The objective of this study is to undertake a comparative analysis of vocational education practices in Iceland, the Netherlands, Sweden, Switzerland, and Türkiye. These countries have been selected according to their ranking in the labour force participation rates statistics published by the Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) in 2022, which are organized according to the population aged 15-64. In this statistic, Iceland, the Netherlands, Sweden, and Switzerland have been placed in the top four positions, while Türkiye has been ranked 41st. The underlying assumption of this study is that the vocational education policies of these countries may be associated with labour force participation and employment processes. Moreover, it is acknowledged that there is a paucity of comparative studies on this issue in the existing literature. Consequently, this study was designed with the foresight that it would make an important contribution to the existing body of knowledge. The study employed a qualitative research approach. The data pertaining to the study were collected through document analysis. To enhance the reliability of the findings, statistical data concerning the countries under study were obtained from official reports, institutional websites, international reports and relevant literature. In addition, meticulous attention was paid to ensure that the data obtained were reported in a way to cover the same period. After obtaining the data, demographic and economic structures, compulsory education and education management approaches, the historical process of vocational education practices and current vocational education practices of the examined countries were compared. In the light of the information obtained from this analysis, the labour force participation rates of the countries and the labour force participation status of vocational education graduates were examined. The results revealed that the employment rates of students who have recently graduated from vocational education in Türkiye are in the lowest position among the countries under comparison. In this context, recommendations have been made that echo those made in the context of the aforementioned countries, including the necessity of planning vocational education practices in Türkiye based on job analysis, the encouragement of vocational education, and the increase in public resources allocated to education.
Comparative Education Vocational Education Labour Force Participation OECD
Ethics committee approval was not obtained since the research was conducted by document collection method. Ethical principles were followed at all stages of the study and in the writing process.
Bu çalışmanın amacı, Ekonomik Kalkınma ve İş Birliği Örgütü (OECD) tarafından 2022 yılında yayınlanan ve 15-64 yaş arası nüfus verilerine göre düzenlenmiş iş gücüne katılım oranları istatistiğinde, ilk dört sırada yer alan İzlanda, Hollanda, İsveç, İsviçre ile 41. sırada yer alan Türkiye’deki mesleki eğitim uygulamalarının karşılaştırılmalı olarak incelenmesidir. Bu çalışma, ülkelerin mesleki eğitim politikalarının iş gücüne katılım ve istihdam süreçleriyle ilişkili olabileceği düşüncesinden ve bu konuyu karşılaştırmalı bir şekilde ele alan bir çalışmanın alanyazında bulunmamasından yola çıkarak, alanyazına önemli bir katkı sağlayacağı öngörüsüyle tasarlanmıştır. Çalışma nitel araştırma deseninde tasarlanmıştır. Çalışmaya ilişkin veriler doküman inceleme yöntemi ile toplanmıştır. Verilerin toplanması sırasında daha güvenilir sonuçlar ortaya koyabilmek için, çalışma kapsamında ele alınan ülkeler ile ilgili istatistiki bilgilere resmi raporlardan, kurumsal web sitelerinden, uluslararası raporlardan ve alanyazındaki çalışmalardan ulaşılmıştır. Ayrıca ulaşılan verilerin aynı dönemi kapsayacak şekilde raporlaştırılmasına dikkat edilmiştir. Çalışma kapsamında elde edilen bulgulardan yola çıkılarak ülkelerin demografik ve ekonomik yapıları ile zorunlu eğitim ve eğitim yönetimi yaklaşımları, mesleki eğitim uygulamalarının tarihsel süreci ve mevcut mesleki eğitim uygulamaları karşılaştırılmıştır. Bu bilgiler ışığında ülkelerin iş gücüne katılım oranları ve mesleki eğitim mezunlarının iş gücüne katılım durumu incelenmiştir. Ulaşılan sonuçlara göre, Türkiye’de mesleki eğitimden yeni mezun olmuş öğrencilerin istihdam oranlarının, karşılaştırılan ülkeler arasında son sırada olduğu görülmüştür. Bu kapsamda çalışma kapsamında incelenen ülkelere benzer biçimde Türkiye’deki mesleki eğitim uygulamalarına ilişkin planlamanın iş analizine dayanılarak yapılması, mesleki eğitimin özendirilmesi ve eğitime ayrılan kamu kaynaklarının artırılması gibi öneriler getirilmiştir.
Karşılaştırmalı Eğitim Mesleki Eğitim İş Gücüne Katılım OECD
Araştırma doküman toplama yöntemiyle gerçekleştirildiği için etik kurul onayı alınmamıştır. Araştırmanın tüm aşamalarında ve yazım sürecinde etik ilkelere uyulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Karşılaştırmalı ve Kültürlerarası Eğitim |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 6 Temmuz 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 13 Sayı: 2 |