BibTex RIS Kaynak Göster

POSTGRADUATE STUDY IN TURKEY: PROBLEMS AND PROPOSED SOLUTIONS

Yıl 2010, Cilt: 5 Sayı: 2, 94 - 114, 01.06.2010

Öz

Postgraduate studies aiming to raise qualified human resource able to produce, synthesize and utilize knowledge are carried out by Institutes of Universities in Turkey. Since the postgraduate studies are closely related to quality of education, efficient utilization of country resources and level of development of the country, necessary emphasize should be given for this issue. There several problems related to instructors, students, educational programs and relevant units of postgraduate studies in Turkey. This study emphasizes the significance of postgraduate studies, specifies the general problems and proposes solutions toward these problems

Kaynakça

  • Alhas, A. (2006), Lisansüstü Eğitim Yapmakta Olan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitime Bakış Açıları (Ankara İli Örneği), Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arıcı, H. (2001), “Sosyal Bilimler Alanında Bilim Adamı Yetiştirme- Lisansüstü Eğitim”, Bilim Adamı Yetiştirme-Lisansüstü Eğitim, TÜBA Yayını, Bilimsel Toplantılar Serisi No 7, ss. 53-64.
  • Bayrakçeken, F. (1977), Bilim Adamı Yetiştirmede Güçlükler ve Çözüm Yolları, Tübitak VI. Bilim Kongresi Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Tebliğleri, Ankara.
  • Bülbül,T. (2003), “Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesinde Görev Yapan Öğretim Üyelerinin Lisansüstü Öğretime Öğrenci Seçme Sürecine İlişkin Görüşleri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt, 36, Sayı, 1-2, 167-174, Ankara.
  • Can, A.A., Can, Ü.K., Bağcı, H. (2009), “Lisansüstü Müzik Eğitimi Programlarıyla ve Gerçekleştirilen Araştırmalarla İlgili Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1-3 Mayıs 2009, Çanakkale.
  • Çakar, Ö. (1997), “Fen Bilimleri Alanında Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim”, TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri:7, ss. 65–75.
  • Demirtaşlı, N. (2002), “Lisansüstü Eğitim Programlarına Girişte Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (LES) Sonucunun ve Diğer Ölçütlerin Kullanımına İlişkin Bir Tarama”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 35, Sayı: 1-2, ss. 61-70, Ankara.
  • Erdem A.R. (2007), “Öğretim Üyesinin Bilim İnsanı Yetiştirme Sorumluluğu ve Bu Sorumluluğun Gerektirdiği Mesleki Etik”, Akademik Dizayn Dergisi 1(2), ss. 77-81.
  • Gök, T. ve Sılay, İ. (2005), “Lisansüstü Eğitime Yüksek Lisans ve Doktora Koşullarının İrdelenmesi Üzerine Bir Çalışma, Lisansüstü Eğitim”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı:1, 137-140.
  • Güven, İ. ve Tunç, B. (2007), “Lisansüstü Öğretim Öğrencilerinin Akademik Sorunları : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği”, Eğitim Bilimleri, 173, ss. 157–171.
  • İnce, M. L. ve Korkusuz, F. (2006), Lisansüstü Eğitim Hedeflerini Geliştirmede Öğrenci Öğretim Üyesi Etkileşimi: Bir Disiplinin Farklı Üniversitelerde ve Farklı Disiplinlerin Bir Üniversitedeki Durumu, TÜBİTAK Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Grubu, Proje No:104K093, 2006.
  • Karakütük, K. (2002), Öğretim Üyesi ve Bilim İnsanı Yetiştirme-Lisansüstü Öğretimin Plânlanması (2.Baskı), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Karakütük, K., Aydın, A., Abalı, G., Yıldırım, S., (2008), “Lisansüstü Öğretimin Sorunları Konusunda Ankara’daki Üniversitelerin Lisansüstü Enstitü Yöneticilerinin Görüşleri”, Eğitim ve Bilim, cilt 33, sayı 147, ss. 42-53.
  • Kaya, Y. K. (1989), İnsan Yetiştirme Düzenimiz, Bilim Yayınları, Ankara.
  • Kozlu,C. (1994), Türkiye Mucizesi İçin Vizyon Arayışları ve Asya Modelleri, Türkiye İs Bankası Kültür Yayınları Ankara.
  • Nayır, F. (2007), Ankara’da Eğitim Bilimleri Alanında Lisansüstü Öğrenim Görmekte Olan Öğretmen, Yönetici ve Müfettişlerin Sorunları (Yüksek Lisans Tezi). Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Teftişi Yüksek Lisans Programı, Ankara.
  • Oğuzkan, F. (1981), Eğitim Terimleri Sözlüğü, TDK Yayınları, Ankara.
  • Sayan, Y. ve Aksu, H. (2005), “Akademik Personel Olmadan Lisansüstü Eğitim Yapan Bireylerin Karsılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Çalışma, Lisansüstü Eğitim”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı:1, ss.59–66.
  • Sevinç, B. (2001), “Türkiye' de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları, Sorunlar ve Uygulamalar”, DEÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 34, Sayı: 1, ss.25-40.
  • Tosun, İ. (2001), Açılış Konuşması, Bilim Adamı Yetiştirme Lisansüstü, Eğitim, Ankara: TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri:7, ss.7–15.
  • Tuzcu, G. (2003), “Lisansüstü Öğretim İçin Yurtdışına Öğrenci Göndermenin Planlanması”, Milli Eğitim Dergisi, ss.155-165.
  • Türker, K. (2001), Bilim İnsanı Yetiştirme: Dünyada ve Türkiye’de Lisansüstü Eğitim, TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri 7, Ankara.
  • Varış, F. (1984), “Lisansüstü Düzeyde Eğitim Elemanı Yetiştirme”, Eğitim Bilimleri Sempozyumu, Ankara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları:136, ss. 49-54, Ankara.
  • Yılmaz, R. (2008), Türkiye’de Lisansüstü Öğrenim için Öğrenci Seçimi: Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsünde Bir Uygulama, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü Harekat Araştırması Ana Bilim Dalı, Basılmamış YL Tezi, 134 s, Ankara.
  • Yükseköğretim Kanunu, 2547 SK, Resmi Gazete, Sayı:17506.

