BibTex RIS Kaynak Göster

The Importance of Program Characteristics for Parents of Children Attending Early Childhood Programs

Yıl 2012, Cilt: 7 Sayı: 2, 266 - 286, 01.06.2012

Öz

This research examines the importance of some program characteristics for parents choosing the current kindergarten and pre-kindergarten programs for their children. It also investigates whether the degree of importance varied by child's gender,educational levels and work hours of mothers and fathers, numbers of children families have and the birth order of the child. The findings show that the reliability is the most important characteristics of the program. This is followed by cleanness and order of the program and educational activities. Cost is the least important aspect of the program. Hours of the program is more important for working mothers group than it is for nonworking mothers group. For the non-working mother group, educational materials, educational level of the teachers and physical condition of the program are less important if fathers' work hours are between 7:00 and 18:00 than if fathers' work hours fall in the hours other than 7:00-18:00. For the working mothers group, the location and reliability of the program was more important if mother's educational level is higher than high school. Location of the program and recommendation of the program by somebody they know or knowing the program staff are more important, and physical condition of the program is less important for the parents who had one or two children than for the parents who had three children.

Kaynakça

  • Adams, G., Rohacek, M. (2002), More than a work support? Issues around integrating child development goals into the child care subsidy system. Early Childhood Research Quarterly, 17, 418−440.
  • Aktaş Arnas, Y. (2002), Okul öncesi eğitim kurumlarında okul-aile işbirliği çalışmaları ile anne-baba eğitim programı uygulamaları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 31-41.
  • Argon, T., Akkaya, M. (2008), Ebeveynlerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, Ekim 16(2), 413-430.
  • Bromer, J., Henly, J.R. (2009), The work-family support roles of child care providers across settings. Early Childhood Research Quarterly, 24, 271-288.
  • Capizzano, J., Adams, G. (2004), Children in low-income families are less likely to be in center-based child care. Snapshots of America's families III, 16, Washington, D.C.: Urban Institute.
  • Ehrle, J., Adams, G., Tout, K. (2001), Who's caring for our youngest children? Child care patterns of infants and toddlers. New Federalism, 1-21.
  • Han, W. (2004), Nonstandard work schedules and child care decisions: Evidence from the NICHD study of early child care. Early Childhood Research Quarterly, 19, 231-256.
  • Huston, A.C., Chang, Y.E., Gennetian, L. (2002), Family and individual predictors of child care use by low-income families in different policy contexts. Early Childhood Research Quarterly, 17, 441- 469.
  • Johansen, A.S., Leibowitz, A., Waite, L.J. (1996), The importance of child-care characteristics to choice of care. Journal of Marriage and Family, 58(3) 759-772.
  • Kisker, E.E., Ross, C.M. (1997), Arranging Child Care. The Future of Children, 7(1), 99-109.
  • M.E.B. (2005), Milli Eğitim İstatistikleri 2004-2005. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • M.E.B. (2012), Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim. Tablo 1.2: Öğretim Yılı ve Eğitim (8 Yıllık zorunlu eğitim) Seviyesine Göre Okullaşma Oranı. s.1.
  • National Center for Educational Statistics. (2007), School readiness. SR- NHES: 2007. http://nces.ed.gov/nhes/questionnaires.asp
  • Planty, M., Hussar, W., Snyder, T., Provasnik, S., Kena, G., Dinkes, R., vd. (2008), The condition of education 2008 (NCES 2008-031). Washington, DC: National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education.
  • Sevinç, M. (2006), Okul öncesi eğitimi alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 218-225.
  • T.C. Resmi Gazete. (1953), Gebe ve Emzikli Kadınların Çalıştırılma Şartlarıyla Emzirme Odaları ve Kreşler Hakkında Nizamname. Tarih/Sayı: 10.09.1953/8504.
  • T.C. Resmi Gazete. (1961), 222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu. Tarih/Sayı: 12.01.1961/10705.
  • T.C. Resmi Gazete. (1962), 222 Sayılı ilköğretim ve Eğitim Kanununa Göre Hazırlanan Bölge İlkokulları Yönetmeliği'ne göre hazırlanan Ana Okulları ve Sınıfları Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 18.07.1962/11157.
  • T.C. Resmi Gazete. (1966), Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına bağlı Kreş ve Gündüz Bakımevleri Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 01.11.1966/12440.
  • T.C. Resmi Gazete. (1969), Gebe veya Emzikli Kadınların Çalıştırılma Şartlarıyla Emzirme Odaları ve Çocuk Bakım Yurtları (Kreş) Hakkında Tüzük. Tarih/Sayı: 22.05.1969/13204.
  • T.C. Resmi Gazete. (1973), 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu. Tarih/Sayı: 24.06.1973/14574.
  • T.C. Resmi Gazete. (1978), Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı Kreş ve Gündüz Bakımevleri İşletme Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 07.10.1978/16397.
  • T.C. Resmi Gazete. (1992), Milli Eğitim Bakanlığı Anaokulu-Anasınıfı ve Uygulama Sınıfı Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 16.12.1992/21437.
  • T.C. Resmi Gazete. (1996), Okul Öncesi Kurumları Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 21.07.1996/22703
  • T.C. Resmi Gazete. (2002), Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 26.02.2002/24679.
  • T.C. Resmi Gazete. (2004), Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 08.06.2004/25486.
  • T.C. Resmi Gazete. (2006), Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Tarih/Sayı: 20.02.2006/26086.
  • Ural, O., Ramazan, O. (2007), Türkiye’de okul öncesi eğitimin dünü ve bugünü. Servet Özdemir, Hasan Bacanlı, Murat Sözer (Editörler). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve Ilköğretim Sistemi Temel Sorunlar ve Çözüm Önerileri. ss.11-56. Türk Eğitim Derneği.
  • Vandenbroeck, M., De Visscher, S., Van Nuffel, K., Ferla, J. (2008), Mothers' search for infant child care: The dynamic relationship between availability and desirability in a continental European welfare state. Early Childhood Research Quarterly, 23, 245-258.
  • Yesil-Dagli, U. (2011), Center-based childcare use by Hispanic families: Reasons and predictors. Children and Youth Services Review, 33, 1298-1308.

