Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Perception of Turkish World in the 7th Grade Students’ Mind Map

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 1 - 14, 30.04.2015

Öz

The aim of this research is to
determine the Turkish world perception of 7th grade students. The research has
been made in descriptive scanning model. In research, semi-structured
questionnaire has been used as data collection tool. The developed
semi-structured questionnaire was applied to 449 7th grade students. 150
students from Ankara, 149 students from Sinop, 150 students from Şanlıurfa has
filled in the questionnaire.
 SPSS 17 statistical software was used in the analysis of collected
data. In the solution of the problems and sub-problematical areas, descriptive
statistics such as frequency, arithmetic average, standard deviation and
t-test, one way variance analysis (ANOVA) was used.
 According
to the results of the research, 7th grade students’ perception of Turkish world
points have meaningful variables such as sex, having an atlas, the city they
live in and the amount of the students in a class. Studies on map and the
social sciences laboratory doesn’t effect the students’ Turkish world
perception. It was concluded that 7th grade students had gotten the most
information about Turkish world by their course books. They get the least
information by history books. It was concluded that approximately 90 percent of
the 7th grade students had known two countries or less. Turkey is the most
known country from the seven independent Turkish Republic. Kyrgyzstan is the
lesser-known country.

Kaynakça

  • AKSOY, B. VE KOÇ, H., (2012). “Türkiye’de Öğrenim Gören Lisans Öğrencilerinin Zihin Haritasında Avrupa Birliği Algısı (Ankara İli Örneği)”, Milli Eğitim Dergisi 196 (Güz): 107-123. ATEŞ, S., (2009). Sosyal Bilgilerde Tarih Diyagramlarının Kullanım Türlerinin Öğrenci Başarısına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. AYDIN, G. (2009). Zihin Haritalama Tekniğinin Dinleneni Anlamaya Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. BRİNKMANN, A., (2007). “Graphical Knowledge Display- Mind Mapping and Concept Mapping as Efficient Tools in Mathematics Education”, (çev. Suphi Önder Bütüner), Elementary Education Online, 6(1), Çeviri: 1-11. BUZAN, T., KEENE, R., (1996). Dehanın El Kitabı. (çev. Sinem Gül), Birleşik Basın Dağıtım: İstanbul. BUZAN, T., (2009). Akıl Haritaları, Boyut Yayıncılık: İstanbul. BUZAN, T., BUZAN, B., (2011). Zihin Haritaları. (çev: Güntülü Tercanlı), İstanbul: Alfa Yayınları. EVREKLİ, E., BALIM, A. G. (2010). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Zihin Haritası ve Kavram Karikatürü Etkinliklerin Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Sorgulayıcı Öğrenme Beceri Algılarına Etkisi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, s.: 76-98.
  • KAHVECİ, G., (2004). Az Görenlerde Zihin Haritası Yöntemi İle Özet Çıkarmanın Okuduğunu Anlamaya Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. KARASAR, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. ŞEYİHOĞLU, A., AKBAŞ, Y., KARTAL, A., (2012). Uygulama Örnekleri İle Coğrafya Eğitiminde Kavram ve Zihin Haritaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık. TAŞ, H.İ. (2003). Zihinsel Haritalama ve Öğrencilerin Zihni Haritalarını Geliştirme Yolları, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 8, İstanbul. TUNÇEL, H. (2002). “Türk Öğrencilerin Zihin Haritalarında İslam Ülkeleri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 12, Sayı:2, Sayfa: 83-103, Elazığ. TÜMERTEKİN, E., ÖZGÜÇ, N. (2002). “Beşeri Coğrafya: İnsan, Kültür, Mekan”. (1. baskı 1997, 2. baskı 1998) Çantay Kitabevi: İstanbul. YAŞAR, I. Z., (2006). Fen Eğitiminde Zihin Haritalama Tekniğiyle Not Tutmanın Kavram Öğrenmeye ve Başarıya Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

