BibTex RIS Kaynak Göster

AN EVALUATION ON THE TALES COMPLIED BY TAHIR ALANGU IN TERMS OF THE ELEMENTS WEAKENING THE SUBJECT TO BE STRUCTURED

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 63 - 78, 01.06.2018
https://doi.org/10.19129/sbad.345

Öz

Tale is a very important literary genre in child education. Tales support the language development of the child as an aesthetic stimulus; its educational-didactic structure makes it possible for the child to develop from social, moral and cultural aspects. Tahir Alangu (1915-1973) is one of the founding identities that have contributed significantly to Turkish literature through his studies in the field of folklore. The aim of this study is the ability to determine the position of the items that weaken constitution of topic (exaggerated curiosity,randomness, sensuality) in “Billur Köşk Masalları” and “Keloğlan Masalları” compiled and written by Tahir Alangu. Starting from this aim, all of the tales in “Billur Kösk Masalları” and “Keloğlan Masalları” (n=33) have been examined. The data obtained in the research were analyzed by using descriptive analysis technique from qualitative research data analysis techniques. The obtained data were evaluated in a table by calculating frequency scores. Among the items that weakened the constitution of Tahir Alangu's compilations, the first one was sensuality, the second was randomness. It was seen that the exaggerated curiosity was not included in the examined tales. In the direction of the results obtained in the research, a number of suggestions have been made to the teachers, to the families and to the researches to be made in the future.

Kaynakça

  • Adalı, O. (2016). Anlamak ve Anlatmak (5.Basım). İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Akkaya, N. (2017b). “Oğuz Tansel’in Masal Dünyasında Değerler”,yay. haz. Sever, S. Karagül, Uluslararası Türk Masal Dünyası Yılında Oğuz Tansel Sempozyumu, Bildiriler Kitabı: 99- Üniversitesi ÇOGEM.
  • Alangu, T. (2016). Billur Köşk Masalları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Alangu, T. (2017). Keloğlan Masalları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aslan, C. (2006a). Yazınsal Nitelikli Çocuk Kitaplarının Çocuğun Okuduğunu Anlama 18(2), 1017-1035. ve Yazılı Anlatım Becerilerine Etkisi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Aslan, C. (2017b). “Oğuz Tansel’in Derlediği Masalların Türkçenin Sözvarlığı Bağlamında Enstitüsü Dergisi, 27, 56-80. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler
  • Baş, B. (2012). “Türk Masallarının Söz Varlığı Üzerine Bir Değerlendirme”, Folklor, 93, 125-134.
  • Boratav, P. N. (1995). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. İstanbul: Gerçek Yayınevi. Bowen, Glenn A. (2009). Document analysis as a qualitative research method.
  • Qualitative Research Journal, 9 (2), 27- 40.
  • Ciravoğlu, Ö. (2000). Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Edt.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çılgın, A. S. (2007). Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Demirel, Ş., Uludağ, M. E., Tozlu, N., Seven , S., ve Çeçen, M. A. (2011). Edebi Metinlerle Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Geçgel, H. ve Güleç, H. Ç. (2012). Çocuk Edebiyatı. (2. Basım). İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Gökşen, E. N. (1985). Örnekleriyle Çocuk Edebiyatımız (5. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Hafçı, H. Ö. (2010). Tahir Alangu Hayatı ve Eserleri, Gazi Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Karagöz, B. (2017a). “Naki Tezel’in Türk Masalları Adlı Kitabının Değerler Açısından Analizi”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 534-556.
  • Karagöz, B.(2017b). “Akşit Göktürk'ün Derleyip Çevirdiği Masalların Konunun Yapılandırılmasını Zayıflatan Öğeler Açısından İncelenmesi” (Sözlü Bildiri) IV. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. 20-21 Ekim 2017, İstanbul.
  • Karagül, S. (2017). “Oğuz Tansel’in Derleyip Yazdığı Masallardaki Konuların Yapılandırılmasını Zayıflatan Öğelerin İncelenmesi”. S. Sever, S. Karagül (Yay. Haz.), Uluslararası Türk Masal Dünyası ve Doğumunun Tansel Sempozyumu Bildiriler Kitabı (ss. 273- ÇOGEM.
  • Karataş, T. (2011). Ansiklopedik Edebiyat Terimleri Sözlüğü (3. Basım). İstanbul: Sütun Yayınları.
  • Karatay, H. (2012). Çocuk Edebiyatı Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler.
  • Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı. (Ed. T. Şimşek). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kaya, D. D. (2010). Aytül Uncu Akal'ın Öykü ve Masallarında Tema, Dil ve Eğitim Öğeleri, Dokuz Eylül Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Kaya, M. (2010). Çocuk Edebiyatında Konu. Eğitim Sen İlköğretim Çocuk Edebiyatı Kitap Kataloğu (içinde). Ankara.
  • Küçük, B., Gedik, F., & Akkuş, Z. (2014). “Masal Kitaplarının 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Değerleri Perspektifinden Analizi”, Electronic Turkish Studies, 9(2), 1071-1087.
  • Lüle Mert, E. (2009). Türkçenin Sözvarlığı Açısından Eflatun Cem Güney’in Derleyip Yazdığı Masallar, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Sourcebook, Second Edition. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Nas, R. (2004). Örneklerle Çocuk Edebiyatı (2. Baskı).Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Oğuz, S. G. (2017). Masalları Birleştirme Yoluyla Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerilerinin İncelenmesi, İnönü Üniversitesi, Lisans Tezi, Malatya.
  • Oğuzkan, A. F. (2010). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (2002a). Dilin Öte Yakası (1. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi
  • Özdemir, E. (2007b). Yazınsal Türler (6. Basım).Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Sarıyüce, H. L. (2012). Türk Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Ansiklopedisi (1. Baskı).İstanbul: Nar Yayınları.
  • Sever, S. (1995a). “Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Yapısal ve Eğitsel 246-263. Özellikler”, ABECE Eğitim, Ekin ve Sanat Dergisi. (107).14-15.
  • Sever, S. (2012b). Çocuk ve Edebiyat. (6. Basım). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sever, S. (2013c). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Şimşek, T. (2005). Çocuk Edebiyatı. Konya: Suna Yayınları.
  • Tezel N. (1987). “Türk Masalları”. Çocuk Edebiyatı Yıllığı. İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
  • Urhan, O. (2016). Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Derslerinde Masalların Yaratıcı Yazma Becerisine Etkisi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla.
  • Yavuz, M. (1996). Masalların Eğitim İşlevleri ve Dil Öğretimindeki Yeri, Ankara Üniversitesi, Doktora Tezi, Ankara.
  • Yetkin, S. K. (2007). Edebiyat Üzerine Denemeler. Ankara: Palme Yyaıncılık.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma (8.Basım). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, K. (2010). “Nitel araştırmalarda niteliği artırma”. İlköğretim Online, 9 (1), 79- 92.
  • Yurttaş, H. (1997). “Çocuk ve Kitap”, Anadili Eğitimi ve Çocuk Kitapları Sempozyumu,Ankara: Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Öğretim Merkezi Yayını, s.56-64.

