Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MATEMATİKSEL YETKİNLİK ALGI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2020, Cilt: 2020 Sayı: 15, 65 - 82, 29.10.2020
https://doi.org/10.46778/goputeb.778782

Öz

Bu çalışma, sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel yetkinlik algılarını ortaya çıkarabilecek bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla farklı devlet üniversitelerinin sınıf eğitimi anabilim dalında öğrenim göre 2019-2020 güz dönemi 4. Sınıf öğrencileri ile çalışılmıştır. Uygulamada kullanılan Matematiksel Yetkinlik Algı Ölçeği araştırmacı tarafından geliştirilmiş belirli işlemlerin ardından geçerlik ve güvenirlik işlemlerine tabi tutulmuştur. 440 sınıf öğretmeni adayı ile yapılan uygulama sonucunda ölçeğin güvenirlik katsayısı (Cronbach’s Alfa) 0.94 olarak bulunmuş ve yüksek güvenirlik değerine sahip olduğu görülmüştür. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre Kaiser-Mayer-Olkin (KMO) değerinin 0,941 ve Bartlett Küresellik Testi değerinin ise p<0,05 düzeyinde p=0,000 anlamlı bulunduğu görülmektedir. Bununla birlikte madde faktör yükleri üç boyut altında toplanmış ve faktörlerin varyansa katkısı %50 olarak bulunmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda birinci alt boyut altında 14 madde, ikinci alt boyut altında 11 madde ve üçüncü alt boyut altında 5 madde toplanmıştır. 46 madde ile açımlayıcı faktör analizine tabi tutulan ölçek 30 maddeye düşmüş ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ise birinci alt boyut altında 8 madde, ikinci alt boyut altında 5 madde ve üçüncü alt boyut altında 11 madde toplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen uyum indeks değerlerinin kabul edilebilir uyum gösterdiği görülmüştür.

Kaynakça

  • Akyüz, Y., (2012). Türk Eğitim Tarihi (M.Ö. 1000-M.S.2015), Pegema Yayınevi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Charles, R., Lester, F., O’daffer, P. (1997). How to evaluate progress ın problem solving. Reston, Va: National Council Of Teachers Of Mathematics. United States Of America.
  • Crescentini, A. and Zanolla, G. (2014): The Evaluation of mathematical competency: elaboration of a standardized test in ticino (Southern Switzerland), Original Research Article Procedia - Social And Behavioral Sciences, 112, 180-189.
  • Çakmak, Z. (2013). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin İstatistik Konusundaki Matematiksel Dil Becerilerine İlişkin Değişkenlerin Yapısal Eşitlik Modeli İle İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Erzincan.
  • Delice A. Sevimli E. (2016). Matematik Eğitiminde Çoklu Temsiller. Matematik Eğitiminde Teoriler (2016)., Pegem Akademi, Editör: Erhan Bingölbali, Selahattin Arslan, İsmail Özgür Zembat.
  • Demircioğlu, G. (2011). Geçerlik ve Güvenirlik. Karip, E. (Ed.). Ölçme Ve Değerlendirme İçinde (89-122). Ankara: Pegem Akademi.
  • Ergül, A. (2014). Erken matematiksel akıl yürütme becerileri değerlendirme aracı geliştirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Programı, Ankara.
  • Ersoy, E. ve Başer, N. (2013). Matematiksel düşünme ölçeğinin geliştirilmesi. Kastamonu Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(4), 1471-1486.
  • Field, A. P. (2009). Discovering Statistics Using SPSS: And Sex And Drugs And Rock 'N' Roll (Third Edition). London: Sage Publications.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kilpatrick, J., Swafford, J., and Findell, B. (Eds.). (2001). Adding it up: Helping children learn mathematics. Washington, DC: National Academy Press.
  • Kloosterman, P. & Stage, F. (1992). Measuring beliefs about mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 92(3), 109-115.
  • Kurnaz, A. 2018. "Examining Effects Of Mathematical Problem-Solving, Mathematical Reasoning And Spatial Abilities On Gifted Students’ Mathematics Achievement," World Scientific Research, Asian Online Journal Publishing Group, Vol. 5(1), Pages 37-43.
  • Kükey, E. (2013). Ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin matematik okuryazarlık düzeylerinin matematik başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Lee, K. (2016). Mathematical Competence, Teaching, And Learning. Journal Of Numerical Cognition, 2(1), Doi:10.5964/Jnc.V2i1.25.
  • Lithner, J. (2003). Students’ mathematical reasoning in university textbook exercises. Educational Studies in Mathematics, 52, 29–55
  • MEB (2015). (Milli Eğitim Bakanlığı, 2015) İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programı 1-4. Sınıflar. Milli Eğitim Bakanlığı: Ankara.
  • MEB (2017). (Milli Eğitim Bakanlığı, 2017). İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programı 1-4. Sınıflar. Milli Eğitim Bakanlığı: Ankara.
  • MEB (2018). (Milli Eğitim Bakanlığı, 2018) İlkokul Matematik Dersi Öğretim Programı 1-4. Sınıflar. Milli Eğitim Bakanlığı: Ankara.
  • Niss, M. (2003). Mathematical Competencies And The Learning Of Mathematics: The Danish Kom Project. In Gagatsis, A., & Papastavridis, S. (Eds.), 3rd Mediterranean Conference On Mathematical Education (Pp. 115-124). Athens, Greece
  • Niss, M. 2015. Mathematical Competencies And Pısa. In Assessing Mathematical Literacy, Edited By K. Stacey And R. Turner, 35–55. London: Springer.
  • Noe, R. A. (1999). Employee training and development. Boston: Irwin/Mcgraw-Hill.
  • Ovla, H , Taşdelen, B . (2012). Aykırı Değer Yönetimi. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi , 5 (3)
  • Özgen, K. ve Bayram, B. (2018). Problem kurma öz yeterlik ölçeğinin geliştirilmesi. 27th International Conference on Educational Sciences, April 18-22 2018, Antalya, Abstract Book, pp. 2559-2562.
  • Özpinar, İ. (2012). 6-8. Sınıflar matematik öğretim programında yer alan becerileri ölçmeye yönelik ölçek geliştirme çalışması. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Özyürek, R. (2002). Liseli öğrenciler için matematik yetkinlik beklentisi bilgilendirici kaynaklar ölçeğinin geliştirilmesi: ön çalışma. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 8, (32), 502-531.
  • Pilten, P. (2008). Üstbiliş Stratejileri Öğretiminin İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Matematiksel Muhakeme Becerilerine Etkisi. (Doktora Tezi), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sezgin, E. (2011). Problem çözme becerisi ölçeğinin geliştirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Turan İ., Şimşek Ü. ve Aslan H. (2015). Eğitim araştırmalarında likert ölçeği ve likert-tipi soruların kullanımı ve analizi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.186- 203.
  • Turner R. (2011). Exploring mathematical competencies. Research Developments, 24(5), 1– 6.
  • Van De Walle, J. A. (2012). Elementary School Mathematics. Teaching Developmentally. Seventh Edition. Longman: New York
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sinem Abay 0000-0001-9304-5440

Bekir Buluç 0000-0001-8160-5260

Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2020
Gönderilme Tarihi 10 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 14 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2020 Sayı: 15

Kaynak Göster

APA Abay, S., & Buluç, B. (2020). MATEMATİKSEL YETKİNLİK ALGI ÖLÇEĞİNİN GELİŞTİRİLMESİ: GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. International Journal of Turkish Education Sciences, 2020(15), 65-82. https://doi.org/10.46778/goputeb.778782