The main purpose of this research is to evaluate the effectiveness of “Step by Step Turkey” unit in social sciences lesson for fifth graders in primary school according to the constructivist approach from the points of teachers’ views. This study consists of 30 5 th grade teachers working in randomly chosen schools in the districts of Mamak and Çankaya in Ankara. To collect data, a likert type questionnaire developed by taking experts verifications into consideration has been used to determine the effectiveness of “Step by Step Turkey” unit in social sciences lesson for fifth graders in primary school according to the constructivist approach in the questionnaire there are 30 items about the aims and the activities of the related unit and 5 options as “totally, mostly, partly, little, never” about the fulfillment grade of the these items. In the analysis of the data the teachers’ views about the each item are given in frequency and percentage tables. Whether there is a meaningful difference between the teachers’ views about the effectiveness of the related unit according to the constructivist approach from the points of seniority, the status of graduation and the socio- economic status of the primary schools have been checked through one way ANOVA. And LSD test has been used to determine in which dimensions the difference is between. Finally it has been concluded in three results: Teachers don’t take part in the activities enough which the constructivist approach requires. According to the socio- economic status of the schools teachers work and the status of their graduation there is no difference between their views. From the seniority of the teachers there is a difference between teachers’ views.
Primary School Curriculum Social Sciences Lesson Constructivism
Bu araştırmanın temel amacı, İlköğretim 5. sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Adım Adım Türkiye ünitesinin yapılandırmacı yaklaşıma göre etkililiğini öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Araştırmanın örneklemini Ankara ili Mamak ve Çankaya ilçelerinden random olarak seçilmiş okullarda görev yapan 30 5. Sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Adım Adım Türkiye Ünitesinin Yapılandırmacı yaklaşıma göre etkililiğinin belirlenebilmesi için uzman kanısı alınarak geliştirilmiş likert tipi anket kullanılmıştır. Ankette, anılan üniteye ait kazanım ve etkinliklerle ilgili 30 madde ve bunların gerçekleşme derecesi ile ilgili “tamamen, çoğunlukla, kısmen, az, hiç” şeklinde 5’li seçenekler yer almaktadır. Verilerin analizinde, her bir madde ile ilgili olarak öğretmen görüşlerinin frekans ve yüzdeleri tablo halinde verilmiştir. Kıdem, mezuniyet durumu ve çalıştıkları İlköğretim okullarının sosyo-ekonomik durumu açısından, öğretmenlerin “Adım Adım Türkiye” ünitesinin Yapılandırmacı yaklaşıma göre etkililiği ile ilgili görüşleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığı, tek boyutlu varyans analizi ile yoklanmış; farkın hangi boyutlar arasında olduğunu belirlemek üzere LSD testi kullanılmıştır. Sonuçta, Öğretmenlerin yapılandırmacı yaklaşımın gerektirdiği etkinliklere yeterince yer veremedikleri; Görev yaptıkları okulun sosyo-ekonomik durumuna göre ve mezun oldukları yükseköğretim kurumuna göre öğretmenlerin görüşleri arasında fark olmadığı; Mesleki kıdemlerine göre ise, öğretmenlerin görüşleri arasında fark olduğu, ortaya çıkmıştır
İlköğretim programları Sosyal Bilgiler dersi Yapılandırmacılık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2008 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2008 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.