TAHİR ALANGU’NUN DERLEYİP YAZDIĞI MASALLARIN KONUNUN YAPILANDIRILMASINI ZAYIFLATAN ÖGELER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 13 Sayı: 1, 63 - 78, 01.06.2018
https://doi.org/10.19129/sbad.345

Öz

Masal, çocuk eğitiminde son derece önemli yazınsal bir türdür. Masallar estetik bir uyaran olarak çocuğun dil gelişimini destekler; eğitici-öğretici yapısıyla çocuğun sosyal, ahlaki ve kültürel bakımdan gelişmesine olanak sağlar. Tahir Alangu (1915-1973), halk bilim alanındaki çalışmalarıyla Türk edebiyatına önemli katkılarda bulunmuş kurucu kimliklerden biridir. Eldeki çalışmanın temel amacı konunun yapılandırılmasını zayıflatan ögelerin (abartılmış merak, rastlantısallık, duygusallık) Tahir Alangu’nun derleyip yazdığı Billur Köşk Masalları ve Keloğlan Masalları adlı yapıtlardaki konumunu belirleyebilmektir. Bu amaçtan yola çıkarak Billur Köşk Masalları ve Keloğlan Masalları adlı masal kitaplarındaki masalların tümü (n=33) incelenmiştir. Araştırmada elde edilen veriler, nitel araştırma veri analiz tekniklerinden betimsel analiz tekniğinden yararlanılarak çözümlenmiştir. Ulaşılan veriler, sıklık (frekans) puanları hesaplanarak tablo halinde değerlendirilmiştir. Tahir Alangu’nun derleyip yazdığı masallarda konunun yapılandırılmasını zayıflatan ögeler arasında ilk sırayı duygusallık, ikinci sırayı rastlantısallık ögesi almıştır. İncelenen masallarda abartılmış merak ögesine yer verilmediği görülmüştür. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda öğretmenlere, ailelere ve ileride yapılacak araştırmalara yönelik olmak üzere bir dizi öneride bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Adalı, O. (2016). Anlamak ve Anlatmak (5.Basım). İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Akkaya, N. (2017b). “Oğuz Tansel’in Masal Dünyasında Değerler”,yay. haz. Sever, S. Karagül, Uluslararası Türk Masal Dünyası Yılında Oğuz Tansel Sempozyumu, Bildiriler Kitabı: 99- Üniversitesi ÇOGEM.
  • Alangu, T. (2016). Billur Köşk Masalları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Alangu, T. (2017). Keloğlan Masalları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Aslan, C. (2006a). Yazınsal Nitelikli Çocuk Kitaplarının Çocuğun Okuduğunu Anlama 18(2), 1017-1035. ve Yazılı Anlatım Becerilerine Etkisi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Aslan, C. (2017b). “Oğuz Tansel’in Derlediği Masalların Türkçenin Sözvarlığı Bağlamında Enstitüsü Dergisi, 27, 56-80. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler
  • Baş, B. (2012). “Türk Masallarının Söz Varlığı Üzerine Bir Değerlendirme”, Folklor, 93, 125-134.
  • Boratav, P. N. (1995). 100 Soruda Türk Halk Edebiyatı. İstanbul: Gerçek Yayınevi. Bowen, Glenn A. (2009). Document analysis as a qualitative research method.
  • Qualitative Research Journal, 9 (2), 27- 40.
  • Ciravoğlu, Ö. (2000). Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Esin Yayınevi.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Edt.). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çılgın, A. S. (2007). Çocuk Edebiyatı. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Demirel, Ş., Uludağ, M. E., Tozlu, N., Seven , S., ve Çeçen, M. A. (2011). Edebi Metinlerle Çocuk Edebiyatı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Geçgel, H. ve Güleç, H. Ç. (2012). Çocuk Edebiyatı. (2. Basım). İstanbul: Kriter Yayınevi.
  • Gökşen, E. N. (1985). Örnekleriyle Çocuk Edebiyatımız (5. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Güleryüz, H. (2003). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Hafçı, H. Ö. (2010). Tahir Alangu Hayatı ve Eserleri, Gazi Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Karagöz, B. (2017a). “Naki Tezel’in Türk Masalları Adlı Kitabının Değerler Açısından Analizi”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, 5(3), 534-556.
