Rapid change and development
occurring in today’s science and technology era also changes the structure of
the societies. Therefore, it is impossible for the goals and the methods of art
education to remain stable.
Today’s technological advancements
effects the plastic arts directly and offers novel techniques instead of the
conventional ones. The art of painting has been generating new expressions in a
variety of fields from Multimedia Technologies to material technologies, and
that is inevitable to affect not only the field of art, but also the art
education.
This
study was conducted with the aim of determining the art department students’
technology awareness during the art education, how they perceived the
technology, whether they used the existing technology in the process of art
education or not. The study group was composed of 50 participants selected by
convenience sampling technique.
A
questionnaire composed of 26 items was conducted. The questionnaire had 3
parts. The first part consisted of demographic information with 10 items.
(gender, age, school, faculty, pocket money, the place they stayed, the
education levels of the parents). The second part consisted of 4 items and
those items were about the technological devices they possessed and their
familiarity of using devices, hardware and software. The third part consisted
of 13 items aiming at determining the students’ perceptions towards technology.
The percentage and frequency analysis perform with the results of the study.
Art education technology painting multimedia candidate teacher
Yaşadığımız bilim ve
teknoloji çağında görülen hızlı değişim ve gelişmeler toplumların yapısını da
değiştirmektedir. Buna bağlı olarak sanat eğitimin amaçlarında ve yöntemlerinde
değişmeler olmaması olanaksızdır.
Günümüzde teknolojik gelişmeler
doğrudan plastik sanatları etkilemekte ve geleneksel tekniklerin yerine sürekli
değişen teknikleri önermektedir. Multimedya teknolojilerinden malzeme
teknolojilerindeki yeniliklere kadar geniş bir alan içinde resim sanatı yeni
ifadeler meydana getirirken bunun sadece sanatsal alanını değil sanat eğitimini
de etkilemesi kaçınılmazdır.
Bu çalışma, eğitim fakültesi
güzel sanatlar eğitimi bölümü resim-iş eğitimi anabilim dalında okuyan öğrencilerin
sanat eğitimi sürecinde teknoloji farkındalıklarını, onu nasıl algıladıklarını,
var olan teknolojileri sanat eğitimleri sürecinde kullanıp kullanmadıklarını
belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubunu elverişli örneklem yöntemiyle
seçilen 50 kişi oluşturmaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2016 |
Gönderilme Tarihi | 9 Şubat 2016 |
Kabul Tarihi | 29 Şubat 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 2016 Sayı: 6 |