Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of 5. 6. and 7. Grade Social Studies Textbooks, According to the Teachers ' Views (Example Of Muğla Province)

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 64 - 76, 30.04.2017

Öz

Our education system is growing in importance day by day the most widely used textbooks. Because of the guarantee future our students is very important to clarify the most perfect textbook. The main objective of this research with our best that teachers use textbooks 5th, 6th and 7th grade social studies textbooks, physical design, content, visual design, with language and expression characteristics of measurement and evaluation gains, is to determine the views of the social studies teacher . Survey between the years 2014-2015 working in secondary school in Muğla and its districts are made with 100 social studies teachers. data on the basis of research with quantitative approach designed screening methods were collected through questionnaires. The collected data using SPSS 21 software package, frequency, social information belonging to different publishing houses in the inferential statistical results so physical design of textbooks, visual design, content, language and expression characteristics measurement and evaluation for teachers about the percentages and averages are examined 'sufficient' results It seems to be higher.

Kaynakça

  • Dilaver, H. H. ve Akyürek T. B. (2008), “Sosyal Bilgilerde Yapılandırmacılık”, Bayram Tay ve Adem Öcal (Ed.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, I. Baskı İçinde (91-121), Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Dönmez, C. (2003). Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler, Sosyal Bilgiler Konu Alanı Ders Kitabı inceleme Kılavuzu. (Editör: Cemalettin Şahin), s: 31, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Duman, B. ve İkiel, C. ( 2002). “Yapıcı Öğrenme Kuramına Göre Sosyal Bilgiler Öğretimi”,
  • Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 245-262.
  • İpşiroğlu, Z. (1994). Okuma Sevgisi Nasıl Kazandırılır? Çağdaş Eğitimde Sanat. İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları, 127-139.
  • Kabapınar, Y. (2009). Yeni Öğrenme Anlayışının Işığında Sosyal Bilgiler Ders Kitapları, Cemil Öztürk (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi: Demokratik Vatandaşlık Eğitimi, I. Baskı İçinde (367-401), Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Kızılçaoğlu, A. (2003). Orta Öğretim Coğrafya Ders Kitapları Değerlendirme Ölçütleri. Marmara Coğrafya Dergisi, (8), S. 95. İstanbul.
  • MEB. [Milli Eğitim Bakanlığı] (2005). Sosyal Bilgiler Öğretimi Programı. Retrieved November. 01.04.2015 (tarihinde indirildi) from the Word Wide Web:
  • Pektaş, H. (2001). Ders Kitaplarında Tipografi ve Tasarım Sorunları. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları, 7. Ankara.
  • Safran, M. ve KÖKSAL, H. (2003) Sosyal Bilgiler Ders Kitapları ve Sosyal Bilgilerin Mantığı. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu: Sosyal Bilgiler. ŞAHİN, C. (Ed.). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 43-60. Ankara.
  • Sönmez, V. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu, İstanbul
  • Şimşek, A. (2004). İlköğretim Okulu Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Öğretiminde Hikaye Anlatım Yönteminin Etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2
  • Tay ve Tay. (2006). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 4 (1) 73-84.
  • Tekindal, S., Cin, M., Demircioğlu, İ., Doğanay, A., Kabapınar, Y., Yanpar, T.,Akınoğlu, O.
  • (2005). Sosyal Bilgiler ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Cemil Öztürk., Dilek , D. (Ed). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, 5. Baskı, s18, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Yaşar, Ş. (1998). “Yapısalcı Kuram ve Öğrenme-Öğretme Süreci”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1-2), 68-75.