Çocukları Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Velilerin Önem Verdikleri Kurum Özellikleri

Yıl 2012, Cilt: 7 Sayı: 2, 266 - 286, 01.06.2012

Öz

Bu araştırma çocukları özel okullara bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden velilerin bu kurumu seçerken göz önünde bulundurdukları özelliklerin önem derecesini incelemiştir. Önem derecelerinde çocuğun cinsiyetinin, anne ve babanın eğitim düzeyinin ve çalışma saatlerinin, ailedeki çocuk sayısının ve çocukların doğum sırasının katkısı araştırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre velilerin en çok önem verdikleri kurum özelliği kurumun güvenilirliği olmuş, bunu kurumun temiz ve düzenli olması, bunu da eğitim imkânları ve faaliyetleri takip etmiştir. Velilerin en az önem verdiği alan ise kurumun ücreti olmuştur. Çalışan anneler için çalışmayan annelere göre kurum saatlerinin uygunluğu daha önemli olmuştur. Çalışmayan anneler grubunda, 7-18 saatleri arasında çalışan babaların bulunduğu ailelerin velileri diğer saatlerde çalışan babaların bulunduğu ailelerin velilerine göre eğitim materyallerine, öğretmenlerin öğrenim durumuna, kurumun fiziksel özelliklerine ve kurumun tavsiye edilmiş veya çalışanların tanıdık olmasına daha az önem verdikleri tespit edilmiştir. Çalışan anneler grubunda eğitim düzeyi liseden daha yüksek olan annelerin bulunduğu ailelerin velileri, eğitim düzeyi lise veya daha düşük olan annelerin bulunduğu ailelerin velilerine göre kurumun konumuna ve güvenilirliğine daha çok önem verdikleri bulunmuştur. Bir veya iki çocuğu olan veliler üç çocuğu olan velilere göre kurumun konumuna ve kurumun tavsiye edilmiş veya çalışanların tanıdık olmasına ve öğretmenin öğrenim durumuna daha çok, kurumun fiziksel şartlarına daha az önem verdikleri saptanmıştır

