Bu çalışma, sınıf öğretmeni adaylarının matematiksel yetkinlik algılarını ortaya çıkarabilecek bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla farklı devlet üniversitelerinin sınıf eğitimi anabilim dalında öğrenim göre 2019-2020 güz dönemi 4. Sınıf öğrencileri ile çalışılmıştır. Uygulamada kullanılan Matematiksel Yetkinlik Algı Ölçeği araştırmacı tarafından geliştirilmiş belirli işlemlerin ardından geçerlik ve güvenirlik işlemlerine tabi tutulmuştur. 440 sınıf öğretmeni adayı ile yapılan uygulama sonucunda ölçeğin güvenirlik katsayısı (Cronbach’s Alfa) 0.94 olarak bulunmuş ve yüksek güvenirlik değerine sahip olduğu görülmüştür. Açımlayıcı faktör analizi sonuçlarına göre Kaiser-Mayer-Olkin (KMO) değerinin 0,941 ve Bartlett Küresellik Testi değerinin ise p<0,05 düzeyinde p=0,000 anlamlı bulunduğu görülmektedir. Bununla birlikte madde faktör yükleri üç boyut altında toplanmış ve faktörlerin varyansa katkısı %50 olarak bulunmuştur. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda birinci alt boyut altında 14 madde, ikinci alt boyut altında 11 madde ve üçüncü alt boyut altında 5 madde toplanmıştır. 46 madde ile açımlayıcı faktör analizine tabi tutulan ölçek 30 maddeye düşmüş ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ise birinci alt boyut altında 8 madde, ikinci alt boyut altında 5 madde ve üçüncü alt boyut altında 11 madde toplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde edilen uyum indeks değerlerinin kabul edilebilir uyum gösterdiği görülmüştür.
Matematiksel yetkinlik Matematiksel yetkinlik algısı Matematiksel yetkinlik algı ölçeği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ağustos 2020 |
Kabul Tarihi | 14 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 2020 Sayı: 15 |