There is an increasing density in media. It has started to be an indispensable part of daily life. Especially television has gained importance as a tool used continually and found in almost every family homes. As a result, one of the importance functions of television in the television broadcasting concept is to provide an interest in the services and products available on the market. For this purpose, ads broadcast is made. Women are generally used in ads in order to attract television viewers' attention. In this study, the representation of woman in media has been dealt with in the context of social gender and also the representation of traditional woman has been studied to examine via sample detergent ads.
Social gender social role the representation of women in ads
Medya giderek artan bir yoğunlukta, gündelik hayatın vazgeçilmez parçası haline gelmeye başlamıştır. Özellikle televizyon hemen her ailenin evinde bulunan ve sürekli kullanılan bir araç olarak oldukça önem kazanmıştır. Bunun sonucu olarak da televizyon yayıncılığı anlayışı içerisin de yer alan ürün ve hizmetlere olan ilginin arttırılmasına yönelik televizyon reklamlarının sayısı gün geçtikçe artmıştır. Bu amaçla, reklam yayınları yapılmaktadır. İzleyicin dikkatini çekmek için de reklamlarda genellikle kadınlara rol verilmektedir. Bu çalışmada toplumsal cinsiyet bağlamında kadının medyadaki (reklamlarda) temsili ele alınmış ve geleneksel kadın temsili örnek deterjan reklamları üzerinden irdelenmeye çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.