BibTex RIS Kaynak Göster

ATTITUDE SCALE DEVELOPMENT FOR VISUAL ARTS CLASS

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 185 - 196, 17.06.2014

Öz

The aim of this study is to develop a scale, to be used in primary school fourth grade Visual Arts Class. Our study group consists of 174 students, randomly selected from two different primary school in Ankara during 2009-2010 spring semester. An item pool of 3 items has been prepared, based on literature search and expert views. In order to determine the structural validity of the scale, exploratory and confirmatory factor analyses have been performed, through SPSS 20 programme and LISREL programme respectively. Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) value of the scale has been found as 0,896. Following the statistical analysis, Barlett Sphericity test result (?2=2141,255, df=378, p

Kaynakça

  • ARSLAN, D., AYTAÇ A. (2010). “İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. Elementary Education Online, 9(3), 841-850 [Online] http://ilköğretimonline.org.tr. adresinden 15.01.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • AYAYDIN, A., KURTULDU M.K. (2010) “Sanat Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20(2), 201-20 http://web.fırat.edu.tr. adresinden 25.09.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • ARSLAN, A. (2006). “Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya İlişkin Tutum Ölçeği”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, III.(II), 34http://www.webcache.googleusercontent.com adresinden 23.09.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • BACANLI, H. (2005). Duyuşsal Davranış Eğitimi, (2. Basım). Nobel Yayınları:Ankara.
  • BALABAN SALI, J. (2006). Tutumların Öğretimi. (1.Basım) A. Şimşek (Ed.). İçerik Türlerine Dayalı Öğretim. 133-162. Nobel Yayın Dağıtım:Ankara.
  • BUSCHKULE, C.P. (2007). Die welt als spiel. Theorie und praxis künstlerischer bilding II. kunstpädagogik. Oberhausen: Athena-Verlag.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum, (6. Baskı). Pegem A Yayıncılık:Ankara.
  • ÇELİK, H., CEYLAN, H. (2009). “Lise Öğrencilerin Matematik ve Bilgisayar Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırılması”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (26), 92-101
  • GÖMLEKSİZ, M.N., KAN A.Ü. (2007). “Yeni İlköğretim Programlarının Dayandığı Temel İlke ve Yaklaşımlar”. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, www.http://webcache.googleusercontent.com adresinden 17.09.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • GÖMLEKSİZ, M.N. (2003). “İngilizce Duyuşsal Alana İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği,” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 215-226. http://www.firat.edu.tr. adresinden 09.09.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • DOĞAN, N. (2009). Davranışların Ölçülmesi. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (3. Baskı).81-118. H. Atılgan, (Ed.). Anı Yayıncılık:Ankara
  • DUATEPE A., Çilesiz Ş. (1999). “Matematik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29, 59-65 http://esefdergi.gazi.edi.tr/makaleler adresinden 16.01. 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • ERZEN, N., J., (1990). Çağdaş Avrupa’da Sanat Eğitimi. Orta Öğretim Kurumlarında Resimİş Öğretimi ve Sorunları. San, İ., Adgüzel, Ö., Okvuran, A., (Editörler). Türk Eğitim Derneği Yayınları Bilim Dizisi No:8: Ankara.
  • KAN, A. (2009). Ödev ve Projeler. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (3. Basım). 1-22. H. Atılgan, (Ed.). Anı Yayıncılık:Ankara.
