The purpose of the present study is to examine the
attitudes of the fourth-year students at the Department of Music Teaching at the Faculty of Education
towards “Traditional Turkish Music Courses”. Within the framework of this basic purpose, this study
is designed to examine the attitudes of the fourth-year students at the Department of Music Teaching at the
Faculty of Education towards the courses of TTFM (Traditional Turkish Folk Music) and TTAM (Traditional
Turkish Art Music) in terms of various variables and to find out whether there is a significant relationship
between them.This study is a research conducted as a survey to determine the attitudes of the students at
the Department of Music Teaching towards TTFM and TTAM. The universe of the study consists of the
students enrolled at the 23 Departments of Music Teaching affiliated to The Council of Higher Education in Turkey.
The sample of the study is composed of the fourth-year students at 18 Departments of Music Teaching.In the
study, was usedan Attitude-Scale for Traditional Turkish Music (TTFM-TTAM), developed by the researcher. The
Scale consists of 24 questions – 9 negative and 15 positive. It is one-dimensional and the variance explained
by the single factor has been found as 40% and the coefficient of reliability
(Cronbach Alpha) as 0,93.The study concluded that the students had a high
positive score of attitude to the
courses of TTFM and TTAM and there was not a significant difference between the
attitudes to these two courses. The
students’ attitudes to the courses of Traditional Turkish Music showed
considerable differences, depending
ontheir high-schools, their current universities, individual instruments and
their favourite music.
Music Training Traditional Turkish Music Courses Traditional Turkish Folk Music Traditional Turkish Art Music Attitude
Bu
araştırmanın amacı, Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı 4. sınıf öğrencilerinin
Geleneksel Türk Müziği Derslerine ilişkin tutumlarını belirlemektir. Bu temel amaç çerçevesinde araştırmada, Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Anabilim Dalı 4. sınıf öğrencilerinin
GTHM ve GTSM derslerine ilişkin tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi ve aralarında anlamlı bir ilişki olup olmadığının ortaya konulması
hedeflenmektedir. Bu araştırma, betimsel türde olup tarama modeli ile yürütülmüştür.Araştırmanın evrenini, Yüksek
Öğretim Kurumuna bağlı olan 23 Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, 18 Müzik Eğitimi Anabilim Dalı dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Geleneksel Türk Müziği (GTHM-GTSM) derslerine ilişkin
tutum ölçeği” kullanılmıştır. Ölçek, 9 maddesi olumsuz ve 15 maddesi olumlu olmak üzere toplam 24 maddeden meydana
gelmiştir. Ölçek tek boyutlu olup, tek faktörün açıkladığı varyans % 40,
güvenirlilik katsayısı (Cronbach Alfa) 0,93 olarak bulunmuştur.Araştırmanın bulguları sonucunda
GTHM ve GTSM derslerine ilişkin öğrencilerin tutum puanlarının yüksek oranda olumlu olduğu ve bu iki derse ilişkin tutumlar arsında anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır. Öğrencilerin GTM derslerine ilişkin tutumlarının mezun oldukları ortaöğretim kurumlarına, okumakta oldukları üniversitelere, bireysel çalgılarına, dinledikleri müzik türüne göre
anlamlı düzeyde fark bulunmuştur.
Müzik Eğitimi Geleneksel Türk Müziği Dersleri Geleneksel Türk Halk Müziği Geleneksel Türk Sanat Müziği Tutum
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2014 |
Gönderilme Tarihi | 17 Temmuz 2014 |
Kabul Tarihi | 14 Ekim 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 3 |