BibTex RIS Kaynak Göster

Eligibility of the Concepts Used in the Social Studies Curriculum for the Students’ Grade Level in 6th and 7th Grade in Primary School

Yıl 2012, Cilt: 7 Sayı: 2, 206 - 228, 01.06.2012

Öz

The aim of the research is to determine the suitability for student level of some concepts in the Social Studies Program for the 6th and 7th grade. Research was conducted at three selected primary schools in the provinces of Tokat and Elazig in 2008-2009 academic year in fall semester. In this study, descriptive analysis method of qualitative research methods was used, and the answers from the results of the interview were categorized. Percentages (%) and frequencies (f) of the results were developed as a table to determine levels of understanding of concepts. As a result, it can be said that students surveyed have high level of understanding of the concepts, but they have the limited level of understanding and misconceptions in general such as "climate, weather event, geographic location, views, individual" concepts. In addition, it was observed that some students had difficulty in expressing the concepts and the students just tried to explain most concepts with examples

Kaynakça

  • Alkış, S. (2009), Sosyal Bilgilerde Kavram Öğretimi. Sosyal Bilgiler Öğretimi (Edt. Mustafa Safran). 68-90. Ankara: PegemA Akademi.
  • Deniz, F.Ö. (2003), Lise 1 Coğrafya Derslerinde Kavram Haritalarının Başarıya Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Dündar, H. (2008), Sosyal Bilgilerde Kavram Öğretimi. Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. (Edt. Bayram Tay-Adem Öcal).302-334. Ankara: PegemA Akademi.
  • Ekiz, D., Akbaş, Y. (2005), “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Astronomi İle İlgili Kavramları Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları”, Mili Eğitim Dergisi, Sayı:165, Ankara.
  • Erden, M. (1997), Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Erden, M., Akman, Y. (2000), Gelişim, Öğrenme-Öğretme, Eğitim Psikolojisi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Girgin, M. (2006), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi’nde Kavram İlke ve Genellemeler. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. (Edt. Abdurrahman Tanrıöğen). 24-54. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Karadüz, E. (2004), Anlam Kavram İlişkisi. Sosyal Blimler Enstitü Dergisi. e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/SBED/article/viewArticle/76 adresinden 03.12.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Karasar, N. (2000), Bilimsel Araştırma Yöntemi (Kavramlar, ilkeler, teknikler). (10.Baskı). Ankara: Nobel Basımevi.
  • Meb, (2004), İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi (6-7. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Meb Yayınevi.
  • Senemoğlu, N. (2007), Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Özkan Matbaası.
  • Şeker, M. (2003), İlköğretim Okulu 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Kavramlarının Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul. Düzeyi (Üsküdar Örneği).
  • Tanrıöğen, A. (2006), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Lisans Yayınları, İstanbul
  • Ülgen, G. (2004), Kavram Geliştirme, Kuram Ve Uygulamalar. (4. Baskı). İstanbul: Nobel Yayınevi.
  • Vygotsky, L.S. (1998), Düşünce Ve Dil. (Çev. S. Koray). İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (5. Baskı), Seçkin Yayınevi, Ankara.

İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programlarında Kullanılan Kavramların Öğrenci Düzeyine Uygunluğu

Yıl 2012, Cilt: 7 Sayı: 2, 206 - 228, 01.06.2012

Öz

Çalışmanın amacı, ilköğretim 6. ve 7. sınıf Sosyal Bilgiler Programı’nda yer alan bazı kavramların öğrenci düzeyine uygunluğunu belirlemektir. Araştırma 2008–2009 eğitim-öğretim yılının güz döneminde Tokat ve Elazığ illerinde belirlenen üç ilköğretim okulunda yürütülmüştür. Çalışmada nitel araştırma metotlarından betimsel analiz yöntemi kullanılmış ve mülakat sonucunda alınan cevaplar kategorileştirilmiştir. Elde edilen sonuçların yüzde (%) ve frekansları (f) tablo haline getirilerek kavramları anlama düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin genelde araştırılan kavramları anlama düzeylerinin yüksek olduğu ancak “iklim, hava olayı, coğrafi konum, görüş, birey” gibi bazı kavramlarda sınırlı anlama düzeyinde oldukları ve kavram yanılgısı yaşadıkları söylenebilir. Ayrıca çalışmada, bazı öğrencilerin kavramları ifade etmede zorluk çektiği ve çoğu kavramı sadece örneklerle açıklamaya çalıştıkları görülmüştür

