Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE PLACE OF ANATOLIAN DIALECTS IN TEACHING TURKISH TO FOREIGNERS (EXAMPLES OF TOKAT DIALECT)

Yıl 2020, Sayı: 2020 Sonbahar Özel Sayı I/I, 182 - 187, 23.10.2020

Öz

Kaynakça

  • Aksan, D. (1979), Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Alyılmaz, S. & C. (2018). “Ağız Bilimi Çalışmalarının Türkçe Öğretimi Açısından Önemi”, TDDED 1, 45: 7-38.
  • Demir, N. (2005), Tokat İli ve Yöresi Ağızları (İnceleme-Metinler-Sözlük), Tokat: Niksar Belediyesi Yayınları.
  • Demir, N. (2010), “Türkçede Varyasyon”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 17:2, 93-106.
  • Develi, H. (2006), Dil Doktoru: Dile ve Türkçeye Dair Yazılar, İstanbul: 3F Yayınevi.
  • Eker, S. (2007), “Toplum-Dilbilim, Dil Planlamaları ve Kamu Mensuplarının Dil Kullanımı”, Gazi Türkiyat, 1, 127-135.
  • Gold, M. A. (2015), “Learners’ Attitudes Toward Second Language Dialectal Variations and Their Effects on Listening Comprehension”, Hawaii Pacific University TESOL Working Paper Series, 13, 18-30.
  • Göçer, A. (2017), “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde İletişimsel Yöntemin Özellikleri, Kullanımı ve İşlevleri”, International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5:4, 1-16.
  • Günday, R. (2018), Yabancı Dil Öğreniminde Kültürlerarası İletişim Becerisi Edinimi, International Journal of Languages Education 1, 6:3, 533-545.
  • Güneş, F. (2011), “Dil Öğretim Yaklaşımları ve Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8:15, 123 – 148.
  • İmer, K. (1987), “Toplum Dilbilimin Kimi Kavramlarına Kuramsal Bir Bakış ve Dil Türleri”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 31:1-2, 213-230.
  • Karahan, L. (2011), Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, Ankara: TDK Yayınları.
  • Kocaman, A. (2011), “Türkçe Öğretiminde İletişim Yetisinin Yeri Üzerine Düşünceler”, Türk Dili Dergisi, 24:143.
  • Yüksekkaya, G. S. (2008), “Standart Dil ile Halk Dilinde Ortak Kullanılan Sözcüklerin Dil Düzeyleri Üzerine”, 1.Uluslararası Kaşgarlı Mahmut Dil ve Edebiyat Sempozyumu, Yakın Doğu Üniversitesi Kıbrıs Araştırmaları Merkezi, 45-50.

YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ANADOLU AĞIZLARININ YERİ (TOKAT AĞZI ÖRNEĞİ)

Yıl 2020, Sayı: 2020 Sonbahar Özel Sayı I/I, 182 - 187, 23.10.2020

Öz

Yabancı dil öğretiminde günümüze kadar birçok farklı yönteme başvurulmuştur. Geleneksel yöntemlerle dil öğretimi standart dilin öğretimiyle sınırlı kalmış, genellikle 1950’li yıllara kadar dilin kuralları benimsetilmeye çalışılmış ve dilin iletişim kurma işlevi üzerinde çok fazla durulmamıştır. Daha sonraki yıllarda dilin iletişim kurma işlevi üzerinde durulmaya başlanmış, yeni yöntem ve yaklaşımlar geliştirilmiştir. Bu bağlamda birçok çalışma yapılmıştır. Dilin öncelikli işlevi iletişimdir. Yabancı dil öğrenen bir kişinin dilini öğrendiği toplumun fertleriyle başarılı bir iletişim kurabilmesi için standart dilin yanında bölgesel ağızların dil özelliklerinden de haberdar olması gerekmektedir. Bunun nedeni bazı bölgelerde yazı diliyle ağızların, iletişimi zorlaştıracak derecede farklılaşmasıdır. Tokat Gaziosmanpaşa Üniversitesi’nde Türkçe öğrenen yabancı uyruklu öğrencilerin iletişimde karşılaştıkları sorunlardan hareketle hazırlanan bu çalışmada; dilde varyasyon, standart ve yerel varyant, Tokat Ağzının Anadolu ağızları arasındaki yeri ve genel özellikleri ele alınmıştır. Ayrıca Tokat ağzının belirgin özelliklerinin öğretilmesini amaçlayan örnek etkinlikler hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1979), Her Yönüyle Dil: Ana Çizgileriyle Dilbilim, Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Alyılmaz, S. & C. (2018). “Ağız Bilimi Çalışmalarının Türkçe Öğretimi Açısından Önemi”, TDDED 1, 45: 7-38.
  • Demir, N. (2005), Tokat İli ve Yöresi Ağızları (İnceleme-Metinler-Sözlük), Tokat: Niksar Belediyesi Yayınları.
  • Demir, N. (2010), “Türkçede Varyasyon”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türkoloji Dergisi, 17:2, 93-106.
  • Develi, H. (2006), Dil Doktoru: Dile ve Türkçeye Dair Yazılar, İstanbul: 3F Yayınevi.
  • Eker, S. (2007), “Toplum-Dilbilim, Dil Planlamaları ve Kamu Mensuplarının Dil Kullanımı”, Gazi Türkiyat, 1, 127-135.
  • Gold, M. A. (2015), “Learners’ Attitudes Toward Second Language Dialectal Variations and Their Effects on Listening Comprehension”, Hawaii Pacific University TESOL Working Paper Series, 13, 18-30.
  • Göçer, A. (2017), “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminde İletişimsel Yöntemin Özellikleri, Kullanımı ve İşlevleri”, International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5:4, 1-16.
  • Günday, R. (2018), Yabancı Dil Öğreniminde Kültürlerarası İletişim Becerisi Edinimi, International Journal of Languages Education 1, 6:3, 533-545.
  • Güneş, F. (2011), “Dil Öğretim Yaklaşımları ve Türkçe Öğretimindeki Uygulamalar”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8:15, 123 – 148.
  • İmer, K. (1987), “Toplum Dilbilimin Kimi Kavramlarına Kuramsal Bir Bakış ve Dil Türleri”, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 31:1-2, 213-230.
  • Karahan, L. (2011), Anadolu Ağızlarının Sınıflandırılması, Ankara: TDK Yayınları.
  • Kocaman, A. (2011), “Türkçe Öğretiminde İletişim Yetisinin Yeri Üzerine Düşünceler”, Türk Dili Dergisi, 24:143.
  • Yüksekkaya, G. S. (2008), “Standart Dil ile Halk Dilinde Ortak Kullanılan Sözcüklerin Dil Düzeyleri Üzerine”, 1.Uluslararası Kaşgarlı Mahmut Dil ve Edebiyat Sempozyumu, Yakın Doğu Üniversitesi Kıbrıs Araştırmaları Merkezi, 45-50.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şerif Tiryaki Bu kişi benim 0000-0002-1059-993X

Murat Çil 0000-0002-4076-9442

Yayımlanma Tarihi 23 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 17 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 2020 Sonbahar Özel Sayı I/I

Kaynak Göster

APA Tiryaki, Ş., & Çil, M. (2020). YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ANADOLU AĞIZLARININ YERİ (TOKAT AĞZI ÖRNEĞİ). Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi(2020 Sonbahar Özel Sayı I/I), 182-187.
AMA Tiryaki Ş, Çil M. YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ANADOLU AĞIZLARININ YERİ (TOKAT AĞZI ÖRNEĞİ). SBAD. Ekim 2020;(2020 Sonbahar Özel Sayı I/I):182-187.
Chicago Tiryaki, Şerif, ve Murat Çil. “YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ANADOLU AĞIZLARININ YERİ (TOKAT AĞZI ÖRNEĞİ)”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, sy. 2020 Sonbahar Özel Sayı I/I (Ekim 2020): 182-87.
EndNote Tiryaki Ş, Çil M (01 Ekim 2020) YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ANADOLU AĞIZLARININ YERİ (TOKAT AĞZI ÖRNEĞİ). Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2020 Sonbahar Özel Sayı I/I 182–187.
IEEE Ş. Tiryaki ve M. Çil, “YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ANADOLU AĞIZLARININ YERİ (TOKAT AĞZI ÖRNEĞİ)”, SBAD, sy. 2020 Sonbahar Özel Sayı I/I, ss. 182–187, Ekim 2020.
ISNAD Tiryaki, Şerif - Çil, Murat. “YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ANADOLU AĞIZLARININ YERİ (TOKAT AĞZI ÖRNEĞİ)”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi 2020 Sonbahar Özel Sayı I/I (Ekim 2020), 182-187.
JAMA Tiryaki Ş, Çil M. YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ANADOLU AĞIZLARININ YERİ (TOKAT AĞZI ÖRNEĞİ). SBAD. 2020;:182–187.
MLA Tiryaki, Şerif ve Murat Çil. “YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ANADOLU AĞIZLARININ YERİ (TOKAT AĞZI ÖRNEĞİ)”. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, sy. 2020 Sonbahar Özel Sayı I/I, 2020, ss. 182-7.
Vancouver Tiryaki Ş, Çil M. YABANCILARA TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE ANADOLU AĞIZLARININ YERİ (TOKAT AĞZI ÖRNEĞİ). SBAD. 2020(2020 Sonbahar Özel Sayı I/I):182-7.


Creative Commons Lisansı
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.