Kaynakça

  • Adams, G., Rohacek, M. (2002), More than a work support? Issues around integrating child development goals into the child care subsidy system. Early Childhood Research Quarterly, 17, 418−440.
  • Aktaş Arnas, Y. (2002), Okul öncesi eğitim kurumlarında okul-aile işbirliği çalışmaları ile anne-baba eğitim programı uygulamaları. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 31-41.
  • Argon, T., Akkaya, M. (2008), Ebeveynlerin okul öncesi eğitime ve okul öncesi eğitim kurumlarına yönelik görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, Ekim 16(2), 413-430.
  • Bromer, J., Henly, J.R. (2009), The work-family support roles of child care providers across settings. Early Childhood Research Quarterly, 24, 271-288.
  • Capizzano, J., Adams, G. (2004), Children in low-income families are less likely to be in center-based child care. Snapshots of America's families III, 16, Washington, D.C.: Urban Institute.
  • Ehrle, J., Adams, G., Tout, K. (2001), Who's caring for our youngest children? Child care patterns of infants and toddlers. New Federalism, 1-21.
  • Han, W. (2004), Nonstandard work schedules and child care decisions: Evidence from the NICHD study of early child care. Early Childhood Research Quarterly, 19, 231-256.
  • Huston, A.C., Chang, Y.E., Gennetian, L. (2002), Family and individual predictors of child care use by low-income families in different policy contexts. Early Childhood Research Quarterly, 17, 441- 469.
  • Johansen, A.S., Leibowitz, A., Waite, L.J. (1996), The importance of child-care characteristics to choice of care. Journal of Marriage and Family, 58(3) 759-772.
  • Kisker, E.E., Ross, C.M. (1997), Arranging Child Care. The Future of Children, 7(1), 99-109.
  • M.E.B. (2005), Milli Eğitim İstatistikleri 2004-2005. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • M.E.B. (2012), Milli Eğitim İstatistikleri Örgün Eğitim. Tablo 1.2: Öğretim Yılı ve Eğitim (8 Yıllık zorunlu eğitim) Seviyesine Göre Okullaşma Oranı. s.1.
  • National Center for Educational Statistics. (2007), School readiness. SR- NHES: 2007. http://nces.ed.gov/nhes/questionnaires.asp
  • Planty, M., Hussar, W., Snyder, T., Provasnik, S., Kena, G., Dinkes, R., vd. (2008), The condition of education 2008 (NCES 2008-031). Washington, DC: National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education.
  • Sevinç, M. (2006), Okul öncesi eğitimi alan çocukların annelerinin okuldan beklentileri. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 218-225.
  • T.C. Resmi Gazete. (1953), Gebe ve Emzikli Kadınların Çalıştırılma Şartlarıyla Emzirme Odaları ve Kreşler Hakkında Nizamname. Tarih/Sayı: 10.09.1953/8504.
  • T.C. Resmi Gazete. (1961), 222 Sayılı İlköğretim ve Eğitim Kanunu. Tarih/Sayı: 12.01.1961/10705.
  • T.C. Resmi Gazete. (1962), 222 Sayılı ilköğretim ve Eğitim Kanununa Göre Hazırlanan Bölge İlkokulları Yönetmeliği'ne göre hazırlanan Ana Okulları ve Sınıfları Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 18.07.1962/11157.
  • T.C. Resmi Gazete. (1966), Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığına bağlı Kreş ve Gündüz Bakımevleri Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 01.11.1966/12440.
  • T.C. Resmi Gazete. (1969), Gebe veya Emzikli Kadınların Çalıştırılma Şartlarıyla Emzirme Odaları ve Çocuk Bakım Yurtları (Kreş) Hakkında Tüzük. Tarih/Sayı: 22.05.1969/13204.
  • T.C. Resmi Gazete. (1973), 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu. Tarih/Sayı: 24.06.1973/14574.
  • T.C. Resmi Gazete. (1978), Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı Kreş ve Gündüz Bakımevleri İşletme Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 07.10.1978/16397.
  • T.C. Resmi Gazete. (1992), Milli Eğitim Bakanlığı Anaokulu-Anasınıfı ve Uygulama Sınıfı Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 16.12.1992/21437.
  • T.C. Resmi Gazete. (1996), Okul Öncesi Kurumları Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 21.07.1996/22703
  • T.C. Resmi Gazete. (2002), Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 26.02.2002/24679.
  • T.C. Resmi Gazete. (2004), Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliği. Tarih/Sayı: 08.06.2004/25486.
  • T.C. Resmi Gazete. (2006), Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. Tarih/Sayı: 20.02.2006/26086.
  • Ural, O., Ramazan, O. (2007), Türkiye’de okul öncesi eğitimin dünü ve bugünü. Servet Özdemir, Hasan Bacanlı, Murat Sözer (Editörler). Türkiye’de Okul Öncesi Eğitim ve Ilköğretim Sistemi Temel Sorunlar ve Çözüm Önerileri. ss.11-56. Türk Eğitim Derneği.
  • Vandenbroeck, M., De Visscher, S., Van Nuffel, K., Ferla, J. (2008), Mothers' search for infant child care: The dynamic relationship between availability and desirability in a continental European welfare state. Early Childhood Research Quarterly, 23, 245-258.
  • Yesil-Dagli, U. (2011), Center-based childcare use by Hispanic families: Reasons and predictors. Children and Youth Services Review, 33, 1298-1308.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Ümmühan Yeşil Dağlı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yeşil Dağlı, Ü. (2012). Çocukları Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Velilerin Önem Verdikleri Kurum Özellikleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 7(2), 266-286.
AMA Yeşil Dağlı Ü. Çocukları Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Velilerin Önem Verdikleri Kurum Özellikleri. SBAD. Haziran 2012;7(2):266-286.
Chicago Yeşil Dağlı, Ümmühan. “Çocukları Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Velilerin Önem Verdikleri Kurum Özellikleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7, sy. 2 (Haziran 2012): 266-86.
EndNote Yeşil Dağlı Ü (01 Haziran 2012) Çocukları Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Velilerin Önem Verdikleri Kurum Özellikleri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7 2 266–286.
IEEE Ü. Yeşil Dağlı, “Çocukları Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Velilerin Önem Verdikleri Kurum Özellikleri”, SBAD, c. 7, sy. 2, ss. 266–286, 2012.
ISNAD Yeşil Dağlı, Ümmühan. “Çocukları Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Velilerin Önem Verdikleri Kurum Özellikleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 7/2 (Haziran 2012), 266-286.
JAMA Yeşil Dağlı Ü. Çocukları Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Velilerin Önem Verdikleri Kurum Özellikleri. SBAD. 2012;7:266–286.
MLA Yeşil Dağlı, Ümmühan. “Çocukları Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Velilerin Önem Verdikleri Kurum Özellikleri”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 7, sy. 2, 2012, ss. 266-8.
Vancouver Yeşil Dağlı Ü. Çocukları Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Velilerin Önem Verdikleri Kurum Özellikleri. SBAD. 2012;7(2):266-8.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.