Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Usage Levels of Motivation and Learning Strategies in Turkish Course of Secondary School Students

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 272 - 284, 30.04.2017

Öz

The aim of this research is to reveal the level of motivation and use of learning strategies in secondary school students’ Turkish lessons. As emphasized in many studies, the high level of motivation and learning strategies affect the academic achievement positively. There are many studies on determining the factors affecting the academic achievement of the students. The data of the research carried out with the “Motivation and Learning Strategies Scale” and “Personal Information Form”. The sample of this research conducted by the screening model is composed of 12 students in 16 secondary schools, at least one province from each of the provincial units, according to the statistical classification of the regional unit laid out by the Turkish Statistical Institute (TSI). As a result of the data analysis, it was determined that motivation strategies that 6, 7, and 8th grade students needed most in helping and supporting were in the strategies of intrinsic goal orientation, external goal orientation and mission value in the main component of value. While helping and supporting the least needed strategy was affective strategies; the learning strategies that students most need for help and support were found to be cognitive strategies, it was determined that the strategies that they needed the least help and support were metacognitive strategies. In this context, it can be said that; it is important for Turkish teachers to be guided by the students in order to use motivation and learning strategies adequately, to carry out various activities for support and assistance, to take necessary precautions, and to have Turkish teachers in cooperation with guidance and counseling teachers and elementary school teachers.

Kaynakça

  • Belet, Ş. D. ve Yaşar, Ş (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 69-86.
  • Bulut, S. (2006). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik dersinde kullandıkları öğrenme stratejileri ve başarı güdüleri. (Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Kılıç-Çakmak, E. ve Demirel, F. (2007). Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği’nin 12-18 Yaş Türkiye Norm Çalışması. Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK), Proje No: SOBAG - 104K097.
  • De Vicente, A. (2003). Towards tutoring systems that detect students' motivation: an investigation. Doctor of Philosophy Institute for Communicating and Collaborative Systems School of Informatics University of Edinburgh.
  • Dilekmen, M. ve Ada, Ş. (2005). Öğrenmede güdülenme. Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 113-123.
  • Hamurcu, H. (2002). Okulöncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23).
  • İflazoğlu, A., ve Tümkaya, S. (2008). Öğretmen adaylarının güdülenme düzeyleri ile drama dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 61-73.
  • Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş., ve Demirel, F. (2008). İlköğretim ikinci kademe ve lise öğrencilerinin ders ve sınıf düzeylerine göre öğrenme stratejileri ve güdülenme düzeylerinin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-27.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pintrich, P., Smith, D., Garcia, T. & McKeachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, Michigan: National Center for Research to Improve Post secondary Teaching and Learning.
  • Polat, S. (2009). Türkiye’de eğitim politikalarının fırsat eşitsizliği üzerindeki etkileri. (Yayınlanmış Planlama Uzmanlığı Tezi). Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Yayınları.
  • Sankaran, S. R., & Bui, T. (2001). Impact of learning strategies and motivation on performance: A study in web-based instruction. Journal of Instructional psychology, 28(3), 191.
  • Seven, M. A., ve Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Ünlü, M. (2015). Ders çalışma ve öğrenme stratejisi temelli çevrimiçi etkinliklerin başarı, kalıcılık ve bilişsel yük açısından incelenmesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Vural, L. (2012). Öğrenme stratejileri öğretiminin öğretmen adaylarının strateji kullanımlarına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.

Ortaokul Öğrencilerinin Türkçe Dersinde Güdülenme Ve Öğrenme Stratejilerini Kullanma Düzeyleri