  • KAN A., AKBAŞ A. (2005). “Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(2), 227-237. http://heppyportal.fadgradenigo.it/data adresinden 29 Eylül 2013’de alınmıştır
  • KIRIŞOĞLU, O. (2009). Sanatta Kültür ve Yaratıcılık, Görsel Sanatlar ve Kültür EğitimiÖğretimi. (1. Basım). Pegem A Yayınları:Ankara
  • KURNAZ M.A., YİĞİT N. (2010). “Fizik Tutum Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliği ve Güvenirliği” Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi. 4(1), 29- http://www.earsiv.kastamonu.edu.tr adresinden 27.10. 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • KRONG, S.L. (1995). “Art” The Integrated Early Childhood Curriculum. Mc Graw – Hill, Inc.
  • MEB. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2007). Görsel Sanatlar Dersi 1-8. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Devlet Kitapları Müdürlüğü:Ankara
  • ORHUN, F. (2005). Resim-İş Dersine İlişkin Tutumların Ölçülmesi. Pamuk Kale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (18), 26-38, http://www.eğitimdergi.pamukkale.edi.tr/makale adresinden 21.10. 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • ÖZCAN, H., KOCAKÜLAH M. S. (2007, 17 Kasım) “Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Geliştirilen Tutum Ölçeği İle İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”. Eğitimde Yeni Yönelimler. “IV. Yapılandırmacılık ve Öğretmen” Özel Tevfik Fikret Okulları: Ankara.
  • ÖZÇELİK, D.A. (1998-8). Ölçme ve Değerlendirme. ÖSYM Yayınları:Ankara
  • ÖZDEN, Y. (2013). Eğitimde Yeni Değerler. Eğitimde Dönüşüm (9. Basım). Pegem Akademi Yayıncılık:Ankara
  • ÖZDEN, Y. (2011). Öğrenme ve Öğretme. (11. Basım). Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara
  • ÖZSOY, V. (2007). Görsel Sanatlar Eğitimi (2. Basım).Gündüz Eğitim ve Yayıncılık:Ankara ÖZSOY, V., ŞAHAN M. (2009). “Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yönteminin İlköğretim 6. Sınıf Resim-İş Dersinde Öğrenci Tutumuna Etkisi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 205-226.
  • SÖNMEZ V. (1993). Yaratıcı Okul, Öğretmen, Öğrenci. Yaratıcılık ve Eğitim A. Ataman, (Ed.). No:17. Türk Eğitim Derneği Yayınları Bilim Dizisi: Ankara
  • SCHERMELLEH-ENGEL, K., MOOSBRUGGER, H., MULER, H. (2003). “Evaluating The Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures”, Methods of Psychological Research Online, Vol.8, No.2, Pp. 23-74.
  • TAVŞANCIL, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle veri Analizi. (3. Basım). Nobel Yayınları:Ankara
  • TEKİN, H. (1991). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (13. Basım). Yargı Yayınları:Ankara
  • TEZBAŞARAN A. A. (2004) “Likert Tipi Ölçeklere Madde Seçmede Geleneksel Madde Analizi Tekniklerinin Karşılaştırılması”. Türk Psikoloji Bülteni, 19(54):77-89.
  • UÇAL CANAKAY, E. (2006, 26-28 Nisan). “Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme”. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Pamukkale, http://74.125.155.132 adresinden 23.09.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • UÇANER, B. (2011). “Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin “Türk Müzik Tarihi” Dersine Yönelik Tutum ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Farklı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri: Ankara.
  • YURTSEVER KILIÇGÜN M. ve OKTAY A. (2011). “Çocuk Haklarına Yönelik Ebeveyn Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi ve Standardizyasyonu,” Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 1-22 http://www.asosindex.com. adresinden 09.09.2013 tarihinde indirilmiştir.

