In this study, the effect of project-based learning model on academic success of students in social studies course was investigated. Project-based learning encompasses learning at higher levels such as analysis, evaluation, synthesis. The project-based learning model offers a general solution to an objective by taking advantage of different disciplines about the real or virtual problems that individuals face in school and business life. In this study, experimental model was used. Data were analyzed by paired samples t test. According to the research result, the project-based learning model significantly increased the academic achievement scores of the students. Therefore, it has become clear that project based learning model is effective in improving academic achievement scores. As a result, it can be suggested that project based learning model should be used more frequently in social studies course.
Social studies secondary school project based learning academic success
Bu çalışmada sosyal bilgiler dersinde proje tabanlı öğrenme modelinin öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Proje tabanlı öğrenme; analiz, değerlendirme, sentez gibi üst basamaklardaki öğrenmeleri kapsar. Proje tabanlı öğrenme modeli bireylerin okul ve iş hayatında karşı karşıya kalabilecekleri gerçek ya da sanal problemler hakkında farklı disiplinlerden yararlanarak bir amaç doğrultusunda genel çözüm önerileri sunar. Araştırmada, deneysel model kullanılmıştır. Veriler ilişkili örneklemler için t testi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucuna göre proje tabanlı öğrenme modeli, öğrencilerin akademik başarı puanlarını manidar bir şekilde arttırmıştır. Dolayısıyla proje tabanlı öğrenme modelinin, akademik başarı puanlarını geliştirmede etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak proje tabanlı öğrenme modelinin, sosyal bilgiler dersinde daha sık kullanılması gerektiği önerilebilir.
Sosyal bilgiler ortaokul proje tabanlı öğrenme akademik başarı
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ekim 2017 |
Kabul Tarihi | 31 Ekim 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 9 |