Türkiye’de Lisansüstü Eğitim:Sorunlar ve Çözüm Önerileri

Yıl 2010, Cilt: 5 Sayı: 2, 94 - 114, 01.06.2010

Öz

Temel amacı bilgi üreten, kullanan, eleştiren ve üretken bir düşünce tarzıyla problem çözebilecek nitelikli insan gücünü yetiştirmek olan lisansüstü eğitim; Türkiye’de Üniversitelere bağlı enstitülerce yürütülmektedir. Lisansüstü eğitim; eğitim kalitesi, ülke kaynaklarının etkin kullanımı ve gelişmişlik düzeyi ile yakından ilişkili olduğu için önemle üzerinde durulması gereken bir konudur. Türkiye’de, lisansüstü eğitimde öğretim üyesi, öğrenci, eğitim programları ve çalışma birimleri ve şartlarıyla ilgili pek çok sorun yaşanmaktadır. Bu çalışma; esas itibariyle lisansüstü eğitimin önemini vurgulayarak, söz konusu bu sorunları genel boyutuyla tespit edebilmeyi ve geliştirilebilecek çözüm önerilerine katkı sağlayabilmeyi amaçlamaktadır

Kaynakça

  • Alhas, A. (2006), Lisansüstü Eğitim Yapmakta Olan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin Lisansüstü Eğitime Bakış Açıları (Ankara İli Örneği), Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Arıcı, H. (2001), “Sosyal Bilimler Alanında Bilim Adamı Yetiştirme- Lisansüstü Eğitim”, Bilim Adamı Yetiştirme-Lisansüstü Eğitim, TÜBA Yayını, Bilimsel Toplantılar Serisi No 7, ss. 53-64.
  • Bayrakçeken, F. (1977), Bilim Adamı Yetiştirmede Güçlükler ve Çözüm Yolları, Tübitak VI. Bilim Kongresi Bilim Adamı Yetiştirme Grubu Tebliğleri, Ankara.
  • Bülbül,T. (2003), “Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Fakültesinde Görev Yapan Öğretim Üyelerinin Lisansüstü Öğretime Öğrenci Seçme Sürecine İlişkin Görüşleri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt, 36, Sayı, 1-2, 167-174, Ankara.
  • Can, A.A., Can, Ü.K., Bağcı, H. (2009), “Lisansüstü Müzik Eğitimi Programlarıyla ve Gerçekleştirilen Araştırmalarla İlgili Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi, 1-3 Mayıs 2009, Çanakkale.
  • Çakar, Ö. (1997), “Fen Bilimleri Alanında Bilim Adamı Yetiştirme: Lisansüstü Eğitim”, TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri:7, ss. 65–75.
  • Demirtaşlı, N. (2002), “Lisansüstü Eğitim Programlarına Girişte Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavı (LES) Sonucunun ve Diğer Ölçütlerin Kullanımına İlişkin Bir Tarama”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, Cilt: 35, Sayı: 1-2, ss. 61-70, Ankara.
  • Erdem A.R. (2007), “Öğretim Üyesinin Bilim İnsanı Yetiştirme Sorumluluğu ve Bu Sorumluluğun Gerektirdiği Mesleki Etik”, Akademik Dizayn Dergisi 1(2), ss. 77-81.
  • Gök, T. ve Sılay, İ. (2005), “Lisansüstü Eğitime Yüksek Lisans ve Doktora Koşullarının İrdelenmesi Üzerine Bir Çalışma, Lisansüstü Eğitim”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı:1, 137-140.
  • Güven, İ. ve Tunç, B. (2007), “Lisansüstü Öğretim Öğrencilerinin Akademik Sorunları : Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Örneği”, Eğitim Bilimleri, 173, ss. 157–171.
  • İnce, M. L. ve Korkusuz, F. (2006), Lisansüstü Eğitim Hedeflerini Geliştirmede Öğrenci Öğretim Üyesi Etkileşimi: Bir Disiplinin Farklı Üniversitelerde ve Farklı Disiplinlerin Bir Üniversitedeki Durumu, TÜBİTAK Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Grubu, Proje No:104K093, 2006.
  • Karakütük, K. (2002), Öğretim Üyesi ve Bilim İnsanı Yetiştirme-Lisansüstü Öğretimin Plânlanması (2.Baskı), Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Karakütük, K., Aydın, A., Abalı, G., Yıldırım, S., (2008), “Lisansüstü Öğretimin Sorunları Konusunda Ankara’daki Üniversitelerin Lisansüstü Enstitü Yöneticilerinin Görüşleri”, Eğitim ve Bilim, cilt 33, sayı 147, ss. 42-53.