Yıl 2017, Cilt: 2017 Sayı: 8, 272 - 284, 30.04.2017

Öz

Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin Türkçe dersinde güdülenme ve öğrenme stratejilerini kullanma düzeylerini ortaya koymaktır. Pek çok çalışmada vurgulandığı gibi güdülenme ve öğrenme stratejilerinin yüksek düzeyde olması akademik başarıyı olumlu yönde etkilemektedir. Betimsel tarama modeliyle gerçekleştirilen araştırmanın verileri “Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği” ve “Kişisel Bilgi Formu” ile elde edilmiştir. Tarama modeliyle gerçekleştirilen bu araştırmanın örneklemini Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından ortaya konan istatistiki bölge birimi sınıflandırmasına göre 12 istatistiki bölge biriminin her birinden en az bir il olmak üzere, toplam 16 ildeki ortaokullarda öğrenim gören öğrenciler oluşturmuştur. Veri analizi sonucunda 6, 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin yardıma ve desteğe en çok ihtiyaç duydukları güdülenme stratejilerinin değer ana bileşeninde içsel hedef yönelimine, dışsal hedef yönelimine ve görev değerine yönelik stratejilerde olduğu görülürken yardıma ve desteğe en az ihtiyaç duydukları stratejilerin duyuşsal stratejiler olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin yardıma ve desteğe en çok ihtiyaç duydukları öğrenme stratejilerinin bilişsel stratejiler olduğu görülürken en az yardıma ve desteğe ihtiyaç duydukları stratejilerin ise metabilişsel stratejiler olduğu saptanmıştır. Bu bağlamda, Türkçe öğretmenlerinin güdülenme ve öğrenme stratejilerini yeterli düzeyde kullanmaları için öğrencilere rehberlik etmelerinin, destekleyici öğretim etkinliklerine ağırlık vermelerinin, rehberlik ve psikolojik danışma öğretmenleri ve sınıf öğretmenleri ile işbirliği içerisinde olmalarının önem arz ettiği söylenebilir.

Kaynakça

  • Belet, Ş. D. ve Yaşar, Ş (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 69-86.
  • Bulut, S. (2006). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin matematik dersinde kullandıkları öğrenme stratejileri ve başarı güdüleri. (Yüksek Lisans Tezi), Trakya Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Kılıç-Çakmak, E. ve Demirel, F. (2007). Güdülenme ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği’nin 12-18 Yaş Türkiye Norm Çalışması. Türkiye Bilimsel ve Teknik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK), Proje No: SOBAG - 104K097.
  • De Vicente, A. (2003). Towards tutoring systems that detect students' motivation: an investigation. Doctor of Philosophy Institute for Communicating and Collaborative Systems School of Informatics University of Edinburgh.
  • Dilekmen, M. ve Ada, Ş. (2005). Öğrenmede güdülenme. Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 113-123.
  • Hamurcu, H. (2002). Okulöncesi öğretmen adaylarının kullandıkları öğrenme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23).
  • İflazoğlu, A., ve Tümkaya, S. (2008). Öğretmen adaylarının güdülenme düzeyleri ile drama dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(23), 61-73.
  • Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. A., Karadeniz, Ş., Büyüköztürk, Ş., ve Demirel, F. (2008). İlköğretim ikinci kademe ve lise öğrencilerinin ders ve sınıf düzeylerine göre öğrenme stratejileri ve güdülenme düzeylerinin belirlenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 5(1), 1-27.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Pintrich, P., Smith, D., Garcia, T. & McKeachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ). Ann Arbor, Michigan: National Center for Research to Improve Post secondary Teaching and Learning.
  • Polat, S. (2009). Türkiye’de eğitim politikalarının fırsat eşitsizliği üzerindeki etkileri. (Yayınlanmış Planlama Uzmanlığı Tezi). Ankara: Devlet Planlama Teşkilatı Yayınları.
  • Sankaran, S. R., & Bui, T. (2001). Impact of learning strategies and motivation on performance: A study in web-based instruction. Journal of Instructional psychology, 28(3), 191.
  • Seven, M. A., ve Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(2), 189-212.
  • Ünlü, M. (2015). Ders çalışma ve öğrenme stratejisi temelli çevrimiçi etkinliklerin başarı, kalıcılık ve bilişsel yük açısından incelenmesi, (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Vural, L. (2012). Öğrenme stratejileri öğretiminin öğretmen adaylarının strateji kullanımlarına etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Murat Şengül

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2017
Gönderilme Tarihi 11 Nisan 2017
Kabul Tarihi 25 Nisan 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2017 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Şengül, M. (2017). The Usage Levels of Motivation and Learning Strategies in Turkish Course of Secondary School Students. International Journal of Turkish Education Sciences, 2017(8), 272-284.