GÖRSEL SANATLAR DERSİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ

Yıl 2014, Cilt: 2014 Sayı: 2, 185 - 196, 17.06.2014

Öz

Bu çalışmada ilköğretim dördüncü sınıf Görsel Sanatlar Dersinde uygulanmak üzere bir ölçek geliştirmek amaçlanmıştır. Çalışma grubunu 2009-2010 bahar döneminde Ankara’da yer alan iki farklı ilköğretim okulundan random yöntemi ile seçilen toplam 174 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Literatür taraması ve uzman görüşleri doğrultusunda 31 maddeden oluşan bir madde havuzu hazırlanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek amacıyla SPSS 20 programıyla açımlayıcı ve LISREL programıyla doğrulayıcı faktör analizleri yapılmıştır. Ölçeğin Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) değeri 0,896 olarak bulunmuştur. Yapılan istatistiksel analiz sonucunda Barlett Sphericity testi sonucu (?2=2141,255, df=378, p

Kaynakça

  • ARSLAN, D., AYTAÇ A. (2010). “İlkokuma Yazma Öğretimi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. Elementary Education Online, 9(3), 841-850 [Online] http://ilköğretimonline.org.tr. adresinden 15.01.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • AYAYDIN, A., KURTULDU M.K. (2010) “Sanat Eğitimine Yönelik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20(2), 201-20 http://web.fırat.edu.tr. adresinden 25.09.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • ARSLAN, A. (2006). “Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya İlişkin Tutum Ölçeği”, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, III.(II), 34http://www.webcache.googleusercontent.com adresinden 23.09.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • BACANLI, H. (2005). Duyuşsal Davranış Eğitimi, (2. Basım). Nobel Yayınları:Ankara.
  • BALABAN SALI, J. (2006). Tutumların Öğretimi. (1.Basım) A. Şimşek (Ed.). İçerik Türlerine Dayalı Öğretim. 133-162. Nobel Yayın Dağıtım:Ankara.
  • BUSCHKULE, C.P. (2007). Die welt als spiel. Theorie und praxis künstlerischer bilding II. kunstpädagogik. Oberhausen: Athena-Verlag.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2006). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum, (6. Baskı). Pegem A Yayıncılık:Ankara.
  • ÇELİK, H., CEYLAN, H. (2009). “Lise Öğrencilerin Matematik ve Bilgisayar Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Karşılaştırılması”. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (26), 92-101
  • GÖMLEKSİZ, M.N., KAN A.Ü. (2007). “Yeni İlköğretim Programlarının Dayandığı Temel İlke ve Yaklaşımlar”. Doğu Anadolu Bölgesi Araştırmaları, www.http://webcache.googleusercontent.com adresinden 17.09.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • GÖMLEKSİZ, M.N. (2003). “İngilizce Duyuşsal Alana İlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği,” Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(1), 215-226. http://www.firat.edu.tr. adresinden 09.09.2013 tarihinde indirilmiştir.
  • DOĞAN, N. (2009). Davranışların Ölçülmesi. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (3. Baskı).81-118. H. Atılgan, (Ed.). Anı Yayıncılık:Ankara
  • DUATEPE A., Çilesiz Ş. (1999). “Matematik Tutum Ölçeği Geliştirilmesi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 29, 59-65 http://esefdergi.gazi.edi.tr/makaleler adresinden 16.01. 2014 tarihinde indirilmiştir.
  • ERZEN, N., J., (1990). Çağdaş Avrupa’da Sanat Eğitimi. Orta Öğretim Kurumlarında Resimİş Öğretimi ve Sorunları. San, İ., Adgüzel, Ö., Okvuran, A., (Editörler). Türk Eğitim Derneği Yayınları Bilim Dizisi No:8: Ankara.
  • KAN, A. (2009). Ödev ve Projeler. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (3. Basım). 1-22. H. Atılgan, (Ed.). Anı Yayıncılık:Ankara.
  • KAN A., AKBAŞ A. (2005). “Lise Öğrencilerinin Kimya Dersine Yönelik Tutum Ölçeği Geliştirme Çalışması”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1(2), 227-237. http://heppyportal.fadgradenigo.it/data adresinden 29 Eylül 2013’de alınmıştır