Kaynakça

  • Alkış, S. (2009), Sosyal Bilgilerde Kavram Öğretimi. Sosyal Bilgiler Öğretimi (Edt. Mustafa Safran). 68-90. Ankara: PegemA Akademi.
  • Deniz, F.Ö. (2003), Lise 1 Coğrafya Derslerinde Kavram Haritalarının Başarıya Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • Dündar, H. (2008), Sosyal Bilgilerde Kavram Öğretimi. Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi. (Edt. Bayram Tay-Adem Öcal).302-334. Ankara: PegemA Akademi.
  • Ekiz, D., Akbaş, Y. (2005), “İlköğretim 6. Sınıf Öğrencilerinin Astronomi İle İlgili Kavramları Anlama Düzeyleri ve Kavram Yanılgıları”, Mili Eğitim Dergisi, Sayı:165, Ankara.
  • Erden, M. (1997), Sosyal Bilgiler Öğretimi. İstanbul: Alkım Yayınevi.
  • Erden, M., Akman, Y. (2000), Gelişim, Öğrenme-Öğretme, Eğitim Psikolojisi. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Girgin, M. (2006), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi’nde Kavram İlke ve Genellemeler. Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. (Edt. Abdurrahman Tanrıöğen). 24-54. İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Karadüz, E. (2004), Anlam Kavram İlişkisi. Sosyal Blimler Enstitü Dergisi. e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/SBED/article/viewArticle/76 adresinden 03.12.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • Karasar, N. (2000), Bilimsel Araştırma Yöntemi (Kavramlar, ilkeler, teknikler). (10.Baskı). Ankara: Nobel Basımevi.
  • Meb, (2004), İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi (6-7. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Meb Yayınevi.
  • Senemoğlu, N. (2007), Gelişim Öğrenme ve Öğretim Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Özkan Matbaası.
  • Şeker, M. (2003), İlköğretim Okulu 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Kavramlarının Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. İstanbul. Düzeyi (Üsküdar Örneği).
  • Tanrıöğen, A. (2006), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Lisans Yayınları, İstanbul
  • Ülgen, G. (2004), Kavram Geliştirme, Kuram Ve Uygulamalar. (4. Baskı). İstanbul: Nobel Yayınevi.
  • Vygotsky, L.S. (1998), Düşünce Ve Dil. (Çev. S. Koray). İstanbul: Toplumsal Dönüşüm Yayınları.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2005), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (5. Baskı), Seçkin Yayınevi, Ankara.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ümmühan Öner

Fatma Mazman Budak

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öner, Ü., & Mazman Budak, F. (2012). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programlarında Kullanılan Kavramların Öğrenci Düzeyine Uygunluğu. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 206-228.
AMA Öner Ü, Mazman Budak F. İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programlarında Kullanılan Kavramların Öğrenci Düzeyine Uygunluğu. SBAD. Haziran 2012;7(2):206-228.
Chicago Öner, Ümmühan, ve Fatma Mazman Budak. “İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programlarında Kullanılan Kavramların Öğrenci Düzeyine Uygunluğu”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7, sy. 2 (Haziran 2012): 206-28.
EndNote Öner Ü, Mazman Budak F (01 Haziran 2012) İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programlarında Kullanılan Kavramların Öğrenci Düzeyine Uygunluğu. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7 2 206–228.
IEEE Ü. Öner ve F. Mazman Budak, “İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programlarında Kullanılan Kavramların Öğrenci Düzeyine Uygunluğu”, SBAD, c. 7, sy. 2, ss. 206–228, 2012.
ISNAD Öner, Ümmühan - Mazman Budak, Fatma. “İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programlarında Kullanılan Kavramların Öğrenci Düzeyine Uygunluğu”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7/2 (Haziran 2012), 206-228.
JAMA Öner Ü, Mazman Budak F. İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programlarında Kullanılan Kavramların Öğrenci Düzeyine Uygunluğu. SBAD. 2012;7:206–228.
MLA Öner, Ümmühan ve Fatma Mazman Budak. “İlköğretim 6. Ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programlarında Kullanılan Kavramların Öğrenci Düzeyine Uygunluğu”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 2, 2012, ss. 206-28.
Vancouver Öner Ü, Mazman Budak F. İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Programlarında Kullanılan Kavramların Öğrenci Düzeyine Uygunluğu. SBAD. 2012;7(2):206-28.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.