providing educationinstruction mediums supported with technology raise their attitudes toward technology
Attitude toward technology technical teacher technical teacher candidate attitude scale
Bu araştırmada; teknik öğretmenlerin ve teknik öğretmen adaylarının teknolojiye yöneliktutumlarını bazı değişkenlere göre karşılaştırmak amaçlanmıştır. Araştırma betimleme-survey yöntemi kullanılarak hazırlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara’nın merkez ilçelerinde farklı mesleki-teknik liselerinde görev yapan farklı branşlardan toplam 215 teknik öğretmenle, Gazi Üniversitesi Teknik Eğitim Fakültesinin farklı bölümlerinde 1. ve 4. sınıflarda kayıtlı olan toplam 340 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada, Akbaba-Altun (2002)’nın hazırladığı teknolojiye yönelik tutum ölçeği, kişisel bilgiler formu ve açık uçlu 1 sorudan oluşan ölçme aracı kullanılmıştır. Ölçeğin geneli için cronbach-alfa katsayısı 0.90 olarak hesaplanmıştır. 5’li Likert tipindeki ölçek cevaplayanlara kesinlikle katılıyorum (5) ile kesinlikle katılmıyorum (1) arasında değişen seçenekler sunmaktadır. Araştırma verileri SPSS–11.5 paket programı yardımıyla değerlendirilmiştir. Bu kapsamda betimsel istatistikler ve bağımsız gruplar t-testi analizi yapılmıştır.Araştırma sonunda; mesleki-teknik liselerde görev yapan teknik öğretmenlerin teknolojiye yönelik tutumları teknik öğretmen adaylarına göre daha düşük düzeyde çıkmıştır. Öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının branşları açısından bakıldığında elektronik ve bilgisayar branşlarındaki hem öğretmenlerin ve hem de öğretmen adaylarının teknolojiye yönelik tutumları diğer branşlara göre daha yüksek düzeyde çıkmıştır. Diğer taraftan öğretmenlerin kıdemleri açısından tutum puanlarında 10 yıl ve altı kıdeme sahip öğretmenler lehine anlamlı farklılık çıkarken, öğretmen adayları açısından, 4. sınıflar yönünde anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Cinsiyet açısından teknolojiye yönelik tutum puanlarında hem erkek öğretmenler hem de erkek öğretmen adayları yönünde istatistiksel olarak anlamlı farklılık tespit edilmiştir.Hem öğretmenler hem de öğretmen adayları teknoloji destekli eğitim-öğretim ortamlarının sağlanmasının teknolojiye yönelik tutumlarını arttıracağını belirtmişlerdir
Teknolojiye yönelik tutum teknik öğretmen teknik öğretmen adayı tutum ölçeği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 3 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.