The aim of this study is to understand in which respect the 13-16 year old girls build up identification with their mothers, and to explain the role of the mothers in self perception by looking at how the stories about self perception, occupation choice, social pressure and value judgement is completed. The scales, which were developed by its first and second writers of the research and tested in terms of reliability by the other researchers, were implemented to 12 students between 13 and 16 years who were chosen with sampling in Tokat city center in 2015-2016 educational term. Data collection scales can be handled in terms of two main ideas as drawing and story interpretation. Drawing practice was done through an instruction. In this instruction, 14 different questions which were about the drawings of the students related to their mothers and themselves were included. In story interpretation part, four stories about the self perception of the students in the role of the mothers, the choice of occupation, social pressure and value judgement and two questions about these stories were asked. Data was collected from all the students participating into the research. In the data analysis, content analysis for drawing and story interpretation and SPSS program for determining the descriptive statistics. In the conclusion of the research, it was observed that some students gave place to organ deficiency and they provided justification in some drawings about their mothers and themselves. It was determined that the specifications where there is identification with the mothers became diversified as physical, moral and cultural. Moreover when the contents of story interpretation practice were analyzed, the existence of the mothers' accepting and refusing roles was reached as a result in all the stories. The results were discussed as a part of literature, the results and suggestions were featured.
Self-perception identification mother drawing content analysis
Araştırmanın
amacı, 13-16 yaş arası kız çocuklarının anneleriyle hangi bakımdan özdeşim
kurduklarını anlamak, buna ek olarak benlik algıları üzerinde annelerinin rolünü
benlik algısı, meslek seçimi, toplum baskısı ve değer yargıları konusunda geliştirilen
hikâyelerin nasıl tamamlanıldığından yola çıkarak açıklamaktır. Araştırmanın
birinci ve ikinci yazarı tarafından geliştirilen, diğer araştırmacılar tarafından
ön uygulaması yapılarak güvenirliği sınanmış olan ölçme araçları 2015-2016 eğitim-öğretim
yılında Tokat il merkezinde uygun örnekleme yoluyla seçilen, yaşları 13 ile 16
arasında değişen 12 öğrenciye uygulanmıştır. Veri toplama araçları çizim ve hikâye
yorumlama uygulamaları olmak üzere iki başlıkta ele alınabilir: Çizim uygulaması,
bir yönerge aracılığıyla yapılmıştır. Bu yönergede, öğrencilerin annelerine ve
kendilerine ilişkin yaptıkları çizimlerle ilgili 14 farklı soruya yer verilmiştir.
Hikâye yorumlama uygulamasında ise öğrencilerin benlik algısı üzerinde annenin
rolüne dair benlik algısı, meslek seçimi, toplum baskısı ve değer yargıları
konusunda dört hikâye ile bu hikâyelerle ilgili iki soru sorulmuştur. Araştırmaya
katılan tüm öğrencilerden veri toplanmıştır. Verilerin analizinde, çizim ve hikâye
yorumlama uygulaması için içerik analizinden ve tanımlayıcı istatistikleri
belirlemek içinse SPSS programından yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin
bir kısmının annelerine ve kendilerine ilişkin yaptıkları çizimlerde, organ
eksikliklerine yer verdikleri ve bu durumu gerekçelendirdikleri görülmüştür.
Anneyle özdeşim kurulan ve gelecekte kurulması olası özelliklerin fiziksel,
ahlaki ve kültürel özellikler olarak çeşitlendiği tespit edilmiştir. Ayrıca hikâye
yorumlama uygulamasının içerikleri analiz edildiğinde, hikâyelerin tümünde
annenin kabul edici ve reddedici rolünün varlığına ulaşılmıştır. Araştırma sonuçları
literatür bağlamında tartışılmış, sonuç ve önerilere yer verilmiştir.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 18 Eylül 2017 |
Kabul Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9 |