Investigating Interactive White Board Speaking Skills Activities in Turkish Lessons According to Teachers’ and Students’ Ideas
Yıl 2017,
Cilt: 2017 Sayı: 8, 160 - 172, 30.04.2017
Oğuzhan Sevim
,
Fatih Sayır
Öz
The purpose of this study is to investigate teachers’ and students’ ideas on speaking skills activities conducted by interactive white boards in Turkish lessons. The method of this study is exploratory case study. Interview forms have been used for collecting data and obtained data have been analyzed through descriptive analysis technique. The study group has consisted of 20 teachers and 100 students from four secondary schools in Muş city center. At the end of the study, it has been determined that teachers believe the use of interactive white board is beneficial and they have observed their students liked speaking skills activities and students have positive attitudes towards the use of interactive white board, also they consider that the performed speaking skills activities have contributed to their expressing themselves.
Kaynakça
- Bassion, C. and Luckner , J. (1996). Fun in learning: The pedagogical role of fun in adventure education perspectives. Journal of Experiential Education, 19(2), 108.
- Crook, C. (1994). Computers and the collaborative experience of learning. London: Routledge.
- Çongur, H. R. (1995). Söz sanatı (I). TÖMER Dil Dergisi, 28.
- Higgins, S. (2003), Partez-Vous Mathematics? In Enhancing primary mathematics teaching and learning, Thompson I. Buckingham: Open University press.
- Karatay, H. (2007). Kelime öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1).
- Marshall, D. (2002), Learning with Technology: Evidence that technology can and does support learning, San Diego CA: Cable in classroom
- Özbay, M. ve Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe eğitiminde kelime hazinesinin önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1).
- Polat, S. ve Özcan, A. (2014). Akıllı tahta kullanımıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 439-455.
- Rıza, E. T. (2003). Eğitim teknolojisi uygulamaları ve materyal geliştirme. İzmir: Anadolu Matbaası.
- Richey, R.C. (2008). Reflections on the 2008 AECT definitions of the field, TechTrends, 52(1), 24-25.
- Sillars, S. (1997). İletişim. (Çev. Nüzhet Akın). İstanbul: MEB Yayınları.
- Şeref, İ., Varışoğlu, B., Gedik, M. ve Yılmaz, İ. (2014). Deyim ve atasözlerinin öğretilmesinde görsel bir araç olarak karikatürlerin başarıya etkisi. Journal of Black Sea Studies, 41.
- Temizyürek, F, (2004). Türkçe öğretiminde konuşma eğitiminin yeri ve önemi. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan bildiri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
Türkçe Derslerinde Akıllı Tahta İle Yapılan Konuşma Becerisi Etkinliklerinin Öğretmen ve Öğrenci Görüşlerine Göre İncelenmesi
Yıl 2017,
Cilt: 2017 Sayı: 8, 160 - 172, 30.04.2017
Oğuzhan Sevim
,
Fatih Sayır
Öz
Bu çalışmanın amacı Türkçe derslerinde akıllı tahta ile yapılan konuşma becerisi etkinliklerinin öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre incelenmesidir. Çalışmanın yöntemi keşfetmeye dayalı durum çalışmasıdır. Araştırma verilerinin toplanmasında görüşme formları kullanılmış ve elde edilen veriler betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Muş merkezde bulunan dört ortaokuldan 20 öğretmen ve 100 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın sonunda öğretmenlerin akıllı tahta kullanımının faydalı olduğuna inandıkları ve yaptıkları konuşma becerisi etkinliklerin öğrencileri tarafından beğenildiğini gözlemledikleri; öğrencilerin ise akıllı tahta kullanımına karşı olumlu tutumları olduğu ve yapılan konuşma becerisi etkinliklerinin kendilerini ifade etmede katkıda bulunduğunu düşündükleri tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Bassion, C. and Luckner , J. (1996). Fun in learning: The pedagogical role of fun in adventure education perspectives. Journal of Experiential Education, 19(2), 108.
- Crook, C. (1994). Computers and the collaborative experience of learning. London: Routledge.
- Çongur, H. R. (1995). Söz sanatı (I). TÖMER Dil Dergisi, 28.
- Higgins, S. (2003), Partez-Vous Mathematics? In Enhancing primary mathematics teaching and learning, Thompson I. Buckingham: Open University press.
- Karatay, H. (2007). Kelime öğretimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27(1).
- Marshall, D. (2002), Learning with Technology: Evidence that technology can and does support learning, San Diego CA: Cable in classroom
- Özbay, M. ve Melanlıoğlu, D. (2008). Türkçe eğitiminde kelime hazinesinin önemi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1).
- Polat, S. ve Özcan, A. (2014). Akıllı tahta kullanımıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(2), 439-455.
- Rıza, E. T. (2003). Eğitim teknolojisi uygulamaları ve materyal geliştirme. İzmir: Anadolu Matbaası.
- Richey, R.C. (2008). Reflections on the 2008 AECT definitions of the field, TechTrends, 52(1), 24-25.
- Sillars, S. (1997). İletişim. (Çev. Nüzhet Akın). İstanbul: MEB Yayınları.
- Şeref, İ., Varışoğlu, B., Gedik, M. ve Yılmaz, İ. (2014). Deyim ve atasözlerinin öğretilmesinde görsel bir araç olarak karikatürlerin başarıya etkisi. Journal of Black Sea Studies, 41.
- Temizyürek, F, (2004). Türkçe öğretiminde konuşma eğitiminin yeri ve önemi. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi’nde sunulan bildiri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (7. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.