Organic farming activities starting in 1985 in accordance with the guidance of the EU countries' demands from our country has become one of commercial importance by making progress over the years. Organic farming is carried out approximately in 160 countries around the world and production area of organic farming is increasing day by day. Organic farming activities started with the only traditional products such as raisins and dried figs in the first couple of years, have reached and industrial structure with more than 200 products consist of herbal products, processed food products and other organic products. In this study, the volume of trade in the world and in Turkey, the marketing strategies of organic products, problems encountered with marketing and information relating to the measures to be taken against these problems are presented. In Turkey, a large part of organic products is offered to foreign markets, some of them is consumed directly, and some of them is used in a portion of the mixture of normal-finished products. In Turkey, one of the most important challenges faced by manufacturers in the marketing their products as organic products is the difficulty of providing inputs permitted to use for organic agriculture from the market or expensiveness of the imported inputs. Organic products may commercialise through organic markets and super markets besides direct sales from the garden or online sales. In addition, working of the marketing companies with only a few manufacturers and the manufacturer's lack of an alternative market because of the domestic market had not yet emerged are among the major problems encountered in the marketing of organic products. To be found new markets, to stimulate the domestic market and to ensure the sustainability of the organic farming, it should be established an accurate and easily accessible information network and efforts must be concentrated on promotion.
Ülkemizde AB ülkelerinden gelen taleplerin yönlendirmesi doğrultusunda 1985’li yıllarda başlayan organik tarım faaliyetleri yıllar içinde ilerleme kaydederek ticari öneme sahip bir konuma gelmiştir. Dünya’da yaklaşık 160 ülkede organik tarım yapılmakta ve üretim alanları her geçen gün giderek artmaktadır. İlk yıllarda sadece kuru üzüm ve kuru incir gibi birkaç geleneksel ürünle başlayan organik tarım faaliyeti, günümüzde ise bitkisel ürünler, işlenmiş gıda ürünleri ve diğer organik ürünler olarak sınıflandırabileceğimiz 200’den fazla ürüne sahip sektörel bir yapıya ulaşmıştır. Çalışmada, Dünya ve Türkiye’deki ticaret hacmi, organik ürünlerin pazarlanma yolları ve pazarlamada karşılaşılan sorunlar ile bu sorunlara karşı alınması gereken önlemlere ilişkin bilgilere yer verilmiştir. Türkiye’de, organik ürünlerin büyük bir kısmı dış pazara sunulmakta, bir kısmı doğrudan tüketilmekte, bir kısmı ise normal mamul ürünlerin karışımlarında yer almaktadır. Türkiye'de, üreticilerin ürünlerini organik ürün olarak pazarlamasında karşılaştıkları en önemli güçlüklerden biri organik tarımda kullanımına izin verilen girdilerin piyasadan sağlanmasının zor olması veya ithal edilmeleri nedeni ile çok pahalı olmasıdır. Organik ürünler organik pazarlar ve süper marketler aracılığı ile pazarlanırken doğrudan bahçeden satış veya internetten satış da söz konusudur. Ayrıca pazarlama firmalarının az sayıda üretici ile çalışması ve iç piyasa henüz oluşmadığı için üreticiler için alternatif pazarların yetersizliği organik ürün pazarlamasında karşılaşılan önemli problemler arasındadır. Yeni pazarların bulunabilmesi, iç pazarın canlandırılabilmesi ve organik tarımın sürdürülebilirliğinin sağlanabilmesi için doğru ve kolay ulaşılabilir bir bilgi ağı oluşturulması ve tutundurma çalışmalarına ağırlık verilmesi önem arz etmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 9 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.