Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Developing an Attitude Scale towards Life Studies Lesson: Validity and Reliability Study

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 239 - 251, 30.04.2015

Öz

The aim of this study is to develop an attitude scale which is valid and reliable towards life studies lesson in order to measure students’ attitudes who are attending 1st, 2nd and 3rd grade levels. The study group of this study consists of 300 2nd and 3rd grade students who are being educated in Samsun and Giresun provinces’ elementary schools. The study group consists of 165 girls and 135 boys. 117 students are being educated in 2nd grade and 183 in 3rd grade. The exploratory validity study was administered within the validity studies of the scale. The exploratory validity study was conducted by SPSS 17 software. According to the exploratory factor analysis results; Kaiser Meyer Olkin (KMO) value of the scale is 0.906. Bartlett sphericity test value is detected as 2431,319. The Cronbach alpha reliability coefficient is detected as 0,747 for the whole scale. As a consequence of the study, it was seen that “Life Studies Lesson Attitude Scale” might be used to detect the attitude levels of the elementary school students. Due to the literacy insufficiency, it is recommended that the students of 2nd grade should have the teacher assistance, and the 3rd grade students complete it individually.

Kaynakça

  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. (Birinci Baskı), Ankara: Nobel Basımevi.
  • Bloom, B.S. (1995). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. İstanbul: M.E. B Basımevi. (Çev. D.A. Özçelik)
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Elkitabı (İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum). Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Çalışkan, H.(2008).Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. 17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Dede, Y. ve Yaman S. (2008). Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) Cilt 2, Sayı 1, sayfa 19-37.
  • Demir, S.B. ve Akengin, H. (2010). Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1): 26-40.
  • Deveci, H. (2002). Sosyal Bilgiler Dersinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Derse İlişkin Tutumlarına, Akademik Başarılarına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi.Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Eskişehir: Türkiye.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1997). Eğitim Psikolojisi. Arkadaş Yayınları. Ankara.
  • Fidan, N. (1996). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Alkım Yayınları. Ankara
  • Field, A. (2002). Discovering Statistics Using SPSS. Sage Publications Ltd., UK: London.
  • Güven, B. (2003). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Alan Bağımlılık- Alan Bağımsızlık Bilişsel Stil Boyutlarına Uygun Olarak Hazırlanan Öğretim Etkinliklerinin Akademik Başarı ve Tutumlar Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir: Türkiye
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2)(227-237).
  • Öncü H. (1994). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Matser Yayıncılık.
  • Özçelik, D. A. (1981). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÜSYM-Eğitim Yayınları.
  • Özdamar K. (2002). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi-1. 4. Baskı. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2002). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Birinci Baskı), Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Gazi Kitapevi. Ankara.
  • Sönmez, V. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi Öğretmen Kılavuzu. Ankara: Ertem Yayıncılık.
  • Şahin, T. ve diğerleri (2000). İLköğRetim 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerine Karşı Tutumları, Akademik Benlik Kavramları ve Bilişsel Öğrenme Düzeyleri. Ankara: EARGED.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • T.C. M.E.B. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2009). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Taşdemir, M. (2000). Eğitimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tay, B. ve Tay-Akyürek, B. (2006). Sosyal bilgiler dersine yönelik tutumun başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (1): 3-84.
  • Tekin H. (1977). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Mars Matbaası.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.

Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması

Yıl 2015, Cilt: 2015 Sayı: 4, 239 - 251, 30.04.2015

Öz

Bu çalışmanın amacı ilkokul1., 2. ve 3. sınıf kademelerinde okutulan Hayat Bilgisi dersine yönelik öğrenci tutumlarını ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir tutum ölçeği geliştirmektir. Bu kapsamda araştırmanın çalışma grubunu Samsun ve Giresun illerinde bulunan ilkokulların 2. ve 3. sınıflarında öğrenim görmekte olan 300 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubunda bulunan öğrencilerin 165’ikız135’i ise erkektir. Öğrencilerin 117’si ikinci sınıfta183’ü ise üçüncü sınıfta öğrenim görmektedir. Ölçeğin geçerlik çalışmaları kapsamında başlangıçta açımlayıcı faktör analizi çalışmalarına yer verilmiştir. Araştırmanın açımlayıcı faktör analizi SPSS 17 paket programıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada uygulanan faktör analizi sonuçlarına göre; ölçeğin Kaiser Meyer Olkin (KMO) değeri 0.906 bulunmuştur. Bartlett küresellik testi sonucu olarak 2431,319 tespit edilmiştir. Ölçeğin bütününe ilişkin Cronbach alpha güvenirlik katsayısı ise 0,747 bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda “Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Tutum Ölçeği”nin, ilkokul seviyesinde öğrenim gören öğrencilerin tutumlarını belirlemek amacıyla kullanılabileceği görülmüştür. Okuma becerilerinin yeterli olmaması nedeniyle birinci sınıf öğrencilerinin ölçeği öğretmen yardımıyla, ikinci ve üçüncü sınıf öğrencilerinin de bireysel olarak doldurmaları önerilmektedir.

Kaynakça

  • Binbaşıoğlu, C. (2003). Hayat Bilgisi Öğretimi. (Birinci Baskı), Ankara: Nobel Basımevi.
  • Bloom, B.S. (1995). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme. İstanbul: M.E. B Basımevi. (Çev. D.A. Özçelik)
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Elkitabı (İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum). Pegem Akademi Yayıncılık. Ankara.
  • Çalışkan, H.(2008).Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi. 17. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Sakarya: Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
  • Dede, Y. ve Yaman S. (2008). Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) Cilt 2, Sayı 1, sayfa 19-37.
  • Demir, S.B. ve Akengin, H. (2010). Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. E-Uluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1 (1): 26-40.
  • Deveci, H. (2002). Sosyal Bilgiler Dersinde Probleme Dayalı Öğrenmenin Öğrencilerin Derse İlişkin Tutumlarına, Akademik Başarılarına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi.Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Eskişehir: Türkiye.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (1997). Eğitim Psikolojisi. Arkadaş Yayınları. Ankara.
  • Fidan, N. (1996). Okulda Öğrenme ve Öğretme. Alkım Yayınları. Ankara
  • Field, A. (2002). Discovering Statistics Using SPSS. Sage Publications Ltd., UK: London.
  • Güven, B. (2003). İlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Alan Bağımlılık- Alan Bağımsızlık Bilişsel Stil Boyutlarına Uygun Olarak Hazırlanan Öğretim Etkinliklerinin Akademik Başarı ve Tutumlar Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir: Türkiye
  • Kan, A. ve Akbaş, A. (2005). Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2)(227-237).
  • Öncü H. (1994). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Matser Yayıncılık.
  • Özçelik, D. A. (1981). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÜSYM-Eğitim Yayınları.
  • Özdamar K. (2002). Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi-1. 4. Baskı. Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2002). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Birinci Baskı), Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Senemoğlu, N. (2002). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim. Gazi Kitapevi. Ankara.
  • Sönmez, V. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi Öğretmen Kılavuzu. Ankara: Ertem Yayıncılık.
  • Şahin, T. ve diğerleri (2000). İLköğRetim 6. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Derslerine Karşı Tutumları, Akademik Benlik Kavramları ve Bilişsel Öğrenme Düzeyleri. Ankara: EARGED.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • T.C. M.E.B. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı (2009). İlköğretim Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (1, 2 ve 3. Sınıflar). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Taşdemir, M. (2000). Eğitimde Planlama ve Değerlendirme. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi, Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tay, B. ve Tay-Akyürek, B. (2006). Sosyal bilgiler dersine yönelik tutumun başarıya etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4 (1): 3-84.
  • Tekin H. (1977). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Mars Matbaası.
  • Tezbaşaran, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Filiz Zayimoğlu Öztürk

Mehmet Coşkun Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2015
Gönderilme Tarihi 5 Şubat 2015
Kabul Tarihi 21 Nisan 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 2015 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Zayimoğlu Öztürk, F., & Coşkun, M. (2015). Hayat Bilgisi Dersine Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2015(4), 239-251.