  • Kaya, Y. K. (1989), İnsan Yetiştirme Düzenimiz, Bilim Yayınları, Ankara.
  • Kozlu,C. (1994), Türkiye Mucizesi İçin Vizyon Arayışları ve Asya Modelleri, Türkiye İs Bankası Kültür Yayınları Ankara.
  • Nayır, F. (2007), Ankara’da Eğitim Bilimleri Alanında Lisansüstü Öğrenim Görmekte Olan Öğretmen, Yönetici ve Müfettişlerin Sorunları (Yüksek Lisans Tezi). Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Eğitim Yönetimi ve Teftişi Yüksek Lisans Programı, Ankara.
  • Oğuzkan, F. (1981), Eğitim Terimleri Sözlüğü, TDK Yayınları, Ankara.
  • Sayan, Y. ve Aksu, H. (2005), “Akademik Personel Olmadan Lisansüstü Eğitim Yapan Bireylerin Karsılaştıkları Sorunlar Üzerine Nitel Çalışma, Lisansüstü Eğitim”, Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel Sayı:1, ss.59–66.
  • Sevinç, B. (2001), “Türkiye' de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları, Sorunlar ve Uygulamalar”, DEÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 34, Sayı: 1, ss.25-40.
  • Tosun, İ. (2001), Açılış Konuşması, Bilim Adamı Yetiştirme Lisansüstü, Eğitim, Ankara: TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri:7, ss.7–15.
  • Tuzcu, G. (2003), “Lisansüstü Öğretim İçin Yurtdışına Öğrenci Göndermenin Planlanması”, Milli Eğitim Dergisi, ss.155-165.
  • Türker, K. (2001), Bilim İnsanı Yetiştirme: Dünyada ve Türkiye’de Lisansüstü Eğitim, TÜBA Bilimsel Toplantı Serileri 7, Ankara.
  • Varış, F. (1984), “Lisansüstü Düzeyde Eğitim Elemanı Yetiştirme”, Eğitim Bilimleri Sempozyumu, Ankara Üniversitesi. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları:136, ss. 49-54, Ankara.
  • Yılmaz, R. (2008), Türkiye’de Lisansüstü Öğrenim için Öğrenci Seçimi: Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsünde Bir Uygulama, Kara Harp Okulu Savunma Bilimleri Enstitüsü Harekat Araştırması Ana Bilim Dalı, Basılmamış YL Tezi, 134 s, Ankara.
  • Yükseköğretim Kanunu, 2547 SK, Resmi Gazete, Sayı:17506.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Sedat Karaman

Fehim Bakırcı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karaman, S., & Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim:Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
AMA Karaman S, Bakırcı F. Türkiye’de Lisansüstü Eğitim:Sorunlar ve Çözüm Önerileri. SBAD. Haziran 2010;5(2):94-114.
Chicago Karaman, Sedat, ve Fehim Bakırcı. “Türkiye’de Lisansüstü Eğitim:Sorunlar Ve Çözüm Önerileri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 5, sy. 2 (Haziran 2010): 94-114.
EndNote Karaman S, Bakırcı F (01 Haziran 2010) Türkiye’de Lisansüstü Eğitim:Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 5 2 94–114.
IEEE S. Karaman ve F. Bakırcı, “Türkiye’de Lisansüstü Eğitim:Sorunlar ve Çözüm Önerileri”, SBAD, c. 5, sy. 2, ss. 94–114, 2010.
ISNAD Karaman, Sedat - Bakırcı, Fehim. “Türkiye’de Lisansüstü Eğitim:Sorunlar Ve Çözüm Önerileri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 5/2 (Haziran 2010), 94-114.
JAMA Karaman S, Bakırcı F. Türkiye’de Lisansüstü Eğitim:Sorunlar ve Çözüm Önerileri. SBAD. 2010;5:94–114.
MLA Karaman, Sedat ve Fehim Bakırcı. “Türkiye’de Lisansüstü Eğitim:Sorunlar Ve Çözüm Önerileri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 5, sy. 2, 2010, ss. 94-114.
Vancouver Karaman S, Bakırcı F. Türkiye’de Lisansüstü Eğitim:Sorunlar ve Çözüm Önerileri. SBAD. 2010;5(2):94-114.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.