The aim of this research is to
determine the Turkish world perception of 7th grade students. The research has
been made in descriptive scanning model. In research, semi-structured
questionnaire has been used as data collection tool. The developed
semi-structured questionnaire was applied to 449 7th grade students. 150
students from Ankara, 149 students from Sinop, 150 students from Şanlıurfa has
filled in the questionnaire. SPSS 17 statistical software was used in the analysis of collected
data. In the solution of the problems and sub-problematical areas, descriptive
statistics such as frequency, arithmetic average, standard deviation and
t-test, one way variance analysis (ANOVA) was used. According
to the results of the research, 7th grade students’ perception of Turkish world
points have meaningful variables such as sex, having an atlas, the city they
live in and the amount of the students in a class. Studies on map and the
social sciences laboratory doesn’t effect the students’ Turkish world
perception. It was concluded that 7th grade students had gotten the most
information about Turkish world by their course books. They get the least
information by history books. It was concluded that approximately 90 percent of
the 7th grade students had known two countries or less. Turkey is the most
known country from the seven independent Turkish Republic. Kyrgyzstan is the
lesser-known country.
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 7.
sınıf öğrencilerinin Türk Dünyası algısını belirlemektir. Araştırma betimsel
tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak
yarı yapılandırılmış anket kullanılmıştır. Anket Ankara ilinde 150, Sinop
ilinde 149, Şanlıurfa ilinde 150 7. sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 449 katılımcıya
uygulanmıştır. Verilerin
analizinde SPSS 17 istatistiksel yazılımından yararlanılmıştır. Araştırmanın
problem durumu ve alt problemlerinin çözümlenmesinde; betimsel istatistikler
kullanılmış, t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri uygulanmıştır.
Araştırma bulgularına göre, 7. Sınıf öğrencilerinin zihin haritasında Türk
Dünyası algısına yönelik toplam puanları cinsiyet, atlası bulunma durumu, yaşadıkları
il ve sınıf mevcudu değişkenine göre farklılaşırken, harita inceleme ve
okulunda Sosyal Bilgiler sınıfı/laboratuarı olma değişkeni açısından anlamlı
bir farklılık bulunmamıştır. 7. Sınıf öğrencilerinin Türk Dünyası ile ilgili
bilgiyi en çok ders kitaplarından öğrendiği en az ise tarih kitaplarından öğrendikleri
sonucuna ulaşılmıştır. 7. sınıf öğrencilerinin yaklaşık % 90’ının iki ve ikiden
az ülke bildiği sonucuna varılmıştır. 7 bağımsız Türk Cumhuriyeti’nden en fazla
doğru bilinen ülke Türkiye olurken en az doğru cevaplanan ise Kırgızistan olmuştur.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2015 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ocak 2015 |
Kabul Tarihi | 19 Nisan 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 4 |