5. 6. ve 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre İncelenmesi (Muğla İli Örneği)

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 64 - 76, 30.04.2017

Öz

Eğitim sistemimizde en yaygın kullanılan ders kitaplarının gün geçtikçe önemi artmaktadır. Bundan dolayı geleceğimiz teminatı öğrencilerimizi en kusursuz ders kitaplarına kavuşturmak için çok önem taşımaktadır. Ders kitaplarını en iyi tanıyan öğretmenlerimizle yapılan bu araştırmada temel amaç 5. 6. ve 7. sınıf sosyal bilgiler ders kitaplarının, fiziksel tasarımı, içerik, görsel tasarımı, dil ve anlatım özellikleri ile ölçme ve değerlendirme kazanımları ile ilgili, sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerini tespit etmektir. Araştırma, 2014-2015 yılları arasında Muğla merkez ve ilçelerindeki Ortaokullarda görev yapan 100 sosyal bilgiler öğretmenleri ile yapılmıştır. Nicel yaklaşımla tasarlanan tarama yönteminin esas alındığı araştırmada veriler anket formları ile toplanmıştır. Toplanan veriler ise SPSS 21 paket programına aktarılarak, frekans, yüzde çıkarımsal istatistikler sonucunda farklı yayın evlerine ait sosyal bilgiler ders kitaplarının fiziksel tasarımı, görsel tasarımı, içeriği, dil ve anlatım özellikleri ile ölçme ve değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşlerinin yüzdeleri ve ortalamaları incelendiğinde ‘Yeterli’ sonuçlarının daha yüksek olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Dilaver, H. H. ve Akyürek T. B. (2008), “Sosyal Bilgilerde Yapılandırmacılık”, Bayram Tay ve Adem Öcal (Ed.), Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, I. Baskı İçinde (91-121), Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Dönmez, C. (2003). Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler, Sosyal Bilgiler Konu Alanı Ders Kitabı inceleme Kılavuzu. (Editör: Cemalettin Şahin), s: 31, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara.
  • Duman, B. ve İkiel, C. ( 2002). “Yapıcı Öğrenme Kuramına Göre Sosyal Bilgiler Öğretimi”,
  • Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 12(2), 245-262.
  • İpşiroğlu, Z. (1994). Okuma Sevgisi Nasıl Kazandırılır? Çağdaş Eğitimde Sanat. İstanbul: Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları, 127-139.
  • Kabapınar, Y. (2009). Yeni Öğrenme Anlayışının Işığında Sosyal Bilgiler Ders Kitapları, Cemil Öztürk (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi: Demokratik Vatandaşlık Eğitimi, I. Baskı İçinde (367-401), Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Kızılçaoğlu, A. (2003). Orta Öğretim Coğrafya Ders Kitapları Değerlendirme Ölçütleri. Marmara Coğrafya Dergisi, (8), S. 95. İstanbul.
  • MEB. [Milli Eğitim Bakanlığı] (2005). Sosyal Bilgiler Öğretimi Programı. Retrieved November. 01.04.2015 (tarihinde indirildi) from the Word Wide Web:
  • Pektaş, H. (2001). Ders Kitaplarında Tipografi ve Tasarım Sorunları. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sanat Yazıları, 7. Ankara.
  • Safran, M. ve KÖKSAL, H. (2003) Sosyal Bilgiler Ders Kitapları ve Sosyal Bilgilerin Mantığı. Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu: Sosyal Bilgiler. ŞAHİN, C. (Ed.). Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 43-60. Ankara.
  • Sönmez, V. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretimi ve Öğretmen Kılavuzu, İstanbul
  • Şimşek, A. (2004). İlköğretim Okulu Sosyal Bilgiler Dersi Tarih Konularının Öğretiminde Hikaye Anlatım Yönteminin Etkililiği. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2
  • Tay ve Tay. (2006). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 4 (1) 73-84.
  • Tekindal, S., Cin, M., Demircioğlu, İ., Doğanay, A., Kabapınar, Y., Yanpar, T.,Akınoğlu, O.
  • (2005). Sosyal Bilgiler ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Cemil Öztürk., Dilek , D. (Ed). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi, 5. Baskı, s18, Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Yaşar, Ş. (1998). “Yapısalcı Kuram ve Öğrenme-Öğretme Süreci”, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (1-2), 68-75.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Ertürk

Emre Güler Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 10 Ocak 2017
Kabul Tarihi 25 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Ertürk, M., & Güler, E. (2017). Investigation of 5. 6. and 7. Grade Social Studies Textbooks, According to the Teachers ’ Views (Example Of Muğla Province). International Journal of Turkish Education Sciences, 2017(8), 64-76.