  • Karagöz, B.(2017b). “Akşit Göktürk'ün Derleyip Çevirdiği Masalların Konunun Yapılandırılmasını Zayıflatan Öğeler Açısından İncelenmesi” (Sözlü Bildiri) IV. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu. 20-21 Ekim 2017, İstanbul.
  • Karagül, S. (2017). “Oğuz Tansel’in Derleyip Yazdığı Masallardaki Konuların Yapılandırılmasını Zayıflatan Öğelerin İncelenmesi”. S. Sever, S. Karagül (Yay. Haz.), Uluslararası Türk Masal Dünyası ve Doğumunun Tansel Sempozyumu Bildiriler Kitabı (ss. 273- ÇOGEM.
  • Karataş, T. (2011). Ansiklopedik Edebiyat Terimleri Sözlüğü (3. Basım). İstanbul: Sütun Yayınları.
  • Karatay, H. (2012). Çocuk Edebiyatı Metinlerinde Bulunması Gereken Özellikler.
  • Kuramdan Uygulamaya Çocuk Edebiyatı. (Ed. T. Şimşek). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Kaya, D. D. (2010). Aytül Uncu Akal'ın Öykü ve Masallarında Tema, Dil ve Eğitim Öğeleri, Dokuz Eylül Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Kaya, M. (2010). Çocuk Edebiyatında Konu. Eğitim Sen İlköğretim Çocuk Edebiyatı Kitap Kataloğu (içinde). Ankara.
  • Küçük, B., Gedik, F., & Akkuş, Z. (2014). “Masal Kitaplarının 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Değerleri Perspektifinden Analizi”, Electronic Turkish Studies, 9(2), 1071-1087.
  • Lüle Mert, E. (2009). Türkçenin Sözvarlığı Açısından Eflatun Cem Güney’in Derleyip Yazdığı Masallar, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Sourcebook, Second Edition. Thousand Oaks, CA: Sage
  • Nas, R. (2004). Örneklerle Çocuk Edebiyatı (2. Baskı).Bursa: Ezgi Kitapevi.
  • Oğuz, S. G. (2017). Masalları Birleştirme Yoluyla Ortaokul Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerilerinin İncelenmesi, İnönü Üniversitesi, Lisans Tezi, Malatya.
  • Oğuzkan, A. F. (2010). Çocuk Edebiyatı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özdemir, E. (2002a). Dilin Öte Yakası (1. Baskı). İstanbul: Yapı Kredi
  • Özdemir, E. (2007b). Yazınsal Türler (6. Basım).Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Sarıyüce, H. L. (2012). Türk Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Ansiklopedisi (1. Baskı).İstanbul: Nar Yayınları.
  • Sever, S. (1995a). “Çocuk Kitaplarında Bulunması Gereken Yapısal ve Eğitsel 246-263. Özellikler”, ABECE Eğitim, Ekin ve Sanat Dergisi. (107).14-15.
  • Sever, S. (2012b). Çocuk ve Edebiyat. (6. Basım). İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sever, S. (2013c). Çocuk Edebiyatı ve Okuma Kültürü. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Şimşek, T. (2005). Çocuk Edebiyatı. Konya: Suna Yayınları.
  • Tezel N. (1987). “Türk Masalları”. Çocuk Edebiyatı Yıllığı. İstanbul: Gökyüzü Yayınları.
  • Urhan, O. (2016). Ortaokul 8. Sınıf Türkçe Derslerinde Masalların Yaratıcı Yazma Becerisine Etkisi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Muğla.
  • Yavuz, M. (1996). Masalların Eğitim İşlevleri ve Dil Öğretimindeki Yeri, Ankara Üniversitesi, Doktora Tezi, Ankara.
  • Yetkin, S. K. (2007). Edebiyat Üzerine Denemeler. Ankara: Palme Yyaıncılık.
  • Yıldırım, A.,& Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma (8.Basım). Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, K. (2010). “Nitel araştırmalarda niteliği artırma”. İlköğretim Online, 9 (1), 79- 92.
  • Yurttaş, H. (1997). “Çocuk ve Kitap”, Anadili Eğitimi ve Çocuk Kitapları Sempozyumu,Ankara: Ankara Üniversitesi TÖMER Dil Öğretim Merkezi Yayını, s.56-64.
Toplam 45 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Beytullah Karagöz

