In this study, which examines the perceptions of foreign students continuing their education in the Turkish education system regarding social justice in schools, descriptive survey model, one of the quantitative research designs, was used. The sample of the study consists of 364 students who were determined by appropriate sampling from the universe in question. In order to collect the research data, the "Perception of Social Justice in Education" scale was used together with questions containing demographic information, including personal information of the participants. Statistical analyses, such as the arithmetic mean and standard deviation, were used to determine students' perception levels of social justice. Statistical analyses such as the T-test for variables with two factors and one-way analysis of variance (ANOVA) for variables with more than two factors were used. As a result of the research, it was concluded that, according to students' perceptions of social justice and its dimensions, teachers often exhibit social justice-based behaviors in the education process. In addition, statistically significant differences were found in students' perceptions of social justice according to variables such as age, place of birth, class level, parental education level, and whether they have their own room or not. These results can be evaluated that students' perception of experiences differs according to their personal characteristics, and therefore, not all students have the same level of social justice perception.
Gaziantep University, Social and Human Sciences Publication Ethics Committee, decision dated 03.05.2024 and numbered 2024/10-76
No
Türk eğitim sistemi içerisinde eğitim öğretim sürecine devam eden yabancı uyruklu öğrencilerin okullarda sosyal adalete ilişkin algılarının incelendiği bu araştırmada nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi ise, söz konusu evren içerisinden uygun örnekleme ile belirlenen 364 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla katılımcılara ait kişisel bilgilerini içeren demografik bilgilerin bulunduğu sorular ile birlikte “Eğitimde Sosyal Adalet Algısı” ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyal adalete ilişkin algı düzeylerini belirlemek için aritmetik ortalama, standart sapma gibi istatistiksel analizlere yer verilmiştir. İki faktörlü değişkenler için T-testi, ikiden fazla faktöre sahip değişkenler için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) gibi istatistiksel analizler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin sosyal adalet ve boyutlarına ilişkin algılarına göre öğretmenlerin eğitim öğretim sürecinde çoğu zaman sosyal adalet temelli davranışları sergiledikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin sosyal adalet algılarının yaş, doğrum yeri, sınıf düzeyi, anne- baba eğitim durumu, kendine ait odasının olup olmaması gibi değişkenlere göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar belirlenmiştir. Bu sonuçlar, öğrencilerin deneyimleri algılama kişisel özelliklerine göre farklılaştığını dolayısıyla her öğrencinin aynı düzeyde sosyal adalet algısına sahip olmadığı şeklinde değerlendirilebilir.
Betimsel Tarama Modeli Sosyal Adalet Yabancı Uyruklu Öğrenci
Gaziantep Üniversitesi, Sosyal ve Beşerî Bilimler Yayın Etik Kurul Başkanlığı, 03.05.2024 tarih ve 2024/10-76 sayılı kararı
No
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Proje Numarası | No |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 2 |