Nature offers many opportunities but also poses many risks. Opportunities offered by nature are characterized as petroleum resources, natural resources, or energy resources. People must deal with natural disasters (earthquakes, tsunamis, volcanic eruptions, floods, hurricanes, avalanche, landslide, erosion etc.). Education is critical to introduce these disasters and raise public awareness. Movies are an appropriate medium for promoting disaster education and raising public awareness. Cinema is used to communicate messages or meanings. Movies are a powerful tool for educating people about what to do before, during, and after a disaster. Through signifiers and discourses, movies can teach people how to cooperate with the government during disasters and how to manage them. This study focused on the movie "2012," which depicts more than one natural disaster. The movie was selected using purposive sampling. We chose this movie because we think that its visual, auditory, and textual components can show people what they should do before, during, and after disasters and how they can effectively manage them. We analyzed the disaster-related signs in the movie using the method of semiotic analysis based on Roland Barthes' binary relation configuration of denotation and connotation. The auditory indicators in the movie are supported by discourse analysis.
Disaster Education Disaster Management Semiotic Analysis Cinema Film
Doğa, insanoğluna çeşitli fırsatlar sunmasına rağmen, çeşitli riskleri de içinde barındırmaktadır. Petrol kaynakları, doğal kaynaklar ya da enerji kaynakları doğanın sunmuş olduğu fırsatlar olarak nitelendirilmektedir. Deprem, tsunami, volkanik patlamalar, sel, kasırgalar, çığ, heyelan ve erozyon gibi doğal afetler de insanoğlunu doğayla mücadele içinde bırakan felaketlerdir. Bu felaketlerin tanıtılması ve halkın bilinçlendirilmesinde eğitim olgusu oldukça önem arz etmektedir. Afetlerin tanıtılmasını ve halkın bilinçlendirilmesini sağlamak amacıyla medya tekelinde sinema, kullanılmaya elverişli bir mecradır. Sinema, bir mesajı veya bir anlamı iletmek amacıyla bir araç olarak kullanılmaktadır. Sinema özelinde doğal afetleri içeren filmlerin çekilmesi ile filmler üzerinden afet öncesi, esnası ve sonrasında neler yapılacağı vurgusu eğitici göstergeler ile halka yansıtılabilir. Hükümet ve toplum arasında ne şekilde bağlantı kurulacağı, etkili bir afet yönetiminin hangi unsurlar doğrultusunda gerçekleştirileceği gibi olgular da göstergeler ve söylemler aracılığıyla beyaz perde üzerinden topluma yansıtılabilir. Bu çalışmada, birden fazla doğal felaketi bünyesinde barındırması nedeniyle amaçlı örneklem yöntemiyle seçilen “2012” filminde gerçekleşen doğal afetleri, sinema özelinde tanıtarak, afet öncesi, esnası ve sonrasında nelerin yapılması ve etkili bir afet yönetiminin ne şekilde olması gibi bilgilendirmelerin, görsel, işitsel ve metinsel olgular ile verilmesi amaçlanmaktadır. Filmde yer alan afet göstergeleri, Roland Barthes’in düz anlam ve yan anlam ikili ilişki yapılandırmasını temel alan göstergebilimsel analiz yöntemi kullanılarak incelenmektedir. Film içinde yer alan işitsel göstergeler söylem analiz yöntemi ile desteklenmektedir.
Afet Eğitimi Afet Yönetimi Göstergebilim Analiz Sinema Film.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Mart 2023 |
Gönderilme Tarihi | 5 Şubat 2023 |
Kabul Tarihi | 7 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |