Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Comparative Analyses of Teacher Education System of Germany and Kyrgyzstan

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 68 - 83, 30.04.2015

Öz

The study covers comparative examination of teacher education systems of Germany and Kyrgyzstan. Teacher education systems of such countries as Kyrgyzstan, independence history of which is short, and Germany, which has both educational background and distinctive structure of educational system among other countries, were studied. Even if Kyrgyzstan declared its independence in 1991 right after the USSR collapse, together with advantages of independence the country had to keep up with global and increasing economical, social, technological, educational standards, especially when nationalization period started, Kyrgyzstan went on new reforms. The study focuses on the level which Kyrgyzstan has achieved today as a result of those reforms. The content comprises comparative analysis of teacher education systems, conditions of teacher retraining courses and social status of teachers of the two countries, as well. On this account, our study can be advantageous to the extent that several shortcomings were determined and some ways of developing teacher education system of Kyrgyzstan were provided. Due to theoretical character of our study, method of literature data analysis was applied.

Kaynakça

  • ABAZAOĞLU, İ. (2014)“Dünyada Öğretmen Yetiştirme Programları ve Öğretmenlere Yönelik Mesleki Gelişim Uygulamaları”, Turkish Studies : International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 9/5 Spring 2014, P. 1-46, Ankara.
  • AKİMCANKIZI, B. (2008)“Bağımsızlık Sonrası Kırgızistan Ortaöğretim Ders Kitaplarında Din Anlatımı”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Ve Din Bilimleri Yüksek Lisans Tezi.
  • АЛЫБАЕВА, Г. (2009) Мыкты Мугалим, Кутбилим Журналы,[Çevrim-içi: http://presskg.com/kut/09/0515_8.htm],Erişim Tarihi: 26.01.2015.
  • AYKAÇ, N. K. ve BİLGİN, H. H. (2014) “Türkiye’de ve Bazı Avrupa Birliği Ülkelerindeki Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarının Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi (Almanya, Finlandiya, Fransa, İngiltere Ve Türkiye Örneği)”, Turkish Studies: International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 9/3 Winter 2014, P. 279-292.
  • BOOBEKOVA, K. (2000)“Bağımsız Devletler Topluluğunda Öğretmen Yetiştirme”, M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi Yıl 2000, Sayı 12. Sayfa : 75-90.
  • Clark, B. R. (1993). The Research Foundations Of Graduate Education, University Of California Press, Berkelers Los Angeles Oxford.
  • ERDEM, A. R. (2011)“Eğitim Fakültelerinde Uygulanan Öğretmen Yetiştirme Programlarının Felsefesi”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı 9, 2011, Sayfa 89-97.
  • ГАЙДУК, О. В. (2014)“Основные Этапы Профессиональной Подготовки Учителей Физической Культуры В Высших Учебных Заведениях Германии”, Вестник Удмуртского Университета Философия. Социология. Психология. Педагогика, Удк 796.071.4 (430).
  • GÜRKAN, T. ve UTANIR, G. (1993)“Türk ve Alman Eğitim Sistemlerinde Okul Öncesi Eğitimin Ana Çizgileri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 26 Sayı: 1,Sayfa: 91-96.
  • JOLDOSHALİEVA, R. (2006) “Continuing Teacher Professional Development İn Post: Soviet Kyrgyzstan”, Aga Khan University, Aku: Ied, Pakistan, Karachi.
  • KASAPÇOPUR,A. (2007) Avrupa Birliği Ülkelerinde Eğitim Denetimi, Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • КАШЫБАЕВА, А. (2009) «Кутбилим» Саясий Газетасы,20 Мартc.8.
  • KEÇİCİ,E. (2011)“Almanya’da Öğretmen Eğitimi”, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Yıl: 2011, Sayı: 34, Sayfa: 117-132
  • Krueger, M. (1994), Teacher Education İn Germany, [Çevrim-içi: Http://Fc09.Deviantart.Net/Fs71/F/2012/250/C/1/Daniel_What_Teachers_Require_İn_Germany_By_Bloodrose83: D5dxi4x.Pdf], Erişim Tarihi: 31.01.2015.
  • ЛУНДРЕН, П. Структура Подготовки Учителей В Германии, [Çevrim-içi: http://vestnik.yspu.org/releases/materialy_mejdunarodnogo_seminara/14_1/],Erişim Tarihi: 31.01.2015.
  • Нан Кыргызстана, (2015) Доктора Наук Нан Кыргызстана Получают До 6 Тыс. Сомов [Çevrim-içi: http://www.knews.kg/society/57656_doktora_nauk_nan_kyirgyizstana_poluchayut_do_6_tyis_somov_a_sekretari_pravitelstva_: _do_16_tyis_somov/], Erişim Tarihi: 19.01.2015.
  • ОСМОНОВ, Ө. (2015)Эгемендүү Кыргызстандагы Билим Берүү [Çevrim-içi: http://students.com.kg/publ/taryh/ehgemend_kyrgyzstandagy_bilim_ber/3: 1: 0: 235],Erişim Tarihi: 18.01.2015
  • PARMAKSIZ, R. Ş. ve KISAKÜREK, M. A. (2013)“A Comparison Of Essential Elements Of Service Training Program For Teachers And Quality Control / Assurance İn Turkey And Someeu Countries”, Karaelmas Journal Of Educational Sciences1, 112-129received: 12 November 2013, Accepted: 11.
  • SÖZEN, S. veÇABUK, A. (2013)“Türkiye, Avusturya ve Almanya Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin İncelenmesi”, Uşak Üniverstesi Sosyal Bilimler Dergisi (2013) Özel Sayı, 213-230
  • SÜNGÜ H. (2012)“A Comparative Analysis Of Teachers Salaries İn Some OECD Countries”, 21.Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Dergisi Cilt:1, Sayı:2, 21-45.
  • ŞİŞMAN, M. ve Arı, A. (2009) “Kırgızistan’da Eğitimin Temel Problemleri ve Öğretmenlerin Hizmet İçi Eğitim İhtiyacı”, Sosyal Bilimler Dergisi, Bişkek, Sayı: 21:133-147.
  • TEXTOR, M. R. (2015), Elementary Education İn Germany, Educational Resources İnformations Center, [Çevrim-içi: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ed490577.pdf], Erişim Tarihi: 01.02.2015.
  • ТОКТОБУБУ, А. (2015) В Кыргызстане Работают 78 Частных Детсадов И 62 Частные Школы В Кыргызстане Работают 78 Частных Детсадов И 62 Частные Школы [Çevrim-içi: Http://Www.Knews.Kg/Society/59199_V_Kyirgyizstane_Rabotayut_78_Chastnyih_Detsadov_İ_62_Chastnyie_Shkolyi/],Erişim Tarihi: 19.01.2015.
  • ТОКТОРОВ, М. (2008) «Кутбилим» Саясий Газетасы, 26.09.2008.
  • Учителям, Возможно, Повысят Заработную Плату, [Çevrim-içi: http://www.knews.kg/econom/58978_uchitelyam_mogut_povyisit_zarabotnuyu_platu_na_50__vo_vtoroy_polovine_2015_goda/],Erişim Tarihi: 19.01.2015.
  • UYGUN Ergen, G. ve Öztürk, İ. H. (2011)“A Comparison Between Practical Training Programs İn Teacher Education İn Turkey, Germany And France”, Elementary Education Online, 10 (2), 389-405.
  • VENTER, J. (1987)“Günümüzde Federal Almanya'da Ögretmen Egitimi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı.2, 105-110.
  • YILDIRIM, C. M. (2008)“Pre: School Education İn Turkey And Eu Countries”, Electronic Journal Of Social Sciences, Summer: 2008, V.7 N.25, 91-110.

Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin Karşılaştırılması: Almanya ve Kırgızistan Örneği

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 68 - 83, 30.04.2015

Öz

Çalışmamızda Almanya ve Kırgızistan’ın öğretmen yetiştirme sistemleri karşılaştırılmıştır. Kırgızistan gibi bağımsızlık tarihi kısa olan bir ülkenin, Almanya gibi, köklü bir eğitim tarihine ve bugün dünya eğitim sistemi içerisinde ayrıcalıklı bir eğitim sistemi yapısına sahip bir ülkenin öğretmen yetiştirme sistemleri araştırılmıştır. Kırgızistan Sovyetler Birliği’nin 1991’de dağılmasından sonra hemen bağımsızlığını ilan etmişse de, bağımsızlığın güzel yanlarının yanında ekonomik, sosyal, teknolojik, eğitim olarak dünyada gelişen standartlara da ayak uydurmak durumunda kalmıştır. Özellikle eğitim sisteminde bir ulusallaşma dönemi başlamış ve sürekli yeni reformlarla devam etmiştir. Çalışmamızda ise Kırgızistan’ın bütün bu reformlar neticesinde bugün gelmiş olduğu durum yazılmıştır. İçeriğinde ise her iki ülkenin öğretmen yetiştirme sistemleri, hizmetiçi eğitim kurslarının durumu ve öğretmen statüleri karşılaştırma suretiyle incelenmiştir. Bu bağlamda çalışmamızın, Kırgızistan’ın eğitim sisteminin ve özellikle öğretmen yetiştirme sisteminin geliştirilmesi ve aksaklıkların bulunması adına fayda sağlayacağı düşünülmektedir. Araştırmamız teorik bir çalışma olduğundan literatür taraması vekarşılaştırma yöntemleri kullanılmıştır.