7. Sınıf Öğrencilerinin Zihin Haritasında Türk Dünyası Algısı

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 1 - 14, 30.04.2015

Öz

Bu araştırmanın amacı, ortaokul 7.
sınıf öğrencilerinin Türk Dünyası algısını belirlemektir. Araştırma betimsel
tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak
yarı yapılandırılmış anket kullanılmıştır. Anket Ankara ilinde 150, Sinop
ilinde 149, Şanlıurfa ilinde 150 7. sınıf öğrencisi olmak üzere toplam 449 katılımcıya
uygulanmıştır.
 Verilerin
analizinde SPSS 17 istatistiksel yazılımından yararlanılmıştır. Araştırmanın
problem durumu ve alt problemlerinin çözümlenmesinde; betimsel istatistikler
kullanılmış, t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) teknikleri uygulanmıştır.
 Araştırma bulgularına göre, 7. Sınıf öğrencilerinin zihin haritasında Türk
Dünyası algısına yönelik toplam puanları cinsiyet, atlası bulunma durumu, yaşadıkları
il ve sınıf mevcudu değişkenine göre farklılaşırken, harita inceleme ve
okulunda Sosyal Bilgiler sınıfı/laboratuarı olma değişkeni açısından anlamlı
bir farklılık bulunmamıştır. 7. Sınıf öğrencilerinin Türk Dünyası ile ilgili
bilgiyi en çok ders kitaplarından öğrendiği en az ise tarih kitaplarından öğrendikleri
sonucuna ulaşılmıştır. 7. sınıf öğrencilerinin yaklaşık % 90’ının iki ve ikiden
az ülke bildiği sonucuna varılmıştır. 7 bağımsız Türk Cumhuriyeti’nden en fazla
doğru bilinen ülke Türkiye olurken en az doğru cevaplanan ise Kırgızistan olmuştur.

Kaynakça

  • AKSOY, B. VE KOÇ, H., (2012). “Türkiye’de Öğrenim Gören Lisans Öğrencilerinin Zihin Haritasında Avrupa Birliği Algısı (Ankara İli Örneği)”, Milli Eğitim Dergisi 196 (Güz): 107-123. ATEŞ, S., (2009). Sosyal Bilgilerde Tarih Diyagramlarının Kullanım Türlerinin Öğrenci Başarısına Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. AYDIN, G. (2009). Zihin Haritalama Tekniğinin Dinleneni Anlamaya Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum. BRİNKMANN, A., (2007). “Graphical Knowledge Display- Mind Mapping and Concept Mapping as Efficient Tools in Mathematics Education”, (çev. Suphi Önder Bütüner), Elementary Education Online, 6(1), Çeviri: 1-11. BUZAN, T., KEENE, R., (1996). Dehanın El Kitabı. (çev. Sinem Gül), Birleşik Basın Dağıtım: İstanbul. BUZAN, T., (2009). Akıl Haritaları, Boyut Yayıncılık: İstanbul. BUZAN, T., BUZAN, B., (2011). Zihin Haritaları. (çev: Güntülü Tercanlı), İstanbul: Alfa Yayınları. EVREKLİ, E., BALIM, A. G. (2010). Fen ve Teknoloji Öğretiminde Zihin Haritası ve Kavram Karikatürü Etkinliklerin Öğrencilerin Akademik Başarılarına ve Sorgulayıcı Öğrenme Beceri Algılarına Etkisi, Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 2, s.: 76-98.
  • KAHVECİ, G., (2004). Az Görenlerde Zihin Haritası Yöntemi İle Özet Çıkarmanın Okuduğunu Anlamaya Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. KARASAR, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. ŞEYİHOĞLU, A., AKBAŞ, Y., KARTAL, A., (2012). Uygulama Örnekleri İle Coğrafya Eğitiminde Kavram ve Zihin Haritaları. Ankara: Pegem A Yayıncılık. TAŞ, H.İ. (2003). Zihinsel Haritalama ve Öğrencilerin Zihni Haritalarını Geliştirme Yolları, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı: 8, İstanbul. TUNÇEL, H. (2002). “Türk Öğrencilerin Zihin Haritalarında İslam Ülkeleri”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 12, Sayı:2, Sayfa: 83-103, Elazığ. TÜMERTEKİN, E., ÖZGÜÇ, N. (2002). “Beşeri Coğrafya: İnsan, Kültür, Mekan”. (1. baskı 1997, 2. baskı 1998) Çantay Kitabevi: İstanbul. YAŞAR, I. Z., (2006). Fen Eğitiminde Zihin Haritalama Tekniğiyle Not Tutmanın Kavram Öğrenmeye ve Başarıya Etkisi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 2 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bülent Aksoy

Hülya Karaçalı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 22 Ocak 2015
Kabul Tarihi 19 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Aksoy, B., & Karaçalı, H. (2015). 7. Sınıf Öğrencilerinin Zihin Haritasında Türk Dünyası Algısı. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(4), 1-14.