Bu çalışmanın amacı ortaokul öğrencilerinin vatan
kavramına ilişkin algılarını metaforlar yoluyla ortaya koymaktır. Araştırma
2016-2017 eğitim öğretim yılında Kütahya ilinde öğrenim gören 227 ortaokul
öğrencisiyle gerçekleştirilmiştir. Ortaokul öğrencilerinin vatan kavramına
ilişkin sahip oldukları metaforları ortaya koymayı amaçlayan bu araştırma,
tarama modelinde nitel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada veri toplamak amacıyla araştırmaya katılan öğrencilerin vatan
kavramına ilişkin sahip oldukları düşünceleri ortaya çıkarmak için açık uçlu
bir anket formu hazırlanmış; anket formunda öğrencilerden
"vatan........gibidir; çünkü........" cümlesini tamamlamaları
istenmiştir. Katılımın gönüllük esasına dayandığı araştırmada eksik ve amacına
uygun olmayan 23 anket formu değerlendirme dışı bırakılmış ve toplam 204 form
geçerli sayılarak analiz gerçekleştirilmiştir. Çalışma sonunda elde edilen
veriler içerik analizine uygun bir şekilde çözümlenmiştir. Elde edilen veriler
ışığında öğrencilerden vatan kavramına ilişkin 64 geçerli metafor ürettikleri
tespit edilmiştir. Çalışma sonucunda vatan kavramına ilişkin 2 tema ve 9
kategori elde edilmiştir. Bunlar Maddi, İhtiyaç Bildiren Unsurlar: Barınacak
Yer, Toprak Parçası, Topluluk ve Manevi Değer Bildiren Unsurlar: Bağımsızlık,
Güç, Kahraman, Koruyan, Değerli, Zenginliktir. Sonuç olarak öğrencilerin vatan
kavramına ilişkin algılarının olumlu olduğu, vatan sevgisine yönelik
farkındalıklarının olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ocak 2018 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2018 Sayı: 10 |