  • KIRIŞOĞLU, O. (2009). Sanatta Kültür ve Yaratıcılık, Görsel Sanatlar ve Kültür EğitimiÖğretimi. (1. Basım). Pegem A Yayınları:Ankara
  • KURNAZ M.A., YİĞİT N. (2010). “Fizik Tutum Ölçeği: Geliştirilmesi, Geçerliği ve Güvenirliği” Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitim Dergisi. 4(1), 29- http://www.earsiv.kastamonu.edu.tr adresinden 27.10. 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • KRONG, S.L. (1995). “Art” The Integrated Early Childhood Curriculum. Mc Graw – Hill, Inc.
  • MEB. Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. (2007). Görsel Sanatlar Dersi 1-8. Sınıflar Öğretim Programı ve Kılavuzu. Devlet Kitapları Müdürlüğü:Ankara
  • ORHUN, F. (2005). Resim-İş Dersine İlişkin Tutumların Ölçülmesi. Pamuk Kale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. (18), 26-38, http://www.eğitimdergi.pamukkale.edi.tr/makale adresinden 21.10. 2013 tarihinde indirilmiştir.
  • ÖZCAN, H., KOCAKÜLAH M. S. (2007, 17 Kasım) “Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Geliştirilen Tutum Ölçeği İle İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen ve Teknoloji Dersine Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi”. Eğitimde Yeni Yönelimler. “IV. Yapılandırmacılık ve Öğretmen” Özel Tevfik Fikret Okulları: Ankara.
  • ÖZÇELİK, D.A. (1998-8). Ölçme ve Değerlendirme. ÖSYM Yayınları:Ankara
  • ÖZDEN, Y. (2013). Eğitimde Yeni Değerler. Eğitimde Dönüşüm (9. Basım). Pegem Akademi Yayıncılık:Ankara
  • ÖZDEN, Y. (2011). Öğrenme ve Öğretme. (11. Basım). Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara
  • ÖZSOY, V. (2007). Görsel Sanatlar Eğitimi (2. Basım).Gündüz Eğitim ve Yayıncılık:Ankara ÖZSOY, V., ŞAHAN M. (2009). “Çok Alanlı Sanat Eğitimi Yönteminin İlköğretim 6. Sınıf Resim-İş Dersinde Öğrenci Tutumuna Etkisi”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(1), 205-226.
  • SÖNMEZ V. (1993). Yaratıcı Okul, Öğretmen, Öğrenci. Yaratıcılık ve Eğitim A. Ataman, (Ed.). No:17. Türk Eğitim Derneği Yayınları Bilim Dizisi: Ankara
  • SCHERMELLEH-ENGEL, K., MOOSBRUGGER, H., MULER, H. (2003). “Evaluating The Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures”, Methods of Psychological Research Online, Vol.8, No.2, Pp. 23-74.
  • TAVŞANCIL, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle veri Analizi. (3. Basım). Nobel Yayınları:Ankara
  • TEKİN, H. (1991). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (13. Basım). Yargı Yayınları:Ankara
  • TEZBAŞARAN A. A. (2004) “Likert Tipi Ölçeklere Madde Seçmede Geleneksel Madde Analizi Tekniklerinin Karşılaştırılması”. Türk Psikoloji Bülteni, 19(54):77-89.
  • UÇAL CANAKAY, E. (2006, 26-28 Nisan). “Müzik Teorisi Dersine İlişkin Tutum Ölçeği Geliştirme”. Ulusal Müzik Eğitimi Sempozyumu. Pamukkale, http://74.125.155.132 adresinden 23.09.2010 tarihinde indirilmiştir.
  • UÇANER, B. (2011). “Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı Öğrencilerinin “Türk Müzik Tarihi” Dersine Yönelik Tutum ve Akademik Başarıları Arasındaki İlişkinin Farklı Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi”. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri: Ankara.
  • YURTSEVER KILIÇGÜN M. ve OKTAY A. (2011). “Çocuk Haklarına Yönelik Ebeveyn Tutum Ölçeği’nin Geliştirilmesi ve Standardizyasyonu,” Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 1-22 http://www.asosindex.com. adresinden 09.09.2013 tarihinde indirilmiştir.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selma Aslantaş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 17 Haziran 2014
Gönderilme Tarihi 17 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 2014 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aslantaş, S. (2014). GÖRSEL SANATLAR DERSİNE YÖNELİK TUTUM ÖLÇEĞİ GELİŞTİRİLMESİ. International Journal of Turkish Education Sciences, 2014(2), 185-196.