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 13 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Karagöz, B. (2018). TAHİR ALANGU’NUN DERLEYİP YAZDIĞI MASALLARIN KONUNUN YAPILANDIRILMASINI ZAYIFLATAN ÖGELER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 13(1), 63-78. https://doi.org/10.19129/sbad.345
AMA Karagöz B. TAHİR ALANGU’NUN DERLEYİP YAZDIĞI MASALLARIN KONUNUN YAPILANDIRILMASINI ZAYIFLATAN ÖGELER AÇISINDAN İNCELENMESİ. SBAD. Haziran 2018;13(1):63-78. doi:10.19129/sbad.345
Chicago Karagöz, Beytullah. “TAHİR ALANGU’NUN DERLEYİP YAZDIĞI MASALLARIN KONUNUN YAPILANDIRILMASINI ZAYIFLATAN ÖGELER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 13, sy. 1 (Haziran 2018): 63-78. https://doi.org/10.19129/sbad.345.
EndNote Karagöz B (01 Haziran 2018) TAHİR ALANGU’NUN DERLEYİP YAZDIĞI MASALLARIN KONUNUN YAPILANDIRILMASINI ZAYIFLATAN ÖGELER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 13 1 63–78.
IEEE B. Karagöz, “TAHİR ALANGU’NUN DERLEYİP YAZDIĞI MASALLARIN KONUNUN YAPILANDIRILMASINI ZAYIFLATAN ÖGELER AÇISINDAN İNCELENMESİ”, SBAD, c. 13, sy. 1, ss. 63–78, 2018, doi: 10.19129/sbad.345.
ISNAD Karagöz, Beytullah. “TAHİR ALANGU’NUN DERLEYİP YAZDIĞI MASALLARIN KONUNUN YAPILANDIRILMASINI ZAYIFLATAN ÖGELER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 13/1 (Haziran 2018), 63-78. https://doi.org/10.19129/sbad.345.
JAMA Karagöz B. TAHİR ALANGU’NUN DERLEYİP YAZDIĞI MASALLARIN KONUNUN YAPILANDIRILMASINI ZAYIFLATAN ÖGELER AÇISINDAN İNCELENMESİ. SBAD. 2018;13:63–78.
MLA Karagöz, Beytullah. “TAHİR ALANGU’NUN DERLEYİP YAZDIĞI MASALLARIN KONUNUN YAPILANDIRILMASINI ZAYIFLATAN ÖGELER AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, c. 13, sy. 1, 2018, ss. 63-78, doi:10.19129/sbad.345.
Vancouver Karagöz B. TAHİR ALANGU’NUN DERLEYİP YAZDIĞI MASALLARIN KONUNUN YAPILANDIRILMASINI ZAYIFLATAN ÖGELER AÇISINDAN İNCELENMESİ. SBAD. 2018;13(1):63-78.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.