Kaynakça

  • ABAZAOĞLU, İ. (2014)“Dünyada Öğretmen Yetiştirme Programları ve Öğretmenlere Yönelik Mesleki Gelişim Uygulamaları”, Turkish Studies : International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic Volume 9/5 Spring 2014, P. 1-46, Ankara.
  • AKİMCANKIZI, B. (2008)“Bağımsızlık Sonrası Kırgızistan Ortaöğretim Ders Kitaplarında Din Anlatımı”, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Ve Din Bilimleri Yüksek Lisans Tezi.
  • АЛЫБАЕВА, Г. (2009) Мыкты Мугалим, Кутбилим Журналы,[Çevrim-içi: http://presskg.com/kut/09/0515_8.htm],Erişim Tarihi: 26.01.2015.
  • AYKAÇ, N. K. ve BİLGİN, H. H. (2014) “Türkiye’de ve Bazı Avrupa Birliği Ülkelerindeki Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarının Karşılaştırılmalı Olarak İncelenmesi (Almanya, Finlandiya, Fransa, İngiltere Ve Türkiye Örneği)”, Turkish Studies: International Periodical For The Languages, Literature And History Of Turkish Or Turkic, Volume 9/3 Winter 2014, P. 279-292.
  • BOOBEKOVA, K. (2000)“Bağımsız Devletler Topluluğunda Öğretmen Yetiştirme”, M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi Yıl 2000, Sayı 12. Sayfa : 75-90.
  • Clark, B. R. (1993). The Research Foundations Of Graduate Education, University Of California Press, Berkelers Los Angeles Oxford.
  • ERDEM, A. R. (2011)“Eğitim Fakültelerinde Uygulanan Öğretmen Yetiştirme Programlarının Felsefesi”, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Sayı 9, 2011, Sayfa 89-97.
  • ГАЙДУК, О. В. (2014)“Основные Этапы Профессиональной Подготовки Учителей Физической Культуры В Высших Учебных Заведениях Германии”, Вестник Удмуртского Университета Философия. Социология. Психология. Педагогика, Удк 796.071.4 (430).
  • GÜRKAN, T. ve UTANIR, G. (1993)“Türk ve Alman Eğitim Sistemlerinde Okul Öncesi Eğitimin Ana Çizgileri”, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Cilt: 26 Sayı: 1,Sayfa: 91-96.
  • JOLDOSHALİEVA, R. (2006) “Continuing Teacher Professional Development İn Post: Soviet Kyrgyzstan”, Aga Khan University, Aku: Ied, Pakistan, Karachi.
  • KASAPÇOPUR,A. (2007) Avrupa Birliği Ülkelerinde Eğitim Denetimi, Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Başkanlığı, Ankara.
  • КАШЫБАЕВА, А. (2009) «Кутбилим» Саясий Газетасы,20 Мартc.8.
  • KEÇİCİ,E. (2011)“Almanya’da Öğretmen Eğitimi”, M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, Yıl: 2011, Sayı: 34, Sayfa: 117-132
  • Krueger, M. (1994), Teacher Education İn Germany, [Çevrim-içi: Http://Fc09.Deviantart.Net/Fs71/F/2012/250/C/1/Daniel_What_Teachers_Require_İn_Germany_By_Bloodrose83: D5dxi4x.Pdf], Erişim Tarihi: 31.01.2015.
  • ЛУНДРЕН, П. Структура Подготовки Учителей В Германии, [Çevrim-içi: http://vestnik.yspu.org/releases/materialy_mejdunarodnogo_seminara/14_1/],Erişim Tarihi: 31.01.2015.
  • Нан Кыргызстана, (2015) Доктора Наук Нан Кыргызстана Получают До 6 Тыс. Сомов [Çevrim-içi: http://www.knews.kg/society/57656_doktora_nauk_nan_kyirgyizstana_poluchayut_do_6_tyis_somov_a_sekretari_pravitelstva_: _do_16_tyis_somov/], Erişim Tarihi: 19.01.2015.
  • ОСМОНОВ, Ө. (2015)Эгемендүү Кыргызстандагы Билим Берүү [Çevrim-içi: http://students.com.kg/publ/taryh/ehgemend_kyrgyzstandagy_bilim_ber/3: 1: 0: 235],Erişim Tarihi: 18.01.2015
  • PARMAKSIZ, R. Ş. ve KISAKÜREK, M. A. (2013)“A Comparison Of Essential Elements Of Service Training Program For Teachers And Quality Control / Assurance İn Turkey And Someeu Countries”, Karaelmas Journal Of Educational Sciences1, 112-129received: 12 November 2013, Accepted: 11.
  • SÖZEN, S. veÇABUK, A. (2013)“Türkiye, Avusturya ve Almanya Öğretmen Yetiştirme Sistemlerinin İncelenmesi”, Uşak Üniverstesi Sosyal Bilimler Dergisi (2013) Özel Sayı, 213-230
  • SÜNGÜ H. (2012)“A Comparative Analysis Of Teachers Salaries İn Some OECD Countries”, 21.Yüzyılda Eğitim Ve Toplum Dergisi Cilt:1, Sayı:2, 21-45.
  • ŞİŞMAN, M. ve Arı, A. (2009) “Kırgızistan’da Eğitimin Temel Problemleri ve Öğretmenlerin Hizmet İçi Eğitim İhtiyacı”, Sosyal Bilimler Dergisi, Bişkek, Sayı: 21:133-147.
  • TEXTOR, M. R. (2015), Elementary Education İn Germany, Educational Resources İnformations Center, [Çevrim-içi: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ed490577.pdf], Erişim Tarihi: 01.02.2015.
  • ТОКТОБУБУ, А. (2015) В Кыргызстане Работают 78 Частных Детсадов И 62 Частные Школы В Кыргызстане Работают 78 Частных Детсадов И 62 Частные Школы [Çevrim-içi: Http://Www.Knews.Kg/Society/59199_V_Kyirgyizstane_Rabotayut_78_Chastnyih_Detsadov_İ_62_Chastnyie_Shkolyi/],Erişim Tarihi: 19.01.2015.
  • ТОКТОРОВ, М. (2008) «Кутбилим» Саясий Газетасы, 26.09.2008.
  • Учителям, Возможно, Повысят Заработную Плату, [Çevrim-içi: http://www.knews.kg/econom/58978_uchitelyam_mogut_povyisit_zarabotnuyu_platu_na_50__vo_vtoroy_polovine_2015_goda/],Erişim Tarihi: 19.01.2015.
  • UYGUN Ergen, G. ve Öztürk, İ. H. (2011)“A Comparison Between Practical Training Programs İn Teacher Education İn Turkey, Germany And France”, Elementary Education Online, 10 (2), 389-405.
  • VENTER, J. (1987)“Günümüzde Federal Almanya'da Ögretmen Egitimi”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Sayı.2, 105-110.
  • YILDIRIM, C. M. (2008)“Pre: School Education İn Turkey And Eu Countries”, Electronic Journal Of Social Sciences, Summer: 2008, V.7 N.25, 91-110.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yavuz Ercan Gül Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 19 Mart 2015
Kabul Tarihi 21 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Gül, Y. E. (2015). Comparative Analyses of Teacher Education System of Germany and Kyrgyzstan. International Journal of Turkish Education Sciences, 2015(4), 68-83.